3395
Sök

940 turbo -96 spikar vid 3900 varv *LÖST*

26 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#1
Hallå där!

Ja precis som topic så har jag fått problem med att mina 940 har börjat spika.

Bilen i sig är en 940 ltt som har utrustats med ett 16t-aggregat samt chip. Laddar 0.8 nu och har gjort detta ända sedan jag köpte den.

Var ute en kväll och åkte lite och skulle sedan köra ikapp med en kompis på motorvägen. Satte plattan i mattan men vid ca 3900 varv så spikade bilen till. Det var precis som att den bröt tändningen. Det konstiga är att bilen har fungerat hur bra som helst tidigare. Har kunnat gasa och varva hur bra som helst tidigare utan några bekymmer. Numer så händer detta hela tiden, i princip alltid vid samma varvtal.


Efter att detta hände så är också tomgången väldigt konstig. Fungerar hur bra som helst på lägre varv men när man kopplar ur i en korsning så sjunker tomgången såpass lågt så att bilen dör. Fungerar klockrent om man rycker slangen till tomgångsmotorn dock. Rengjorde tomgångsmotorn utan någon större framgång.

Har provat med lite diverse felsökning. Har inga läckage på några slangar vad jag kan se. Provade även att byta filter (har BSR öppet filter just nu) till originalburken. Med originalburken så kan man varva ur tvåans växel men inte senare. Vissa gånger bryter den även på tvåan. Satte även en slangklämma på insugsslangen då jag misstänkte att den sögs ihop men inte heller detta gjorde saken bättre.

Kör man med det öppna filtret så uppför sig bilen så att den laddar, sen bryter vid 3900, laddar lite till, bryter igen osv.

Med originalburken däremot så bryter den endast vid 3900 för att sedan gå hur bra som helst på senare varvtal.

Ska prova byta lmm på måndag då jag ska till skroten och leta tag på en, skulle gissa på att det är den men vet inte säkert så lika bra att fråga.

Laddet ligger för övrigt på stabila 0.8 hela tiden. Skenar alltså ingenting.
Senast redigerat av parand (21 maj 2012)


15 Inlägg
20 maj 2012
#2
kolla tändstiften hade liknande symtom på min 745 turbo i vintras smile

490 Inlägg
20 maj 2012
#3
Inge tjall på wg som hackar sig eller liknande?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

26 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#4
Tändstiften har jag redan kollat och dom såg bra ut. Hur det ska kunna vara tjall på wg förstår jag inte. Har ju tokstabilt ladd hela tiden. Varken skenande eller att det är för lågt.


15 Inlägg
20 maj 2012
#5
jag kollade oxå tändstiften och tyckte dom såg bra ut prova byt iaf ingen större kostnad smile

26 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#6
Ska prova byta lmm först så får man se. Med tanke på att bilen uppför sig olika beroende på filter så känns det som att det skulle vara den som orsakar felet. smile


15 Inlägg
20 maj 2012
#7
tror dock inte jag får olika mkt soppa och lättare/svårare att tända då satt smile

26 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#8
Problemet löst. Bytte lmm och det fungerade. precis som jag trodde/hoppades på från början så nu går den kanonfint!



Sök