3983
Sök

VW Sharan går dåligt!

6 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
hej! Hoppas på hjälp med bilen som är en sharan 2.0 -96. När den är kall så är det inga problem. När den blir varm (efter 3-5 km ungefär) så börjar den att rycka lite vid gaspådrag och verka nervig (känslig). Efter ytterligare några mil när motorn är genom varm går den ännu sämre och rycker något vid jämn fart för att rycka (gå ojämt) mycket vid gas pådrag, till exempel vid omkörning som man kan glömma. Den känns kraftlös i uppförsbacke och går som sagt var dåligt (ojämt). Har bytt en hel del som till ex. Lambasond 3st (beg), tempgivaren på vattenslangen (NY), fördelarlock kompl med rotor org (NY), tändstift (NY), Tändspole (NY), Tändlägesgivare vevaxel (NY). Har väl den där kammaxel givaren i fördelaren (eller vad den heter) + styrboxen kvar. Vore tacksam för hjälp innan jag ger upp.  Kjelle

6 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
kom på att jag även bytt luftmassemätare (såg ny ut fast beg) + insptutningsrelä (nytt).Vore trevligt om någon kom med förslag! Vad har den där "givaren" i fördelaren för uppgift ?

6 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
hej selleen. Jag har fått hjälp med felkoder som visade ingenting. Har varit ute och kört tre gånger med ett diagnosverktyg som heter v.a.g.com. Har väl haft det här felet i ca 2 månader.När dom var till stockholm i helgen så gick den hemst dåligt dit,(orkeslös) men när dom åkte hem dagen efter så gick den bättre men dock inte bra. Verkar som det är hugget som stucket om den ska gå dåligt eller jätte dåligt. Är svårstartad om den får stå i ca. 5-10min. Har även bytt bränsle filter för en 6 månader sen fast av andra orsaker.

360 Inlägg
8 maj 2012
Alla värden i det programen är rätt också när den går dåligt?, visst en gammal bil så vet inte hur mycket man kan se med datorn men.
ryck ur tändstiften och kolla hur den ser ut, om bara ett stift ser dåligt ut eller alla.

Vet inte riktigt hur den motorn ser ut men det jag skulle gissa på är
Luftmassemätare
Kamaxelgivare
Vevaxelgivare

Ryck ur kontakten ur LMM när den går dåligt och kolla om den går bättre då.
Den går troligtvis in i ett nödläge då och då kan man gissa sig fram lite bättre om den går bra när man ryckt ur den

6 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Ja alla värden var bra när den gick dåligt, fast efter när den gick så där jättedåligt i helgen har jag inte kört något  men skall göra det. Återkommer efter det jag provkört med V.A.G.com igen som blir idag eller imorgon. Jag har provat med att kopplat bort LMM tidigare och då gick den. sämre. Men ska prova igen då. Tändstiften hade jag ur också förut och såg lika ljusa ut, stiften är ganska nya (typ 100 mil). Är inne på att göra ett försök med kamaxelgivaren, men avvaktar lite efter jag har provat med vag:en.

6 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
hej igen. nu har jag varit ute och fått hjälp med diagnosverktyget.
Det visar felkod som följer: 00537- lamba regulation.
                                        18-10 - uppger limit - intermittent.
Någon som vet vad dom där felkoderna betyder. Har som jag sa tidigare bytt lamban 3ggr tidigare men dock beg. Vad kan det vara för saker som gör att det blir dom dom där felkoderna. Har datorhaveri så det kan ta lite tid innan jag kan gå in till grannen och läsa  emellanåt så eventuella svar kan dröja. Men hör av er alla kluriga.

360 Inlägg
11 maj 2012
Den felkoden säger ju i princip att bilen går dåligt men det vet du ju redan så hehe, den hjälpte tyvärrr inte så mycket.

Om jag skulle ge min gissning så skulle det vara tempgivaren till motorstyrdonet men är det den du har bytt redan? Och då borde det synas i datorn på värdena om den är pajj.

Har du kollat bränsletryck osv? någon spridare som låst sig?
Styrdon också möjligt.
Antingen får den för mycket bränsle eller så är det någon cylinder som inte tänder riktigt. Plocka ur stiften igen om du har möjlighet och kolla så alla har samma färg

6 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
ja den har jag bytt. kollade värderna förra gången, då höll dom sig inom "ramen". Det lutar nog att jag lämnar in den fast inte just nu för det blir väl att kosta skjortan.

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 maj 2012
Ta en koll på spjällhuset...Min Passat 2.0 -95 (ADY) gick riktigt klent (typ 50 Hk...) o drog mängder med bränsle. Felkoden sa "låg tomgång" (Vilket stämde för den var kass med kall motor men blev bättre varm). I mitt fall löstes felet genom att ta bort felkoden, gick klockrent sedan, felet återkom ibland (ca var 4000-5000:e mil...). Jag har läst mig till att spjällhusen kunde "fela" på bilarna, iaf på -95/96, i din bil borde det sitta en AGG

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 maj 2012
Just det...Man kan kolla "live värden" via VAG-Com, blanda varvtal,motortemp osv. Borde gå att kolla live-värden för tex lambdasignalen mm...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök