Turbon åt helvete ? (Singel-supra)

draccatryck
13 maj 2012 · 11 Inlägg

Vart ute och körde med supran innan idag (singel), men helt plötsligt när jag gasade på och turbon gick in så sa det bara "poff" under motorhuven och nu går ej turbon igång när man kör.

Tyckte ändå inte jag körde speciellt hårt.

Hur kontrollerar jag om turbon är kass ? Vad tror ni har hänt ?


Tacksam för hjälp!

Senast redigerat av draccatryck (13 maj 2012)

BMW 328i (1999)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
13 maj 2012 · 1 201 Inlägg

en tryckslang som låtsnat el spruckit.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
draccatryck
13 maj 2012 · 11 Inlägg

Tusen tack, vart ute och kollade nu direkt och hittade en slang som legat för nära grenröret och sakta men säkert smält hål på. För jävla skönt att det inte var turbon, blir ju allt lite orolig tongue

BMW 328i (1999)
hangman
13 maj 2012 · 2 174 Inlägg

japp det hände mig på min t5a fy fan vad rädd ja blev, ladda 1.3 5an fullt 240 kmh sen small en tryckslang, bilen gick på  3 cylindrar och sen dog den, ja trodde 100% att vevstarkarna böjjt sig eller tittat ut ur blocket då ljudet i motorn blev grövre. Men det var en tryckslang bara big_smile

equinoxe
13 maj 2012 · 158 Inlägg

haha fick samma bekymmer me min audi.. motorvägen fullplatta 1bar sen fräste det bara till så va bilen död. kände direkt hur det sved i bakfickan. stannade och starta bilen. den svajja några gången sen dog den. ner på rygg och kolla under bilen. kan säga att jag vart glad när jag såg att den vänsta ic slangen hade hoppat av. som sagt man blir ett nervvrak när nått sånt händer

sir_daniel www.kudoz.se
14 maj 2012 · 3 802 Inlägg

var med på samma sak några ggr på min förra skyline, efter andra gången så visste jag vad ljudet innebar smile

draccatryck
26 juni 2012 · 11 Inlägg

Har lagat den söndriga vakkum slangen jag hitta men får fortfarande inte igång turbon. Har kollat dem andra slangarna med men kan ej hitta något synligt.

Kan det vara så illa att turbon pajat ? Hur kan man ta reda på det på enklast möjliga sätt ?

BMW 328i (1999)
Hermanssons_Garage
26 juni 2012 · 2 415 Inlägg

Har du kollat wg?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Lidborn VD
26 juni 2012 · 643 Inlägg

Tagit av filtret och kollat om den snurrar?
Jag bröt av axeln på min turbo vid 7000rpm detta vid 1,8bar på min förra singel supra.

draccatryck
26 juni 2012 · 11 Inlägg

Hade det inte rykit en del om det varit turbon som pajat ?

Som sagt så när det gick sönder hände så "poffade" det till rätt ordentligt under motorhuven. Men eftersom jag hittade en slang som var sönder (gick till den ena wastegaten) så måste det ju varit det som varit ett av felen.

Skall ta av luftfiltret och se om den snurrar.

Senast redigerat av draccatryck (26 juni 2012)

BMW 328i (1999)
draccatryck
26 juni 2012 · 11 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:
Har du kollat wg?

Hur kollar jag dem på bästa sätt ?

BMW 328i (1999)
Lidborn VD
26 juni 2012 · 643 Inlägg

Min rök inte då det var axeln som gick av..
Kolla tryckslangen som sitter på turbon.. Brukar inte tåla värmen och spricka.. Det låter som att det skulle vara en tryckslang som hoppat av/spruckit..

draccatryck
27 juni 2012 · 11 Inlägg

Kollat tryckslangen på turbon den är hel, kollade även om turbon snurrar och det gör den.

Har kollat runt bland dem andra slangarna efter läckage men kan ej hitta något.

Finns det något bra sätt leta lekage på ? Med verktyg osv som man har tillgång till hemma

BMW 328i (1999)
JonasHalt
27 juni 2012 · 699 Inlägg

draccatryck skrev:
Kollat tryckslangen på turbon den är hel, kollade även om turbon snurrar och det gör den.

Har kollat runt bland dem andra slangarna efter läckage men kan ej hitta något.

Finns det något bra sätt leta lekage på ? Med verktyg osv som man har tillgång till hemma

Bara å köra upp tryck i tryckslangarna med en kompressor..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
draccatryck
28 juni 2012 · 11 Inlägg

Testade att trycksätta slangarna med kompressorn. Det hörs ett klonkande ljud direkt när jag trycksätter samt när jag släpper trycket. Är det wg som låter eller vad är det ?

Dock kan jag ej finna något hål eller liknande,

BMW 328i (1999)
JonasHalt
28 juni 2012 · 699 Inlägg

draccatryck skrev:
Testade att trycksätta slangarna med kompressorn. Det hörs ett klonkande ljud direkt när jag trycksätter samt när jag släpper trycket. Är det wg som låter eller vad är det ?

Dock kan jag ej finna något hål eller liknande,

Ja, det är nog wastegaten som öppnar å stänger.. Då lär du inte ha något större läckage iaf.. Vad har du för grundladdtryck? Dvs, vid vilket tryck öppnar WG utan laddtrycksstyrning inkopplat? Kan ju vara något strul med laddtrycksstyrningen, fast jag tror personligen att turbon har gjort sitt.. Hur känns den? Något glapp?

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
JonasHalt
28 juni 2012 · 699 Inlägg

Förresten, har du kollat att wg stänger ordentligt? Kan ju vara den som har gått sönder med.. Du får ju inget ladd om den är öppen hela tiden..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
draccatryck
10 juli 2012 · 11 Inlägg

Lyckades hitta en liten läcka på intercooler röret mellan ic och insuget. Trodde uppenbart nu att felet skulle vara borta när jag fick den tätt men icke. Det är ju uppenbart att anledningen till felet har varit detta men finns det något mer som kan ha tagit skada vid ett så plötsligt tryckfall som när ic röret lossnar ?

BMW 328i (1999)
JonasHalt
10 juli 2012 · 699 Inlägg

Ja, turbon tycker inte om det.. Den övervarvar då å det är inte bra..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
smekallracing
14 juli 2012 · 385 Inlägg

hangman skrev:
japp det hände mig på min t5a fy fan vad rädd ja blev, ladda 1.3 5an fullt 240 kmh sen small en tryckslang, bilen gick på  3 cylindrar och sen dog den, ja trodde 100% att vevstarkarna böjjt sig eller tittat ut ur blocket då ljudet i motorn blev grövre. Men det var en tryckslang bara big_smile

samma här small som fan och gick inte på alla burkar och orkade knappt i backe men när man kollade var det bara en tryckslang tongue hehe

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang