Tjenare , ny och grön på detta forum och lägger därför en väldigt grön förfrågan.
När jag dagen till ära skulle gå ut till min bil (v70 04) reagerade jag på att min nyckel inte kunde låsa upp bilen. Konstigt tänkte jag , kanske batterierna i den har tagit slut?. Jag använde istället den vanliga nyckeln för att öppna bilen och när jag sedan skulle starta den så hände ingenting. I samma stund kom skammen över mig, kan jag ha haft något på under natten som gjort att den laddat ut?
Efter en stund kom en vän över och vi provade att mha startkablar starta bilen genom att sätta startkablarna på enl manual avsedd plats under motorhuven. Jag anslöt först den hjälpande bilens pluskabel till batteriet och när jag sedan sätter den andra änden på mitt batteris pluspol börjar larmet att tjuta.
Jag försöker då stänga av den mha nyckeln men utan framgång. Okunnig på området som jag är tänker jag instinktivt att något är fel. Jag avbryter då det jag gör och försöker igen med samma resultat.
Frågan är , är det bara att stå ut med larmet och låta bilen ladda i ett par minuter eller är detta fel?
Jag är fullt medveten om att jag med detta enkla inlägg kan bli fullständigt dumförklarad vilket jag med all rätt tar åt mig av då frågan kan vara på en mycket simpel nivå för forumets medlemmar. Jag försvarar mig med :
Vad jag vet så kan du inte låsa upp bilen med nyckeln om du låst den tidigare med fjärrdosan. Har testat det på våra Volvos hemma, larmet går direkt du öppnar dörren. Byt batterier i fjärrkontrollen och larma av när larmet startar...