Bränslepump Saab 9-3 -98

Ign0
9 maj 2012 · 73 Inlägg

Hejsan! Ska byta bränslepump på min Saab 9-3 -98 Men är inte hundra på vart den sitter. Under baksätet så finns det ett utskuret hål i "mattan" men det är tydligen inte där pumpen sitter utan där sitter tydligen kontakten till pumpen... Är det någon som vet vart självaste pumpen sitter? smile

Mvh

Janneutanb
9 maj 2012 · 7 271 Inlägg

Om jag inte minns helt fel så kommer man inte åt pumpen från baksätet om man inte gör ett eget hål.
Så antingen gör man ett eget hål och sen får man täta det igen efteråt. Minns inte exakt hur folk gjorde då det var länge sen jag höll på med saab.

Annars får du plocka ner tanken.

Rätt säker på att det var så på ng900/og9-3

anton0000 Med-lem
9 maj 2012 · 28 Inlägg

Plocka ner tanken brukar jag göra. I min bekantskapskrets vet jag ingen som har kapat hål i golvet och bytt den vägen. Och det är inte farligt mycket jobb att ta ner tanken!

/Anton

AEracing Servicetekniker
9 maj 2012 · 160 Inlägg

Jag klippte upp ett hål.. armaturen sitter nånstan runt 1-2dm in mot mitten av bilen. Jag utgick från inspektionsluckan som du hittat.

OG9-3 2.0T Sport Edition
jonas_ahman
9 maj 2012 · 309 Inlägg

http://www.saabcentral.com/forums/showt … p?t=119759 från en saab 900ng men borde vara lika

Läser och släcker felkoder. pm för info
Ign0
9 maj 2012 · 73 Inlägg

Jag vet att på äldre modeller så fanns det en lucka som man kunde öppna men det togs senare bort av någon andledning... Jag hade tänkt klippa upp ett hål sen bulta igen det

micke-opel
10 maj 2012 · 562 Inlägg

Ign0 skrev:
Jag vet att på äldre modeller så fanns det en lucka som man kunde öppna men det togs senare bort av någon andledning... Jag hade tänkt klippa upp ett hål sen bulta igen det

Pumpen sitter bara en aning förskjuten från hålet där man kommer åt kontakten, så borde gå at hitta någon bild på internet för att bilda sig en egen uppfattning smile

9-5 Aero Sedan -05
Ign0
27 maj 2012 · 73 Inlägg

Nu när jag väl kom till skott så är bytet klart. En aning osmidigt med full tank med det gick ändå relativt bra. Dock lyckades jag ha sönder backventilen och att få på en ny var inte det roligaste då slangen var 2mm smalare än nippeln, men det gick självklart att lösa med en värmepistol och lite tålamod smile

Ign0
27 maj 2012 · 73 Inlägg

jonnielahti skrev:
Dieselsmurfen gjorde detta på en ng900 för nåt år den :
http://www1.garaget.org/archive/90/89434/232053/232053-2179480.jpg
men man kanske hellre hade plockat ner tanken för att slippa göra större hål, om de inte redan va de förstås smile

Gjorde likadant fast jag lät plåten sitta kvar och böjde tillbaks den när jag var klar. Om det inte börjar lukta soppa i bilen så får det va, annars popnitar jag dit en plåt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang