Japs-Jens Nissan Skyline R33 GTS-T, 500 hk till Elmia 2013!

Syftet med projektet är att snygga till Skylinen under sommaren och sen gå lös på motorn under vintern. Målet är 500 hk till Elmia 2013!!
  • 54 Följare
  • 86 938 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 december 2013
Japs-Jens
21 juli 2012 · 1 503 Inlägg

Kommer behålla mina 19" och köpa ett par 16" lekfälgar bak. Tydligen 16" som det är lättast att hitta däck till.

Var nere på streetrace i Tranås och körde lite igår. Tyckte bilen började gå väldigt konstigt efter ett tag. Kraften försvann mer och mer när turbon började ladda. Åkte upp till garaget idag och felsökte och hittade till slut detta:

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-c56d6052c23f065fa44ae9c3c758461c.jpg

En tryckrörsmuff va helt sprucken.. Fick låna en muff av Rasse the man och nu går bilen bättre än någonsin. Antar att det småläckt lite där vid högre ladd.

En bild från kvällens fotosession:

https://www1.garaget.org/archive/17/16271/257470/257470-2834649.jpg

Nu jävlar ska det letas lekfälgar!!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
29 juli 2012 · 1 503 Inlägg

NU har de hänt lite saker!

Började med att inhandla ett set lekhjul. Blev 17" kromade som passar riktigt bra på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-a2d0d51a3ad88a549c1c746c04917ae7.jpg

Sänkte lufttrycket till 1,5 bar och drog ut på lite race. Värmde däcken lite lagom innan vi körde och greppet blev bra mkt bättre än med de andra hjulen! Sista racet jag körde med bilen var mot en kompressormatad mustang på 420 hk som jag drog första racet och körde lika mot andra. Bilen gick ovanligt bra.. Dock började den ryka lite så öppnade huven och såg att den pissade olja ur vevhusventilationen.. Såg sen att slangen till wastegaten smält av..

Så förmodligen har laddet skenat (därför han gick så bra) och topplockspackningen skjutits. Kan även vara kolvringarna som är slut. Tre polare med skyline har nämligen haft samma fenomen och då var det ringarna..

Iaf nu har jag bestämt mig för en totoalrenovering av motorn. Lyfte motorn igår och började riva idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-191f5338ebe24c05b04cb4bd82c97a4f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-456da59037c8f029aabfc79a1dc02574.jpg

Hann tyvärr inte lyfta toppen och kika på packningen.

Går nu i funderingar på om jag ska skippa den här säsongen och kosta på motorn med smidda saker mm och vänta tills nästa säsong. Förmodligen blir de så! Tips vid renovering är alltid välkommet!! smile

Senast redigerat av Japs-Jens (29 juli 2012)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
10 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

En liten update! Har nu rivit isär hela motorn och TROR ja hittat felet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-b0ea2f25fcd4c30ea64c87086ef49ca4.jpg

Ringlanden på 5 av 6 kolvar var spruckna! Tydligen ett väldigt vanligt fel på skylinekolvarna. Vet inte om det är ett konstruktionsfel eller om det är för att dom blir RÄTT hårt körda.

Har gått och funderat väldigt mkt de senaste veckorna på hur jag ska göra. Enbart renovera motorn eller även passa på att trimma motorn under renoveringen. Nu har jag äntligen satt målet..:

500 HK Skyline till Elmia 2013!!

500 HK har alltid vart en drömgräns för mig. Så tänker passa på att förverkliga den drömmen nu medans jag är ung och har tid!!

Tips under kommande ombyggnation är alltid välkommet!! Planerat motorrecept kommer inom kort.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Johan_e2
10 augusti 2012 · 1 105 Inlägg

Härligt! Kör på!

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
ThomasNyqvist
12 augusti 2012 · 922 Inlägg

Ringlands problem alla rb 25 ä juh ganska std 

Tips läste att du va sugen på ristrektorer till toppen skippadetta då tickande ventiler kan bli som
Följd

Bygger även tråg till dessa maskiner vid intresse pma så kan jag skicka bilder
O snacka lite

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Japs-Jens
16 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

Hmm får fundera lite på det där med restriktorerna då.. Tråg kan bli aktuellt! Hör av mig i så fall smile

Nu har jag knåpat ihop början på en lista iaf. Såhär kommer min setup se ut våren 2013:

Bottendelen
* Borrat till första överdimension
* Toppdeckat
* Cp kolvar första över dim
* Eagle stakar med arp
* ACL coatade racelager till vev och ram
* Polerad av vev
* Viktad samt balanserad med alla komponenter
* N1 oljepump
* N1 vattenpump
* Nismo race termostat
* Greddy kamrem
* Ny löprulle och spännrulle
* Restriktorer (inte valt storlek än)

