Blev tagen av polisen pga sportluftfilter! -Regbesiktning!

saab_sonett Handledare
21 maj 2012 · 1 481 Inlägg

Polisen kommer att bli hårdare och hårdare med koll av bilar. Jag tror det är order från högsta ort för att få bukt med all "nöjeskörning" av motorburen ungdom. Miljömupparna har för mycket att säga till om i Riksdagen.
Har en mupp som skriver insändare i lokaltidningen så fort det handlar om trafik eller motorsport. FÖRBJUD OMEDELBART är hans budskap. Och körkort ska behovsprövas så att bara de som absolut måste ska få köra bil.

saab_sonett Handledare
21 maj 2012 · 1 481 Inlägg

kingen85 skrev:

marre_knight skrev:

crille_86 skrev:
Enlig bilprovningens hemsida skulle det kosta ca 940kr att omregga personbil, så jag hade iaf provat innan jag köpte ett avgasrör för nästan 8000kr


Edit: Om man återställer till original så behöver väl inte bilen reggas om? då har jag för mig att dett räcker med kontrollbes. Och även då hade jag provat med det avgaset som sitter på, eftersom det inte är nämndes av polisen.

Problemet är att i och med att polismannen skrivit "motor ändrad" som anledning, åker jag på en hel regbesiktning. Det räcker inte att jag monterat rätt grejer och visar upp det, utan jag måste kunna påvisa att ALLA bilens delar satt där även från fabrik, dvs att det är dessa delar bilen fått sitt helbilsgodkännande med..

Denna regbesiktning går INTE att ens jämföra med hur det är att importera en bil. Den är mycket värre och liknar det som själva biltillverkaren får göra för att få börja sälja en viss bilmodell i Sverige. Det ska vara intyg på ALLT!

Dvs, detta kommer ta låång tid och kan bli mycket dyrt för mig. Pga ett luftfilter.....

Jag fick också "motor ändrad" men dock hos bilprovningen.
Då var det antingen regbesiktning eller återställande till original.
Detta måste ju gälla dej med.. Vare sig polisen besiktigar bilen eller bilprovingen.
Återställer du till original så måste väl bilprovningen VETA hur det ska se ut i motorrummet, hur skulle dom annars veta vad som är godkänt och inte...
Sen gör du bara en vanlig kontrollbes.

Bilprovningen "vet" inte hur bilen ska se ut. Ja, den kan ju se orginal ut utanpå, men vad döljer sig under alla kåpor och i styrboxarna? Intyg från tillverkaren att bilen återigen överensstämmer mot orginal är nog tyvärr nödvändigt. Kan vara en svår nöt att knäcka. Det är inte så många som skriver ut ett sådant. Och gör dom det så kostar det. Och står det regbesiktning i pappret från polisen så är det ingen ide att försöka med en vanlig besiktning.

PerfectionR Japanese Engineering
21 maj 2012 · 690 Inlägg

Vilka idioter, jävla avundsjuka poliser!

Jag har märkt också att de lägger en stor skillnad på män och kvinnor. Flickvännen åker aldrig på flygande besiktning med sin STI som låter relativt högt eftersom jag plockade bort katalysatorn och monterade ett titanium system. Men varje gång jag tar ut den bilen så blir jag stoppad, flickvännen har blivit stoppad en gång och polisen bad henne ta bilen till en verkstad för att göra en felsökning men inget mer.

Tillbaka till topic.

Ring upp och kolla med en jurist/advokat eftersom jag har för mig att du kan överklaga/anmäla. Läser själv juridik men är inte säker.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
stewii
21 maj 2012 · 318 Inlägg

Tja! Tråkigt att åka på regbes! Har fått samma sak själv och besiktigade min i fredags med blanka papper.
De bästa du kan göra är att ta kontakt med han som utför regbesen på närmaste staion och fråga hur du ska gå till väga. Antar att du bara har på luftfiltret, elr står de fullständig registreringsbesiktigning?

De mesta måste se original ut på bilen, typ motor, fjädring däck o fälgar och avgassystemet, för de kommer med all sanorlikhet kolla de!

Tyvärr så om man har fått regbes så går de inte att komma ifrån de utan att besiktiga bilen.

Men de bästa att göra är att ta kontakt med besiktningen, och se hur du kan göra för att få igenom den och hoppas de löser sig för dig! smile pm:a om du har några andra frågar elr undrar om nått, så kanske ja kan hjälpa dig smile

Mvh Johan

BigBen
21 maj 2012 · 46 Inlägg

Ja, det hade jag tänkt att göra nästa år.
Kontakta besiktningen först och kolla vad jag behöver fixa / återställa.
Har alla original prylar men just nu känns det som, ursäkta ordvalet, jävligt jobbigt att återställa den bara för en besiktning....

"Motor ändrad" bara för luftfiltret känns väl lite sådär. En riktigt dålig dag i hans liv antagligen....

Evildan
22 maj 2012 ·

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
Ja du me det lilla är en piss i havet, har TS dessutom besiktat bilen med öppna filtret utan nedslag på avgasvärden mm. Så har det ju noll inverkan på miljön.

en piss i havet kan göra att fordonet lägger sig på fel sida av det tillåtna utsläppsvärdet vid olika motorbelastningar.
om det inte påverkar värdena/effekten varför monterar man då ett "sportluftfilter" ökad/minskad effekt ger dig ett ändrat värde.

Kan lägga sig på fel sida av gränsvärdena? Vet du att det gör det? Finns det något som helst test som bevisar att ett luftfilter ökar motorstyrkan och ändrar utsläppsvärdena drastiskt??

ja jag vet att värdena kan ändras.
väldigt enkel fysik om man kan en förbränningsmotors process.
det finns givetvis flertalet tester på detta, som motorfabrikanter/filterfabrikanter utfört/utför i utvecklingssyfte av motorer/filter.

däremot i egen regi har jag och min tidigare garagekamrat testat just luftfilterbyte och ombyggnation utav avgassystem på den tiden när han hade en väl verifierad rullande *landsväg i sin ägo.
testobjekten var vid ett tillfälle E28 518 och 740 B230F.
med standard luftfilter gav faktiskt bägge motorerna mer effekt än med "sportluftfilter"
vid ombyggnation till relativt öppet avgas med endast en ljuddämpare, typ sladdaruntkorvkiosken stuk decimerades effekten ytterligare.
alltså gav bägge bilarna med effekt i originalutförande än som modifierade tonårsracers.

*denna rullande landsväg har medverkat vid flertalet av tidningen bilsport anordnade evenemang, bugrun, porsche klubbens träffar, realcardagar osv och anses som en pålitlig effektmätaranläggning.

Senast redigerat av Evildan (22 maj 2012)

Evildan
22 maj 2012 ·

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3261520
finns länk till andra som gjort liknande experiment.

MeloveGolf Vw trimmare
22 maj 2012 · 2 995 Inlägg

steifan skrev:
Och en polisman lär ju knappast vara någon expert på punkt 1 där så " har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades " kanske gäller i slutändan. neutral

finns massor med trimamde bilar som gar igenom bes men dom ar inte lagliga for det, polisen ar formodligen itne heller helt korkad han ser nog vad som ar eftermarknads och inte oavsett bilmodell...

sa igen:
Att man kommer igenom bilbes hjalper inte det minsta bilen blir inte typad med dom nya sakerna oftast struntar dom bara i det....



PerfectionR skrev:
Ring upp och kolla med en jurist/advokat eftersom jag har för mig att du kan överklaga/anmäla. Läser själv juridik men är inte säker.

bra jurist.....vad ska du anmala poliserna for? Att dom inte ar korrupta och gor sitt jobb? Fy vad hemskt poliserna ska ju inte folja lagen tank om alla gjorde sitt jobb vilken varld vi skulle leva i roll

Senast redigerat av MeloveGolf (22 maj 2012)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
it_mutt Avstängd
22 maj 2012 · 10 388 Inlägg

Vad besiktningen släpper igenom om vad som är lagligt trodde jag faktiskt alla hade insett var två HELT olika saker.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PerfectionR Japanese Engineering
22 maj 2012 · 690 Inlägg

MeloveGolf skrev:

steifan skrev:
Och en polisman lär ju knappast vara någon expert på punkt 1 där så " har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades " kanske gäller i slutändan. neutral

finns massor med trimamde bilar som gar igenom bes men dom ar inte lagliga for det, polisen ar formodligen itne heller helt korkad han ser nog vad som ar eftermarknads och inte oavsett bilmodell...

sa igen:
Att man kommer igenom bilbes hjalper inte det minsta bilen blir inte typad med dom nya sakerna oftast struntar dom bara i det....



PerfectionR skrev:
Ring upp och kolla med en jurist/advokat eftersom jag har för mig att du kan överklaga/anmäla. Läser själv juridik men är inte säker.

bra jurist.....vad ska du anmala poliserna for? Att dom inte ar korrupta och gor sitt jobb? Fy vad hemskt poliserna ska ju inte folja lagen tank om alla gjorde sitt jobb vilken varld vi skulle leva i roll

Jag säger inte att de inte ska göra sitt jobb. Jag säger att de inte borde skicka någon på regbesiktning när bilen endast har ett sportluftfilter dvs någonting som inte medför någon risk för allmänheten eller föraren. Avgasvärden stämmer och ljudet är inte överdrivet högt. Förstår inte vilken del av polisens arbete detta ingår i, kanske personlig avundsjuka?

Tro mig det är MÅNGA poliser som utnyttjar sin position på grund av personliga skäl.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
MeloveGolf Vw trimmare
22 maj 2012 · 2 995 Inlägg

PerfectionR skrev:
Jag säger inte att de inte ska göra sitt jobb. Jag säger att de inte borde skicka någon på regbesiktning när bilen endast har ett sportluftfilter dvs någonting som inte medför någon risk för allmänheten eller föraren. Avgasvärden stämmer och ljudet är inte överdrivet högt. Förstår inte vilken del av polisens arbete detta ingår i, kanske personlig avundsjuka?

Tro mig det är MÅNGA poliser som utnyttjar sin position på grund av personliga skäl.

Du vill alltsa att dom inte ska gora sitt jobb, vad forstar du inte, man far inte andra nagot i motorn det ar lagen dom gjorde sitt jobb genom att skicka han till regbesiktning dom ar trafik poliser dom ska kolla sa bilar inte ar modifierade eller att du kor for fort, men det ar klart ingen pa gorg har ju gjort fel nangan oavsett luftfilter,fortkorning eller rattfylla alla tkr polisen gor ett daligt jobb nar dom aker fast...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj 2012 · 13 746 Inlägg

MeloveGolf skrev:

PerfectionR skrev:
Jag säger inte att de inte ska göra sitt jobb. Jag säger att de inte borde skicka någon på regbesiktning när bilen endast har ett sportluftfilter dvs någonting som inte medför någon risk för allmänheten eller föraren. Avgasvärden stämmer och ljudet är inte överdrivet högt. Förstår inte vilken del av polisens arbete detta ingår i, kanske personlig avundsjuka?

Tro mig det är MÅNGA poliser som utnyttjar sin position på grund av personliga skäl.

Du vill alltsa att dom inte ska gora sitt jobb, vad forstar du inte, man far inte andra nagot i motorn det ar lagen dom gjorde sitt jobb genom att skicka han till regbesiktning dom ar trafik poliser dom ska kolla sa bilar inte ar modifierade eller att du kor for fort, men det ar klart ingen pa gorg har ju gjort fel nangan oavsett luftfilter,fortkorning eller rattfylla alla tkr polisen gor ett daligt jobb nar dom aker fast...

dom måste väll ha något bättre att sysslas med istället för att fjanta runt
men dom är så jävla fega att dom inte törs något annat än att ge sig efter vanliga svensons

en ny fluga är att ge reggbes på avgassystemet
men det roliga är att det finns inget som säger att man inte får ha ett 3" system på bilen
det enda dom kan anmärka på är ljudnivån endå så sätter dom omreggning på det

fast det inte har något med avgasreningen att göra
har läst paragraferna ett stort antal gånger och det står ingenstans att dom har rätt att ge om reggning på detta

så jag skulle överklaga beslutet och dra det högt upp som fan
så töntarna kan göra något vättigt istället

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MeloveGolf Vw trimmare
22 maj 2012 · 2 995 Inlägg

Growe skrev:
dom måste väll ha något bättre att sysslas med istället för att fjanta runt
men dom är så jävla fega att dom inte törs något annat än att ge sig efter vanliga svensons


en ny fluga är att ge reggbes på avgassystemet
men det roliga är att det finns inget som säger att man inte får ha ett 3" system på bilen
det enda dom kan anmärka på är ljudnivån endå så sätter dom omreggning på det

fast det inte har något med avgasreningen att göra
har läst paragraferna ett stort antal gånger och det står ingenstans att dom har rätt att ge om reggning på detta


så jag skulle överklaga beslutet och dra det högt upp som fan
så töntarna kan göra något vättigt istället

sa alla vanliga svenssons vad nu det inenbar ska fa fripass pa all brott dom gor? roll
eller bara dom du tycker? roll

Vad ar vettigt och inte? Varannan bil ar bonntrimmad och rena farorna pa vagarna...


Vem har sagt att det har med avgasrening att gora? Det handlar om att du modifierar din helbilsgodkanda bil
hade du haft 3" original sa skulle dom nog inget saga, det finns aven bullerkrav.

