5438
Sök

Försäkringsfråga!

1 354 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Tjena grabbar!

Nu är det så att min moder i sitt raseri har skrivit över min bil på mig (gör mig ingenting) men då undrar jag hur blir det med försäkringen? Jag har betalat försäkring för ett år framåt, i hennes namn. Finns den kvar? Den skulle isåfall gälla till Augusti/September nån gång.

Om den inte gäller längre, ska jag då försäkra om den redan imorgon, när jag fått mina ägarpapper eller hur gör jag?

Skulle va oerhört tacksam för den som hjälpte till!

841 Inlägg
15 maj 2012
tror du kommer få försäkra om den så får hon väll tillbaka pengar elelr hur det nu går.... tror nån annan som kan detta bättre kan svara på det smile

1 854 Inlägg
15 maj 2012
Finns tjejer här oxå!

Hon får tillbaka pengar för försäkringen.

Du ska teckna försäkring från och med den dag du blir ägare= det datum hon skrev, annars blir det dyrt för dig.

1 354 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
onej84 skrev:
Finns tjejer här oxå!

Du ska teckna försäkring från och med den dag du blir ägare= det datum hon skrev, annars blir det dyrt för dig.

Kom på att det fanns det när jag hade skrivit klart, ber så mycket om ursäkt för det, är lite mycket som händer i omgivningen nu. Det va ju jävligt dåligt när jag har betalat den men men inget att göra åt smile

1 854 Inlägg
15 maj 2012
Mack855 skrev:
onej84 skrev:
Finns tjejer här oxå!

Kom på att det fanns det när jag hade skrivit klart, ber så mycket om ursäkt för det, är lite mycket som händer i omgivningen nu. Det va ju jävligt dåligt när jag har betalat den men men inget att göra åt smile

Se nu till att teckna försäkring direkt tongue

1 354 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Ska titta på pappret på en gång vilken dag jag står som ägare.

1 354 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Dom skriver att jag är ägare från och med idag. Ska jag med andra ord betala in idag nu på en gång? Vill ju egentligen kolla runt lite och se ifall jag kan få billigare försäkring från något företag.. Ett problem till är att jag flyttar nu i veckan så vilken adress ska jag skriva skiten på? Suck vad less jag blir..

1 854 Inlägg
15 maj 2012
Mack855 skrev:
Dom skriver att jag är ägare från och med idag. Ska jag med andra ord betala in idag nu på en gång? Vill ju egentligen kolla runt lite och se ifall jag kan få billigare försäkring från något företag.. Ett problem till är att jag flyttar nu i veckan så vilken adress ska jag skriva skiten på? Suck vad less jag blir..

Ring runt
kolla på internet

skit i den där b sidan som tar fram billigast den stämmer inte.

Du ska teckna försäkring från och med den dag du blir ägare annars åker du på en dyr avgift som ligger på över 100 spänn per dag!

Du behöver inte betala direkt, välj månadsbetalning så tar det ett tag innan du får betalningen.

Flyttar du nu i veckan så skriv den nya adressen då du bör ha adressändrat?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
15 maj 2012
Samma dag som bilen skrivs över på dig ska du försäkra bilen. Annars kommer du få en dyr räkning ifrån Trafikförsäkringsföreningen. (ca 125kr/dag som bilen är påställd och oförsäkrad)

Försäkringen i hennes namn slutar gälla samma dag som ägarbytet går igenom. Hon får pengarna tillbaka för resterande dagar som försäkringen är betald för.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
422 Inlägg
15 maj 2012
Teckna försäkring så fort som möjligt. Trafikförsäkringsföreningen kommer att ta en avgift av dig för varje dag bilen saknar trafikförsäkring o den avgiften är inte billig, tror det är 105.88kr/dag om jag förstått deras tabell rätt.
Senast redigerat av Fladdermusen (15 maj 2012)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Evildan
15 maj 2012
1. Teckna försäkring nu ikväll, använd försäkringsbolagens hemsidor och jämför priserna/villkoren.

2. Skriv den adress som du i dag är folkbokförd på, detta ändras automatiskt när du gör din adressändring.
(det viktigaste vid ägarbyte är att dom "vita" rutorna, datum, personummer samt ngt ditkladdat på underskrifterna stämmer och är tydligt skrivet då det endast är dessa som läses med automatik)

3. Skitbra att du äger din egen bil, skenförsäkringar är inte alls att rekommendera av flera anledningar.

1 354 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Shit va rörigt det känns just nu... Dom lär inte skicka in pappret fören imorgon, jag skulle vilja ringa och prata med i mitt fall länsförsäkringar och säga åt dom att jag vill betala halvårsförsäkring och den ska förfalla i slutet på månaden. MEN vem som helst förstår ju att dom inte har öppet såhär dags, går det inte att fixa det imorgon om jag ringer dit så deras telefon öppnar?

Men om adressändringen är skickad (dock inte betald så med andra ord gäller den inte ännu) ändras det automatiskt ändå?

Evildan
15 maj 2012
Mack855 skrev:
Shit va rörigt det känns just nu... Dom lär inte skicka in pappret fören imorgon, jag skulle vilja ringa och prata med i mitt fall länsförsäkringar och säga åt dom att jag vill betala halvårsförsäkring och den ska förfalla i slutet på månaden. MEN vem som helst förstår ju att dom inte har öppet såhär dags, går det inte att fixa det imorgon om jag ringer dit så deras telefon öppnar?

Men om adressändringen är skickad (dock inte betald så med andra ord gäller den inte ännu) ändras det automatiskt ändå?

Spelar ingen roll om pappret läggs på lådan i kväll eller på söndag, det är det angivna datumet 12-05-15 som gäller ändå.

Du kan teckna en försäkring via nätet hos LF samt ange att du vill ha halvårsbetalning, deras försäkringar förfaller ett år framåt i tiden då du tecknar försäkring för ett helt år.
Däremot betalningen kommer alltid första bankdagen i månaden.

Om LF vill bakdatera din försäkring slipper du "kärleksbrev" från trafikförsäkringsföreningen, har du otur och LF kör "by the book" och tecknar din försäkring från 16/5 kan du få en räkning från TFF på den dagen 15/5 du saknade försäkring.

Ja din adress kommer att ändras automatiskt när folkbokföringen fått uppgifter att du flyttat.
Skriv din nuvarande adress, för den nya gäller väl från ett datum framåt i tiden?

1 354 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Hur fungerar det med kontonummer och det? Skickar dom en lapp som jag ska fylla i eller hur fan i helvete gör man? Första bankdagen kan med andra ord vara den 1a i månaden eller 2a eller 3e beroende på vilken av dagarna som inte är en helgdag?

Evildan
15 maj 2012
https://www.lansforsakringar.se/privat/ … %25a4kring

du får ett papper i brevlådan ang autogiro som du ska fylla i och skicka tillbaka.
jo precis, den dagen är lite flytande.
dock ska pengar att betala med finnas tillgängliga den sista var månad på ditt konto.

1 354 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Har ingen skrivare så jag kan inte skriva ut den där. Tar mina jävla böter ifall jag måste. Kom ihåg det allihopa, låt aldrig nån annan än du själv stå på din bil så slipper du såna här mongolida problem som håller dig vaken av stress och oro sent in på nätterna. Puss och kram

Muttley
15 maj 2012
Mack855 skrev:
Har ingen skrivare så jag kan inte skriva ut den där. Tar mina jävla böter ifall jag måste. Kom ihåg det allihopa, låt aldrig nån annan än du själv stå på din bil så slipper du såna här mongolida problem som håller dig vaken av stress och oro sent in på nätterna. Puss och kram

Men varför oroar du dig ?. Teckna en försäkring nu och inte imorgon. De är bara drygt att få från tff. Du behöver inte skriva ut något alls. Bara in och teckna på valfri sida så ordnar de sig.

1 482 Inlägg
16 maj 2012
Eller så ringer du valfritt f-bolag imorgon bitti och försäkrar bilen?

Jag ringde Trygg-Hansa när jag försäkra min bil. I samma veva flyttade jag över samtliga försäkringar till trygg-hansa och det tog mig 5-10 min. Dom sköter allt åt dig, man behöver oftast inte göra något annat än att lyfta på luren och ringa.

BLT Service
Theracords Music Label

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
16 maj 2012
annars så kan du låta http://www.insplanet.se kolla vilket som är billigast av de bolag som de har knutna till sig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

5 198 Inlägg
16 maj 2012
Varför krångla till det,, man går in på nätet och tecknar försäkring när man gör ägarbytet, så gäller försäkringen på en gång.. inget behöver skrivas ut. Ångrar man försäkringen så gäller distanslagen med 14 dagars ågerrätt om man skulle hitta nåt billigare. Det hela tar ca 5 minuter. Pengarna som är inbetalda betals ut till henne.

Sök