Toppen
* Planad
* ARP-bultar
* Cometic stålpackning
* Poncams

Övrigt
* Cometic packningssats till hela motorn
* Greddy kopia insug
* Spjäll
* Extraktorgrenrör
* WG
* Turbo
* Värre koppling
* Apexi PFC med handkontroll
* 550cc spridare från Japs-Jens
* Z32 lmm
* FMIC från Autobahn 88
* Elektronisk laddtrycksstyrning GReddy Profec B-spec II (1 bar)
* Öppet luftfilter
* 3" avgassystem, rostfritt catback som mynnar ut i 5"
* Catchtank för vevhusventilationen med retur till tråget
* 25 raders oljekyl med termostat
* Wahlbro soppapump
* NGK BCPR7ES med 0,6mm gap
* Tändspolsbrygga i Acetal

Tips på turbo etc uppskattas!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Johan_e2
16 augusti 2012 · 1 105 Inlägg

Ser ut som en vettig setup! Om du ändå ska riva isär motorn så skulle nog jag kikat lite på avgasknölarna och slipa bort dom och ev matchporta mot grenröret. Enkel portning som du gör själv

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Japs-Jens
20 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

Johan_e2 skrev:
Ser ut som en vettig setup! Om du ändå ska riva isär motorn så skulle nog jag kikat lite på avgasknölarna och slipa bort dom och ev matchporta mot grenröret. Enkel portning som du gör själv

Hmm de kankse vore nåt. Märkbar skillnad efteråt tro?

Kunde inte låta bli att köpa en kopplingssats jag hittade på forumet. Fick den till riktigt bra pris.
En ACT Extreme tryckplatta med 6-puckad fjädrad keramisk lamell som ska palla 860nm vilket bör räcka gott och väl för mig. Kanske något hårdtrampad men då har jag en anledning att träna ben på gymmet smile

http://dalhems.se/GetImage.aspx?ImageGuid=93af570f-d6ab-4d84-946b-9b57015f19c2

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
milan
20 augusti 2012 · 63 Inlägg

ska du åka sidles får du köpa bättre diff, original diff i en skyline r33 gts-t är det sämsta skiten enhjular på högsta nivå så fort man kommer till en sväng,

Audi A6 s6 "Vinterbilen" (2003)
ThomasNyqvist
20 augusti 2012 · 922 Inlägg

Japs-Jens skrev:

Johan_e2 skrev:
Ser ut som en vettig setup! Om du ändå ska riva isär motorn så skulle nog jag kikat lite på avgasknölarna och slipa bort dom och ev matchporta mot grenröret. Enkel portning som du gör själv

Hmm de kankse vore nåt. Märkbar skillnad efteråt tro?

Kunde inte låta bli att köpa en kopplingssats jag hittade på forumet. Fick den till riktigt bra pris.
En ACT Extreme tryckplatta med 6-puckad fjädrad keramisk lamell som ska palla 860nm vilket bör räcka gott och väl för mig. Kanske något hårdtrampad men då har jag en anledning att träna ben på gymmet smile

http://dalhems.se/GetImage.aspx?ImageGu … 57015f19c2

Ja o polarn kör med denna koppling
Greppar bra inte trögtrappad alls dock lite problem o få det till fri koppla helt. Klmmer kolla närmare på detta i veckan

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
BNRacing
20 augusti 2012 · 920 Inlägg

fint mål hoppas man ser dig på elmia 2013 !

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581
Audi a4 "Dragbilen" (2001)
BMW 328 "rallycross 2150cc" (1999)
Japs-Jens
20 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

ska du åka sidles får du köpa bättre diff, original diff i en skyline r33 gts-t är det sämsta skiten enhjular på högsta nivå så fort man kommer till en sväng,

Nja jag har ändrat mina planer lite. Bilen kommer nog inte gå så mkt i sidleds utan mer rätt fram. Fick smak för streetrace i somras smile

Ja o polarn kör med denna koppling
Greppar bra inte trögtrappad alls dock lite problem o få det till fri koppla helt. Klmmer kolla närmare på detta i veckan

Skönt att den inte va trögtrampad! Trist däremot att den inte frikopplar helt. Återkom gärna med svar om du hittar någon lösning!

fint mål hoppas man ser dig på elmia 2013 !

Ja 500hk har alltid vart en dröm och nu ska den bli sann! Syns säkert där! smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
ThomasNyqvist
20 augusti 2012 · 922 Inlägg

Japs-Jens skrev:

ska du åka sidles får du köpa bättre diff, original diff i en skyline r33 gts-t är det sämsta skiten enhjular på högsta nivå så fort man kommer till en sväng,

Nja jag har ändrat mina planer lite. Bilen kommer nog inte gå så mkt i sidleds utan mer rätt fram. Fick smak för streetrace i somras smile

Ja o polarn kör med denna koppling
Greppar bra inte trögtrappad alls dock lite problem o få det till fri koppla helt. Klmmer kolla närmare på detta i veckan

Skönt att den inte va trögtrampad! Trist däremot att den inte frikopplar helt. Återkom gärna med svar om du hittar någon lösning!

fint mål hoppas man ser dig på elmia 2013 !

Ja 500hk har alltid vart en dröm och nu ska den bli sann! Syns säkert där! smile

Vart köper du hem kopplingen från o pris ?

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Japs-Jens
20 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:

Japs-Jens skrev:

ska du åka sidles får du köpa bättre diff, original diff i en skyline r33 gts-t är det sämsta skiten enhjular på högsta nivå så fort man kommer till en sväng,

Nja jag har ändrat mina planer lite. Bilen kommer nog inte gå så mkt i sidleds utan mer rätt fram. Fick smak för streetrace i somras smile

Ja o polarn kör med denna koppling
Greppar bra inte trögtrappad alls dock lite problem o få det till fri koppla helt. Klmmer kolla närmare på detta i veckan

Skönt att den inte va trögtrampad! Trist däremot att den inte frikopplar helt. Återkom gärna med svar om du hittar någon lösning!

fint mål hoppas man ser dig på elmia 2013 !

Ja 500hk har alltid vart en dröm och nu ska den bli sann! Syns säkert där! smile

Vart köper du hem kopplingen från o pris ?

Jag köpte den av en privatperson som endast har låtit den ligga i kartongen. Fick ge 4500 kr inkl frakt. Helt okej tycker ja! smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
ThomasNyqvist
21 augusti 2012 · 922 Inlägg

Japs-Jens skrev:

ThomasNyqvist skrev:

Japs-Jens skrev:

ska du åka sidles får du köpa bättre diff, original diff i en skyline r33 gts-t är det sämsta skiten enhjular på högsta nivå så fort man kommer till en sväng,

Nja jag har ändrat mina planer lite. Bilen kommer nog inte gå så mkt i sidleds utan mer rätt fram. Fick smak för streetrace i somras smile

Ja o polarn kör med denna koppling
Greppar bra inte trögtrappad alls dock lite problem o få det till fri koppla helt. Klmmer kolla närmare på detta i veckan

Skönt att den inte va trögtrampad! Trist däremot att den inte frikopplar helt. Återkom gärna med svar om du hittar någon lösning!


Ja 500hk har alltid vart en dröm och nu ska den bli sann! Syns säkert där! smile

Vart köper du hem kopplingen från o pris ?

Jag köpte den av en privatperson som endast har låtit den ligga i kartongen. Fick ge 4500 kr inkl frakt. Helt okej tycker ja! smile

Helt ok. Men  fick du med utrampningslager ?
Så fall lust fota om mäta detta ?

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Japs-Jens
21 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:

Japs-Jens skrev:

ThomasNyqvist skrev:

Vart köper du hem kopplingen från o pris ?

Jag köpte den av en privatperson som endast har låtit den ligga i kartongen. Fick ge 4500 kr inkl frakt. Helt okej tycker ja! smile

Helt ok. Men  fick du med utrampningslager ?
Så fall lust fota om mäta detta ?

Har inte fått hem mitt paket än. Men på Dalhems stod det att det inte medföljde så jag räknar inte med det.
Funkar inte original?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
ThomasNyqvist
21 augusti 2012 · 922 Inlägg

Det ä detta vi börjar klura på  båda har utrampningslagerfrån andra cinterkopplingar
Likadana

Dock ä inte dom riktigt som orginal

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Japs-Jens
21 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:
Det ä detta vi börjar klura på  båda har utrampningslagerfrån andra cinterkopplingar
Likadana

Dock ä inte dom riktigt som orginal

Okej. Jag plockade urtrampningslagret från min XTD steg 3 koppling och monterade nu. Kanske va dumt? Jag antog att det var ett originallager som medföljde det kitet..

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
ThomasNyqvist
21 augusti 2012 · 922 Inlägg

Jag har. Utrampningslager från en xtd i nu men vet dock ej om det ä det som ä problemet

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Japs-Jens
21 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:
Jag har. Utrampningslager från en xtd i nu men vet dock ej om det ä det som ä problemet

Okej, jävla tråkigt problem. Jag hör av mig när jag fått paketet om det medföljer urtrampningslager eller ej.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang