Hallå där!
Ja precis som topic så har jag fått problem med att mina 940 har börjat spika.
Bilen i sig är en 940 ltt som har utrustats med ett 16t-aggregat samt chip. Laddar 0.8 nu och har gjort detta ända sedan jag köpte den.
Var ute en kväll och åkte lite och skulle sedan köra ikapp med en kompis på motorvägen. Satte plattan i mattan men vid ca 3900 varv så spikade bilen till. Det var precis som att den bröt tändningen. Det konstiga är att bilen har fungerat hur bra som helst tidigare. Har kunnat gasa och varva hur bra som helst tidigare utan några bekymmer. Numer så händer detta hela tiden, i princip alltid vid samma varvtal.
Efter att detta hände så är också tomgången väldigt konstig. Fungerar hur bra som helst på lägre varv men när man kopplar ur i en korsning så sjunker tomgången såpass lågt så att bilen dör. Fungerar klockrent om man rycker slangen till tomgångsmotorn dock. Rengjorde tomgångsmotorn utan någon större framgång.
Har provat med lite diverse felsökning. Har inga läckage på några slangar vad jag kan se. Provade även att byta filter (har BSR öppet filter just nu) till originalburken. Med originalburken så kan man varva ur tvåans växel men inte senare. Vissa gånger bryter den även på tvåan. Satte även en slangklämma på insugsslangen då jag misstänkte att den sögs ihop men inte heller detta gjorde saken bättre.
Kör man med det öppna filtret så uppför sig bilen så att den laddar, sen bryter vid 3900, laddar lite till, bryter igen osv.
Med originalburken däremot så bryter den endast vid 3900 för att sedan gå hur bra som helst på senare varvtal.
Ska prova byta lmm på måndag då jag ska till skroten och leta tag på en, skulle gissa på att det är den men vet inte säkert så lika bra att fråga.
Laddet ligger för övrigt på stabila 0.8 hela tiden. Skenar alltså ingenting.
Senast redigerat av parand (21 maj 2012)