Bredbandslamda på mitt gammla ms 2.2???? utan moderkort

Lill_Torsten
19 maj 2012 · 39 Inlägg

hejsan nu har jag änteligen dammat av mitt megasquirt 2.2 som jag tänkte fortsätta köra på min gammla opel cih motor men jag kan inte köra bredlamda med med ms 2.2 utan moderkort som jag fatta det.men läste att det skulle funka med en lamda med lc-1 elr är jag ute och cyckla??

min labrador Sebb min bästa garagekompis
Lunchman
21 maj 2012 · 41 Inlägg

moderkort? bara koppla lc1:ans signal kabel med 0-5v(finns 2st en som simulerar en smalbandslambda för att kunna sätta den och ersätta org lambda på ett orginalsprut) på rätt pin i kontakten till ms å ställa in i ms configurator att det är en lc1 istället för narrowband

Ford Sierra "Turbo" (1988)
Lill_Torsten
21 maj 2012 · 39 Inlägg

hej kan man köra auto tunning i ms då med lc-1an då?.har du nått bra tipps på en bredbandlamda en enkel och bra som ska funka fint till mitt gammla ms

mvh Henrik

min labrador Sebb min bästa garagekompis
Lunchman
21 maj 2012 · 41 Inlägg

lc1:an funkar bra, men MTX'en är lämpligare att koppla in. Autotune har jag aldrig provat men det har inget med vilken typ av bredbandslambda det är bara den har en utgång till ms'et, man kopplar alltså inte sonden direkt till boxen utan dosan på kabeln innehåller styrelektronik, i MTXen sitter den i själva mätaren.

Ford Sierra "Turbo" (1988)
Lill_Torsten
21 maj 2012 · 39 Inlägg

okej alltså lc-1 ha gått ur tiden lite och kommit en smidigare version var kan man hitta en lämplig MTX ?

min labrador Sebb min bästa garagekompis
Lunchman
21 maj 2012 · 41 Inlägg

många ställen som har, Innovate MTX-L google is your friend

Ford Sierra "Turbo" (1988)
Lill_Torsten
21 maj 2012 · 39 Inlägg

har kollat nu och hitta en djäkla massa inte så djäkla dyr häller.TACKAR OCH BOCKAR FÖR HJÄLPEN smile

min labrador Sebb min bästa garagekompis
mr-cave
4 juni 2012 · 22 Inlägg

Lunchman skrev:
moderkort? bara koppla lc1:ans signal kabel med 0-5v(finns 2st en som simulerar en smalbandslambda för att kunna sätta den och ersätta org lambda på ett orginalsprut) på rätt pin i kontakten till ms å ställa in i ms configurator att det är en lc1 istället för narrowband

Ursäkta om jag lånar tråden lite.
Sitter och kollar på bredbandlambda jag med. Men jag kör med originalsprut som skall mappas. vw 1,8T AGU motor.
Ringde till DLI som säljer MTX mätarna men dom kunde inte svara på om jag kunde ersätta min orginal lambdasond med deras.
Men du menar att det är fullt möjligt? Om jag går in och programmerar om signalen i mätarhuset så den arbetar som en "smalband" ?

Jag saknar i dag lambdasond helt så jag funderar ju på om jag kan köpa en bredis direkt eller om jag måste köpa en orginal lambda PLUS en bredband....

Tacksam för svar.

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
Lunchman
4 juni 2012 · 41 Inlägg

Den har från början en utgång konfigurerad som en simulerad smalbandare, hur bra det funkar vet jag inte, universal sonder verkar ju fungera tvivelaktigt det å ibland så man skall nog inte alls vara säker på att det funkar

Senast redigerat av Lunchman (4 juni 2012)

Ford Sierra "Turbo" (1988)
mr-cave
4 juni 2012 · 22 Inlägg

Okej.
Tack för att du svarade men efter lite omkringletande så laddade jag ner deras manual och där stod det ju faktiskt hur man skulle göra.
Så jag har beställt en sån nu iaf.big_smile

Funnkar det inte bra att köra med den så får jag väl lov att köpa en orginal då och ha den här som info bara.
Men grannpöjken körde tydligen med en MTX-l i sin supra och det verkar fungera bra. Dock med MS sprut...

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang