Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
Här har det minsann varit dåligt med uppdateringar Beror klart på att det inte har hänt så mycket med Duetten och att jag mer känt för att fånga kvällssolen strålar ☀️ än ljuset från svetsen. Men fick ett ryck och åkte för att titta till karossen i går, så lägger upp lite bilder på den Blir en hel del arbete på den
Som karossen står nu, full med bråte och bra att ha saker
Trösklarna är vi gjorda av någon tidigare ägare, men känns som att jag kommer att göra om de för är inte riktigt nöjd med resultatet
Plåt utanpå plåt 😠👎 även här blir det att göra om
Golvet är lagat med slät plåt, inget fel i det om man vill ha en bra fungerande bruksbil. Jag vill dock ha en bil som är så original lik som "möjligt" så blir till att göra nya golvbitar med rätt veck
Förutom att fixa tidigare lagningar så är där en del av den vanliga rosten också
Kommer dock att dröja en två/tre veckor innan det händer något med denna, har några sidoprojekt som jag vill bli av med först. Sen är planen att ta ner karossen till verkstan och hänga upp den på lyften för att sänka ner den över ramen och se hur mycket som behöver kapas och passas till kring torpedväggen och kardantunneln. Efter det ska karossen upp i karossnurran för att fixas
farbrorbozzeSköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
20 september 2015 · 6 479 Inlägg
Ser ut som du har lite & bita i där, men förstår du vill göra det ordentligt. kan ju vara smart som du skriver & kapa ur för motor & låda. och med det där tröskelmyset lär du väl knapt få igen dörren på bilen ? Rekomenderar att köpa de färdiga (dyrare) trösklarna/torpedsidorna från PV-klubben om du ska beställa nåt nytt.
farbrorbozze skrev: Ser ut som du har lite & bita i där, men förstår du vill göra det ordentligt. kan ju vara smart som du skriver & kapa ur för motor & låda. och med det där tröskelmyset lär du väl knapt få igen dörren på bilen ? Rekomenderar att köpa de färdiga (dyrare) trösklarna/torpedsidorna från PV-klubben om du ska beställa nåt nytt.
Det har du helt rätt i, klart värt den extra kostnaden att satsa på ordentlig plåt. Har använt Thailand tillverkad plåt till USA bilar och Klokkerholms plåt till Volvo och kan säga att passform och kvalitén är ingen höjdare
Då va man igång lite nätt igen Tog och flyttade karossen till verkstan så att jag kan se hur mycket som behöver kapas i torpeden
Karossen ute ur sitt lilla krypin
Verkstan nästa
Hängde upp karossen i lyften så att man lätt kan höja och sänka den över ramen
Får kapa en hel del i torpeden, men först måste rattstång och övrigt bort så det blir lite arbetsrum
Sådärja torpeden rensad
Måste berätta att jag hela tiden trott att bilens original färg varit röd/vit Vilket jag blev klok på i dag att så inte är fallet! Måste erkänna att jag inte ägnat karossen så mycket tid eller omtanke, den åkte snabbt av och ställdes undan efter inköpet. Idag när karossen hängde uppe på lyften så man såg innertaket underifrån så la jag märke till att där varit en stor lucka eller något i taket! Tog och läste på chassinummerplåten och jodå färgkod 58, alltså militärgrön! Men det kan kvitta tänker ändå lacka den röd/vit