2553
Sök

**te_wik's projekt: Ford Consul 1954 UPDATE 4/6 - Projektet avslutat **

Projekt: Ford Consul 1954

Försöker iaf
43 790 Visningar
Projektet avslutat 4 juni 2012
Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
Mack skrev:
te_wik skrev:
Mack skrev:
Vilka andra modeller hade Ford på den tiden?

Oj det är många dock inte många brittiska modeller och det är tyvärr det som är problemet... endast från de brittiska modellerna som det passar. Men typ bara consul som har 1.5l ohv-motorn.

Vauxhall Victor F mfl verkar ha iaf till synes likadan motor samt samma motorvolym.

Mvh Tommy

Yey..det ska vara så krångligt också.

Precis! tongue Men Allard 21C har mest troligt samma motor, är iaf en Ford 1508cc i den, men enligt spec är den lite annorlunda borrad. Men handlar endast om tiondels millimetrar så chansen att lite småsaker passar är ju rätt stor.
Dock är det väl inte direkt en vanligare bil än vad Consul'en är, snarare tvärtom.

Som sagt, det finns ytterst få, iaf som det verkar, bilar som har denna motorn och dom är inte direkt vanliga dom heller. Men det är ju absolut inte omöjligt och faktiskt högst sannolikt att delar från i princip vilken britt-motor som helst kring samma årsmodell har gemensamma delar, iaf lite smådelar som jag söker. Tex ventilknaster och övre ventiltallrikar. Gäller bara att lyckas forska fram det. En reservdelskatalog hade inte varit fy skam.. dock inte så vanligt att det finns till 50-talare, iaf inte i digitalt format. Finns några org. att köpa på Ebay och liknande.. Men där kostar det guld och gröna skogar för lite papper.

Visst, i slutet kanske värt det iaf om man ser till tidsbesparningen men samtidigt är det lite roligt att forska, man lär sig mkt! smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
Lite smårolig sak som hittades när jag googlade smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-acc01524022655751353af93c1481433.jpg

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 476 Inlägg
19 maj 2012
Det roliga med såna här bilar är att de är väldigt ovanliga och därför uppseendeväckande.
Det negativa med dem är att de är så ovanliga att de är svåra att få tag i delar till..haha.
Men det ordnar sig nog ska du se.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Det roliga med såna här bilar är att de är väldigt ovanliga och därför uppseendeväckande.
Det negativa med dem är att de är så ovanliga att de är svåra att få tag i delar till..haha.

Ajaa visst! Sotningssats samt kompletteringssats är ju redan beställda. Samt har jag pratat med Överås veteranbildelar i Hudiksvall idag och där fanns vevlager samt packningssats till bränslepump. Finns nog en del andra saker där också men skulle återkomma på Måndag.

Svårare verkar det vara att få tag på lager till kamaxeln, men som du säger.. det ordnar sig säkert.
Annars finns en firma i Kalifornien som tillverkar lager efter önskemål - kostar dock därefter.

Mvh Tommy

Forummoderator
26 476 Inlägg
19 maj 2012
te_wik skrev:
Mack skrev:

Ajaa visst! Sotningssats samt kompletteringssats är ju redan beställda. Samt har jag pratat med Överås veteranbildelar i Hudiksvall idag och där fanns vevlager samt packningssats till bränslepump. Finns nog en del andra saker där också men skulle återkomma på Måndag.

Svårare verkar det vara att få tag på lager till kamaxeln, men som du säger.. det ordnar sig säkert.
Annars finns en firma i Kalifornien som tillverkar lager efter önskemål - kostar dock därefter.

Mvh Tommy

Jajo, men samtidigt måste du ju hålla med om att det blir lite av en sport ju längre man håller på och letar delar, just för att finna dem på det billigaste sättet. Eller hur?
Så känns det i alla fall för mig och Mazdan.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
Mack skrev:
te_wik skrev:
Mack skrev:

Mvh Tommy

Jajo, men samtidigt måste du ju hålla med om att det blir lite av en sport ju längre man håller på och letar delar, just för att finna dem på det billigaste sättet. Eller hur?

Helt klart är det så! Det är ju liksom en del av charmen, känslan och hobbyn smile
Billigast och billigast, just nu är jag inte i ett läge där jag kan jämföra priser..men skulle bli glad ifall det fanns ett sådant utbud så den chansen kom smile

Mvh Tommy

Forummoderator
26 476 Inlägg
19 maj 2012
te_wik skrev:
Mack skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Helt klart är det så! Det är ju liksom en del av charmen, känslan och hobbyn smile
Billigast och billigast, just nu är jag inte i ett läge där jag kan jämföra priser..men skulle bli glad ifall det fanns ett sådant utbud så den chansen kom smile

Mvh Tommy

Jajo..nej det är sant. Men du har ju nyss börjat med denna också. Hur länge har jag pysslat med Mazdan? Haha.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Jajo..nej det är sant. Men du har ju nyss börjat med denna också. Hur länge har jag pysslat med Mazdan? Haha.

Haha, okok, hela 6 dagar ju! smile

Mvh Tommy

Forummoderator
26 476 Inlägg
19 maj 2012
te_wik skrev:
Mack skrev:

Haha, okok, hela 6 dagar ju! smile

Mvh Tommy

Precis..
Men nu ska jag sluta spamma din tråd och åka på jobbet i stället, hehe.
Keep up the good work, som dom säger!

5 111 Inlägg
19 maj 2012
Jo, de som fanns samtidigt var väl Popular/Prefect/Anglia, en uråldrig förkrigskonstruktion som hade en liten sidventilsfyra, samt Consul/Zephyr/Zodiac, där den enklaste Consul hade en fyrcylindrig motor (som du kanske redan märkt får jag hoppas... lol), medans Zephyr och Zodiac hade en sexa. Dock vet jag inte om det är som det ibland är, att sexan är en Consulfyra plus två cylindrar, eller om det är en helt egen motor.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Jo, de som fanns samtidigt var väl Popular/Prefect/Anglia, en uråldrig förkrigskonstruktion som hade en liten sidventilsfyra, samt Consul/Zephyr/Zodiac, där den enklaste Consul hade en fyrcylindrig motor (som du kanske redan märkt får jag hoppas... lol), medans Zephyr och Zodiac hade en sexa. Dock vet jag inte om det är som det ibland är, att sexan är en Consulfyra plus två cylindrar, eller om det är en helt egen motor.

Att det är en fyra i den har jag konstaterat ja wink

Mest troligt är det 4+2 motorer i dom, men just ovissheten och att inte kunna få det bekräftat gör att jag inte vågar beställa delar till en sådan motor.

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Nu fått tag på mellanaxel samt kylare! Snart är alla större grejer fixade! smile

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
Tyvärr har jag lite dåliga nyheter. Började kolla igenom toppen då det var tre ventiler som inte ville komma ut. Fick ut två stycken men den tredje kom inte. Förstod vad som hänt.. Värmde och slog ut hela skiten med ventil och styrning - javisst!, ventilen är helt krokig. Vad som hänt törs jag inte säga men min gissning är att någon gett sig på toppen tidigare, då de ventiler som var lösa var inpastade (pastarester överallt). Då har den personen nog försökt slå in ventilen och böjt skaftet. Den värmen jag tillförde med biltemas gasol (grilltändare) kan omöjligt fått skaftet att böja sig, speciellt inte under styrningen (som förövrigt är ca 6cm lång).

Nu är det lite i valet och kvalet om det blir en annan topp, eller kanske lika en annan motor (hade gärna behållt org.motorn så motor och chassi.nr stämmer överens). Eller om det överhuvudtaget blir att sätta igång denna bilen.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (22 maj 2012)

3 151 Inlägg
22 maj 2012
Klart du ska få igång bilen... Inte ge upp nu! smile

Tycker du ska försöka få tag i en annan topp...men att byta och regga motor på en såhär pass gammal bil borde inte vara så struligt?

Forummoderator
26 476 Inlägg
22 maj 2012
Mervolic skrev:
Klart du ska få igång bilen... Inte ge upp nu! smile

Tycker du ska försöka få tag i en annan topp...men att byta och regga motor på en såhär pass gammal bil borde inte vara så struligt?

Håller med. Det får väl ta lite tid, men en annan topp vore ju roligare än en helt annan motor.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
Mmm nu för en liten stund sen fick jag en reservdelskatalog från en firma på Nya Zeeland faktiskt, han verkar ha ventiler samt styrningar och allt annat jag sökt.

Men måste lämna in toppen på koll och se så det inte är något annat strul också.

Visst hade jag väl kunnat hinka i en gammal B18 eller lilnande, men då är det inte samma sak längre.

Mvh Tommy

Forummoderator
26 476 Inlägg
22 maj 2012
te_wik skrev:
Mmm nu för en liten stund sen fick jag en reservdelskatalog från en firma på Nya Zeeland faktiskt, han verkar ha ventiler samt styrningar och allt annat jag sökt.

Men måste lämna in toppen på koll och se så det inte är något annat strul också.

[b]Visst hade jag väl kunnat hinka i en gammal B18 eller lilnande
, men då är det inte samma sak längre.
[/b]

Mvh Tommy

Är det inte straffbart att ens tänka tanken..?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
Mack skrev:
te_wik skrev:

Visst hade jag väl kunnat hinka i en gammal B18 eller lilnande
, men då är det inte samma sak längre.

Mvh Tommy

Är det inte straffbart att ens tänka tanken..?

Borde vara det va? tongue

Nåja, suttit och räknat mkt på detta nu samt varit och visat upp toppen på en verkstad idag och det känns som att det börjar hamna på så höga summor nu så det är inte lönt att repa upp denna motorn.

Nu är det så att jag fått nys på en komplett fungerande motor, så det är ett alternativ. Tänkte ju först att jag vill ha originalmotorn i så chassi och motor.nr stämmer överens men det går nog ej att ordna - inte i nuläget iaf.
Så än är det inte helt kört.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (24 maj 2012)

126 Inlägg
24 maj 2012
vart tusan hittade du en motor till den månne.? tongue

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
Shadow_line_ skrev:
vart tusan hittade du en motor till den månne.? tongue

Den som letar han hittar big_smile Frågan är bara hur man ska få hem den, står 60mil enkel resa härifrån.. Lust att följa med på en lite tripp? smile

Mvh Tommy

Sök