Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
farbrorbozzeSköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
29 oktober 2015 · 6 479 Inlägg
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev: Fram brukar man fästa i ramtassarna på torpeden, men se till att dom sitter fast i kanten på golvet., sen kanske en platta i hålen för huvlås? Såhär gjorde jag på cheva-55an , ramtassar&bultar till huvgångjärn är fästpunkter.
Ser bra ut Tyvärr är mina ramtassar avrostade vid golvet så vågar inte använda mig av dem. Kunde klart fixa dem men hela golvet ska bytas fram så, får hitta på något annat tror jag, har en ide ska bara fixa lite material
gångjärnsinfästningarna till dörrarna då? & sen kryss & sånt inuti karossen liknade det ibak , och ut genom torpeden , kanske blir lite bökigt men kan funka.
Martee skrev: kommer du göra sen så du har rutor runt om eller hur hade du tänkt? ser ju att det är satt dit en plåt på högerbak fönster sedan förut och tänk ba va du ha planerat i fönsterväg?
Förra ägaren hade tänkt fixa till den och göra en dilevery. Men jag tänker har rutor runt om, blir lite trevligare för de som ska åka i baksätet
farbrorbozze skrev: Fram brukar man fästa i ramtassarna på torpeden, men se till att dom sitter fast i kanten på golvet., sen kanske en platta i hålen för huvlås? Såhär gjorde jag på cheva-55an , ramtassar&bultar till huvgångjärn är fästpunkter.
Ser bra ut Tyvärr är mina ramtassar avrostade vid golvet så vågar inte använda mig av dem. Kunde klart fixa dem men hela golvet ska bytas fram så, får hitta på något annat tror jag, har en ide ska bara fixa lite material
gångjärnsinfästningarna till dörrarna då? & sen kryss & sånt inuti karossen liknade det ibak , och ut genom torpeden , kanske blir lite bökigt men kan funka.
Blir nog något typ i den stilen. Kryss inuti karossen blir det oavsett vilket, tänkte det kunde va bra efter som stora delar av golvet måste bytas! Man vill liksom att bilen har något så när samma former när man är klar och ett plus om dörrarna passar i öppningarna efter golvbyte och övrig rostlagning
farbrorbozze skrev: Passform på dörrarna brukar vara problem i vilketfall , hälst efter tröskelbyte ;-)
Upps då blir det till att va noga Lutar åt tröskellådsbyte på båda sidor Så då blir det nog till att hämta och montera dörrarna i samband med det så att man vet att allt passar
Fick tillslut upp karossen i snurran i går Efter lite funderande (vill både kunna byta golvet, hänga på dörrar vid tröskellådsbyte)blev det en lösning med tjocka plattor i punktade i sidorna mellan torped, dörröppning och ett vinkeljärn i mellan. Sen fyrkantsbalk ut genom torpeden. Tanken är att det ändå måste tas hål i torpedens högersida för kupefläkten, så nya hål kommer det att bli och onödiga kommer att lagas.
Nytt hål i samma höjd som hålet för fläkten på vänstersidan
Kul att ta hål när man får prövat nya sticksågen
Tjocka plattor
Vinkeljärn i mellan plattorna
Sen fyrkantsbalk ut genom torpeden
Häftat fyrkantsbalken i torpeden
Äntligen dax att montera ihop snurran
Ram och kaross fick byta plats
Satte i några extra stag, inte för att jag tror att de behövs men känns bättre "better safe than sorry"
Andersson__ skrev: Har du bra jämnvikt nu? Annars kommer den bli riktigt tung att vända runt.
Har faktiskt inte kollat om det är jämvikt! Eller provat att snurra, ligger lösa saker i karossen och orkade inte städa Men snurran är utrustad med snäckväxel och vev så tänkte att det går nog bra ändå
farbrorbozzeSköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
1 november 2015 · 6 479 Inlägg
stingray-ragge skrev:
Andersson__ skrev: Har du bra jämnvikt nu? Annars kommer den bli riktigt tung att vända runt.
Har faktiskt inte kollat om det är jämvikt! Eller provat att snurra, ligger lösa saker i karossen och orkade inte städa Men snurran är utrustad med snäckväxel och vev så tänkte att det går nog bra ändå
Såg det jag med nu, vridpunkten bör ju ligga i centrum på karossen, du har den ju nästan mitt i vindrutan ser det ut som?
Andersson__ skrev: Har du bra jämnvikt nu? Annars kommer den bli riktigt tung att vända runt.
Har faktiskt inte kollat om det är jämvikt! Eller provat att snurra, ligger lösa saker i karossen och orkade inte städa Men snurran är utrustad med snäckväxel och vev så tänkte att det går nog bra ändå
Såg det jag med nu, vridpunkten bör ju ligga i centrum på karossen, du har den ju nästan mitt i vindrutan ser det ut som?
Ja det har du nog rätt i Problemet ligget där bak! Måste flytta ner infästningarna till snurran där bak Upptäckte det när jag monterade snurran att när den är bra fram så blir det inte alls bra bak. Men men bara att göra om och göra rätt
farbrorbozzeSköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
2 november 2015 · 6 479 Inlägg
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:
Har faktiskt inte kollat om det är jämvikt! Eller provat att snurra, ligger lösa saker i karossen och orkade inte städa Men snurran är utrustad med snäckväxel och vev så tänkte att det går nog bra ändå
Såg det jag med nu, vridpunkten bör ju ligga i centrum på karossen, du har den ju nästan mitt i vindrutan ser det ut som?
Ja det har du nog rätt i Problemet ligget där bak! Måste flytta ner infästningarna till snurran där bak Upptäckte det när jag monterade snurran att när den är bra fram så blir det inte alls bra bak. Men men bara att göra om och göra rätt
ja det måste ju vara samma höjd fram&bak med, och i centrum på karossen , men sen är det inga problem att snurra.
Såg det jag med nu, vridpunkten bör ju ligga i centrum på karossen, du har den ju nästan mitt i vindrutan ser det ut som?
Ja det har du nog rätt i Problemet ligget där bak! Måste flytta ner infästningarna till snurran där bak Upptäckte det när jag monterade snurran att när den är bra fram så blir det inte alls bra bak. Men men bara att göra om och göra rätt
ja det måste ju vara samma höjd fram&bak med, och i centrum på karossen , men sen är det inga problem att snurra.
Det var där någonstans det blev fel för snurran är ganska smart konstruerad så du behöver inte ha samma höjd på infästningarna fram och bak för att få vridpunkterna mittför varandra. Bra tänkte jag 😏 då slipper jag tänka och mäta!!! Vilket jag givetvis skulle ha gjort
farbrorbozzeSköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
3 november 2015 · 6 479 Inlägg
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:
Ja det har du nog rätt i Problemet ligget där bak! Måste flytta ner infästningarna till snurran där bak Upptäckte det när jag monterade snurran att när den är bra fram så blir det inte alls bra bak. Men men bara att göra om och göra rätt
ja det måste ju vara samma höjd fram&bak med, och i centrum på karossen , men sen är det inga problem att snurra.
Det var där någonstans det blev fel för snurran är ganska smart konstruerad så du behöver inte ha samma höjd på infästningarna fram och bak för att få vridpunkterna mittför varandra. Bra tänkte jag 😏 då slipper jag tänka och mäta!!! Vilket jag givetvis skulle ha gjort
Får bli ett "litet" undantag från att bara använda Volvo delar Köpte en Daihatsu generator, en liten smidig rackare Den borde vara ganska lätt placerad, har bara precis prov kollat men borde funka att ha den på originalplatsen dvs på högersidan under grenröret precis som på en b18.
Liten smidig generator
Tänkte lite på det där med snurran!! Och denna gången så tänkte jag att lika bra att göra det ordentligt Så låna hem lasern från jobb. Vägde in karossen och tog sen lasern så att jag får exakt samma läge på fästen fram och bak Tyvärr har jag inte mer profiler så blev bara till att märka upp i väntan på mer profiler att göra fästen med
farbrorbozze skrev: Ser ut som plåtbitarna bara ligger & väntar på att få popnitas fast
Aah, ägaren verkar inte få tummarna loss att ta tag i plåtbitarna Eller funderar på att lämna iväg karossen och få blästrat underrede och golvet samt nederdelen av karossen, ska bara få färdigt det där med snurran så att blästraren kan ha nytta av snurran