Men fortfarande din helbilsgodkanda bil ska anvanda original eller likvardiga reservdelar vad ar problemet?
att du vill att din bil ska lata tufft? alla vet riskerna men nar man aker fast ska man alltid grata...

btw dom flesta trimmfirmorna till och med informerar dig om att det ar olagligt..
sahar tex:

EX: På Bilar nyare än -98 som är helbilsgodkänd får man endast andvända "originaldelar" man får alltså
Ej byta Fälgar /avgassystem/ spoilers/ fjädrar Etc  utan allt måste vara original enlig reg beviset

Senast redigerat av MeloveGolf (22 maj 2012)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
barrre Evolution Garage
22 maj 2012 · 394 Inlägg

KHRacing skrev:
Lycka till.  Om alla som tror sig veta saker slutat skriva så hade garaget varit så jäklans mkt bättre smile

Håller med.


Byt till orginal luftfilterbox och åk till din lokala regbesiktningsman och fråga hur du ska göra. Antagligen är det inga konstigheter alls. I värsta fall åker du på att betala en registreringsbesiktning där du åker in och pekar på att du bytt ut ditt sportfilter till orginalboxen.

Eftersom bilen är så pass orginal så är det ingen idé att stressa upp sig i onödan. Om du har en bil som är ombyggd så pass att den är i stil med Ombyggt/Amatörbyggt fordon, det är då det kan börja bli jobbigt. Särskilt om bilen är av nyare årsmodell.

Det är en risk man bör vara medveten om när man kör modifierat på gatan.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj 2012 · 13 746 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Growe skrev:
dom måste väll ha något bättre att sysslas med istället för att fjanta runt
men dom är så jävla fega att dom inte törs något annat än att ge sig efter vanliga svensons


en ny fluga är att ge reggbes på avgassystemet
men det roliga är att det finns inget som säger att man inte får ha ett 3" system på bilen
det enda dom kan anmärka på är ljudnivån endå så sätter dom omreggning på det

fast det inte har något med avgasreningen att göra
har läst paragraferna ett stort antal gånger och det står ingenstans att dom har rätt att ge om reggning på detta


så jag skulle överklaga beslutet och dra det högt upp som fan
så töntarna kan göra något vättigt istället

sa alla vanliga svenssons vad nu det inenbar ska fa fripass pa all brott dom gor? roll
eller bara dom du tycker? roll

Vad ar vettigt och inte? Varannan bil ar bonntrimmad och rena farorna pa vagarna...


Vem har sagt att det har med avgasrening att gora? Det handlar om att du modifierar din helbilsgodkanda bil
hade du haft 3" original sa skulle dom nog inget saga, det finns aven bullerkrav.

Men fortfarande din helbilsgodkanda bil ska anvanda original eller likvardiga reservdelar vad ar problemet?
att du vill att din bil ska lata tufft? alla vet riskerna men nar man aker fast ska man alltid grata...

btw dom flesta trimmfirmorna till och med informerar dig om att det ar olagligt..
sahar tex:

EX: På Bilar nyare än -98 som är helbilsgodkänd får man endast andvända "originaldelar" man får alltså
Ej byta Fälgar /avgassystem/ spoilers/ fjädrar Etc  utan allt måste vara original enlig reg beviset

senast i helgen fick en flygande på sin 940 91:A som är reggad och godkänd med 850turbo motor och är reggad med avgassystemet som sitter på endå fick han omreggning pga avgasystemet

och det är väll en jävla skillnad mellan att slå ner folk eller köra med ett annat avgasystem..

lite logik förfan
har verkligen inte polisen något vättigare att göra än att stoppa någon som kör med öppet filter?

medans någon stackars sate blir nerslagen på stan av ett ungdomsgäng..men visst det är helt rätt att stå och tjafsa med någon med ett öppet filter för vem vet han kanske tänkt mördat någon ifall han inte blev stoppad och fick ombes på ett luftfilter...


om polisen började göra något vättigt i samhället kanske man skulle sluta hata poliskåren

förr gick polisen att prata med och dom tjafsade aldrig så länge lysena fungerade och man hade en trafiksäker bil

dom snackade mer än gärna  bjöd gärna på en burnis med snutbilen osv
men nu har dom asen blivit helt vrickade i huvudet när dom tjafsar om ingenting

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MeloveGolf Vw trimmare
22 maj 2012 · 2 995 Inlägg

Growe skrev:
om polisen började göra något vättigt i samhället kanske man skulle sluta hata poliskåren

förr gick polisen att prata med och dom tjafsade aldrig så länge lysena fungerade och man hade en trafiksäker bil

dom snackade mer än gärna  bjöd gärna på en burnis med snutbilen osv
men nu har dom asen blivit helt vrickade i huvudet när dom tjafsar om ingenting

Oh det ar skillnad pa vanliga ptrullerande patruller pa stan och trafikpoliser, trafikpoliser ska syssla med tja trafiken och bara ge understod pa begaran...

och logiken sager mig att hade din polare haft ett normalt avgas hade dom haft tid till annat roll

Tror vidare du aldrig varit utomlands heller da du inte forstar hur bra varan poliskar ar...

Senast redigerat av MeloveGolf (22 maj 2012)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
KHRacing
22 maj 2012 ·

MeloveGolf skrev:
btw dom flesta trimmfirmorna till och med informerar dig om att det ar olagligt..
sahar tex:

EX: På Bilar nyare än -98 som är helbilsgodkänd får man endast andvända "originaldelar" man får alltså
Ej byta Fälgar /avgassystem/ spoilers/ fjädrar Etc  utan allt måste vara original enlig reg beviset

Men detta stämmer ej: firmorna håller sig inte uppdaterade efter lagändringarna.

däck, fälgar, kjolpaket stötdämpare/fjädrar m.m m.m får ändras så länge som att föraren inte äventyrar säkerheten samt intygar att hastighetsmätaren stämmer (!)

Detta infördes som lag för 3-4år sedan för annars hade eftermarknadsdelen inom bilreservdelar dödatsa.

MeloveGolf Vw trimmare
22 maj 2012 · 2 995 Inlägg

KHRacing skrev:

MeloveGolf skrev:
btw dom flesta trimmfirmorna till och med informerar dig om att det ar olagligt..
sahar tex:

EX: På Bilar nyare än -98 som är helbilsgodkänd får man endast andvända "originaldelar" man får alltså
Ej byta Fälgar /avgassystem/ spoilers/ fjädrar Etc  utan allt måste vara original enlig reg beviset

Men detta stämmer ej: firmorna håller sig inte uppdaterade efter lagändringarna.

däck, fälgar, kjolpaket stötdämpare/fjädrar m.m m.m får ändras så länge som att föraren inte äventyrar säkerheten samt intygar att hastighetsmätaren stämmer (!)

Detta infördes som lag för 3-4år sedan för annars hade eftermarknadsdelen inom bilreservdelar dödatsa.

jo det stammer, man far byta till LIKVARDIGA delar...men inte alls sakert att varken sbp eller polisen godkanner dina coilovers oavsett intyg eftermarknads delar ar itne korrekt testade man har oftast inte rad med testerna som kravs...och avgassystemet ar inte likvardigt om du okar diametern...

Dacken/falgar ska fortfarande vara likvardiga (dvs 5% avvikelse)...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Putteliten
22 maj 2012 · 9 079 Inlägg

KHRacing skrev:

MeloveGolf skrev:
btw dom flesta trimmfirmorna till och med informerar dig om att det ar olagligt..
sahar tex:

EX: På Bilar nyare än -98 som är helbilsgodkänd får man endast andvända "originaldelar" man får alltså
Ej byta Fälgar /avgassystem/ spoilers/ fjädrar Etc  utan allt måste vara original enlig reg beviset

Men detta stämmer ej: firmorna håller sig inte uppdaterade efter lagändringarna.

däck, fälgar, kjolpaket stötdämpare/fjädrar m.m m.m får ändras så länge som att föraren inte äventyrar säkerheten samt intygar att hastighetsmätaren stämmer (!)

Detta infördes som lag för 3-4år sedan för annars hade eftermarknadsdelen inom bilreservdelar dödatsa.

Å där under anser i alla fall jag att ett luftfilter borde ligga också....
För att tillägga ytterligare en grej till diskussionen då:
TS får regbes för ett öppet luftfilter, alltså en nedrans massa krångel mm. Medan en som åker med blankslitna däck får böter och ombes, och dessutom får ta sin trafikfarliga bil och åka hem. Den kan ni fundera på en stund....

KHRacing
22 maj 2012 ·

MeloveGolf skrev:
jo det stammer, man far byta till LIKVARDIGA delar...men inte alls sakert att varken sbp eller polisen godkanner dina coilovers oavsett intyg eftermarknads delar ar itne korrekt testade man har oftast inte rad med testerna som kravs...och avgassystemet ar inte likvardigt om du okar diametern...

Dacken/falgar ska fortfarande vara likvardiga (dvs 5% avvikelse)...

5% är ju (väl?) om man bara byter utan att kontrollera hastighetsmätaren anser jag (detta finns inte exakt reglerat i lagtexten tyvärr)

Jag anser okså att sportluftfilter borde inkluderas inom detta

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang