Putteliten skrev:
Evildan skrev:
Putteliten skrev:
Ja du me det lilla är en piss i havet, har TS dessutom besiktat bilen med öppna filtret utan nedslag på avgasvärden mm. Så har det ju noll inverkan på miljön.
en piss i havet kan göra att fordonet lägger sig på fel sida av det tillåtna utsläppsvärdet vid olika motorbelastningar.
om det inte påverkar värdena/effekten varför monterar man då ett "sportluftfilter" ökad/minskad effekt ger dig ett ändrat värde.
Kan lägga sig på fel sida av gränsvärdena? Vet du att det gör det? Finns det något som helst test som bevisar att ett luftfilter ökar motorstyrkan och ändrar utsläppsvärdena drastiskt??
ja jag vet att värdena kan ändras.
väldigt enkel fysik om man kan en förbränningsmotors process.
det finns givetvis flertalet tester på detta, som motorfabrikanter/filterfabrikanter utfört/utför i utvecklingssyfte av motorer/filter.
däremot i egen regi har jag och min tidigare garagekamrat testat just luftfilterbyte och ombyggnation utav avgassystem på den tiden när han hade en väl verifierad rullande *landsväg i sin ägo.
testobjekten var vid ett tillfälle E28 518 och 740 B230F.
med standard luftfilter gav faktiskt bägge motorerna mer effekt än med "sportluftfilter"
vid ombyggnation till relativt öppet avgas med endast en ljuddämpare, typ sladdaruntkorvkiosken stuk decimerades effekten ytterligare.
alltså gav bägge bilarna med effekt i originalutförande än som modifierade tonårsracers.
*denna rullande landsväg har medverkat vid flertalet av tidningen bilsport anordnade evenemang, bugrun, porsche klubbens träffar, realcardagar osv och anses som en pålitlig effektmätaranläggning.