Köpråd: Driftsäker, 250hk+ och kul bil är vad jag söker.

Knoose
22 april 2012 · 8 Inlägg

Hallå!

Är alltså ute efter lite köpråd och tips från folk som har erfarenhet av detta;) alla tips är bra utom de dåliga!smile
Är rätt ny inom bil men har inte tummen mitt i handen för det!

Är alltså ute efter en bil som är:
* drift säker
*kör glädje
*250hk+
*komfort
*RWD eller 4x4 är alltid ett plus men inget måste

budgeten ligger runt 25-30k
kanske är en lite tigth budget för de jag söker men den som söker finner!

Har tittat runt en del på blocket på både saab och volvo finns mängder utav.
Är tacksam för alla tips och trix!smile

Nybergrobin
22 april 2012 · 2 383 Inlägg

Knoose skrev:
Hallå!

Är alltså ute efter lite köpråd och tips från folk som har erfarenhet av detta;) alla tips är bra utom de dåliga!smile
Är rätt ny inom bil men har inte tummen mitt i handen för det!

Är alltså ute efter en bil som är:
* drift säker
*kör glädje
*250hk+
*komfort
*RWD eller 4x4 är alltid ett plus men inget måste

budgeten ligger runt 25-30k
kanske är en lite tigth budget för de jag söker men den som söker finner!

Har tittat runt en del på blocket på både saab och volvo finns mängder utav.
Är tacksam för alla tips och trix!smile

Tyvärr kommer du få något schletet men visst finns det dugliga bilar som uppfyller dina krav.

Några bilar som jag tänkte på direkt är dessa iaf.

Volvo t5, t6 (850, v70, s80, s70 med mera)
bmw 540, 740 och 750
Mercedes 420 eller 430 (alt gammal 500)
Audi s4 eller a8
Saab 2,3t som är chippad

Andromeda Rumpmas
22 april 2012 · 3 860 Inlägg

Audi S4/S6 från mitten av 90-talet ligger inom din budget, men frågan är ju hur fräscht skick de är i?
Även BMW 540 osv kan man ju hitta billigt.
Men inga av ovanstående bilar är särskilt billiga om de krånglar.

T5 är väl sorkdrift? Ska väl till en R med AWD i så fall, men fanns inte det till V70/S70? Kanske ligger lite högt i pris.

Annars är väl det gamla receptet att köpa en Volvo S40/V40 T4 /850T-5/T5-R eller Saab 900/9000/9-3 med T5 och turbo och trimma till 300+ hk för några tusingar rätt så säkert. Det finns ju redan många "färdiga" till salu, men det är ju framhjulsdrift. Det är ett garanterat billigare alternativ än att köpa t ex en S4 med 17 år och 25k mil på nacken när det ska börja krångla och behövs reservdelar. Det kostar flis till bilar som S4 och V8/V12- BMW även om man kan skruva själv.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
22 april 2012 · 12 512 Inlägg

Jag tror du bör överväga en 328i med, 193hk visserligen men eftersom motorn är strypt går det genom ett insugsbyte att få ur mer effekt. Många får ut åtminstone 220hk på drivhjulen vilket med 10% energiförlust på väg till hjulen motsvarar drygt 240hk i motorn.

Och jag vågar påstå att du har roligare med 240hk i en vig 3-serie än med 286hk i en klumpigare och mer framtung 5-serie, även om en 540i knappast är dålig utan tvärt om är roligare än de flesta Svensson-bilar på en kurvig väg den med.

Å andra sidan går en 5-serie lite mer stadigt och värdigt än en 3-serie på punkten komfort, det är nog en smakfråga vilken man tycker är den bästa kompromissen. Jag föredrar själv 5-serie, men om körglädje är viktigast är 3-serie rätt modell!


Andromeda skrev:
Audi S4/S6 från mitten av 90-talet ligger inom din budget, men frågan är ju hur fräscht skick de är i?
Även BMW 540 osv kan man ju hitta billigt.
Men inga av ovanstående bilar är särskilt billiga om de krånglar.

Nja M6x V8 är inte dyr eller komplicerad jämfört med en "vanlig" bil, även om den förstås behöver mer olja och fler tändstift än en tvåliters fyrcylindrig motor när det gäller service och så vidare. Sedan är det klart att om en V8 rasar kostar det mer att reparera än på en 4cyl. motor på grund av mer innehåll, men i den här prisklassen vet jag inte om det är relevant för antingen skrotar man bilen efter haveri eller lägger i en annan motor från en reservdelsbil?

M7x V12 kan däremot kräva mer, dels för att den sitter i modeller som hade väldigt mycket utrustning standard och dels för att tidiga exemplar av motorn har två av allting: Styrsystem etc. På grund av det kan ena halvan av motorn vara stendöd och den andra halvan fungera klockrent på en 750i.

Till BMW med både V8 och V12 fanns det på vissa årsmodeller en automatväxellåda med ett frågetecken över driftsäkerheten däremot, den typen av växellåda är inget gemene man reparerar själv och därför borde man vara uppmärksam vid 540i-köp av vissa årsmodeller om man vill ha en med automatlåda. smile

Senast redigerat av Rquired (22 april 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Knoose
23 april 2012 · 8 Inlägg

Tack för alla tipsen!smile

Kanske får se över min budget och jobba ihop mer och vänta lite.
Känns lite tråkigt att lägga ut 25k o sen är bilen i ett "Okej" skick.tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang