Hej!
Läst femtusen trådar om bilar som går varm men inte hittat något som är identiskt med mitt problem.
Köpte bilen för ett par veckor sen och har hunnit kört ca 30 mil, tidigare ägare påstod sig ha bytat det mesta. T ex kamrem, v-pump, resterande remmar m.m
Nu till problemet, skulle hem från jobbet i måndags (ca 1.5 mil). Tempen höll sig tills jag närmade hemmet då jag såg att den började krypa över mittensträcket, fortsatte sakta stiga och när jag kom hem och parkerade sköt den i temp och började koka. Slog genast av bilen! Såg då att det droppade lite vatten under, inte jättemycket och det kom inte från expansionkärlet. Vattenpumpen?
Kikade då igenom hela bilen och upptäckte att i expansionskärlet var det någon brun gegga. Första tanken topplockspackningen? Men oljan är riktigt fin och den ryker inte för fem öre.
Köpte en ny termostat och spolade ur hela kylsystemet. Luftade systemet men samma problem kvarstår, bilen går varm. Det konstiga är att slangarna in till kupén inte blir varma, likaså fast tempen rusar är kylaren fortfarande iskall. Trots full värme i kupén kommer det ingen värme alls! Tyder på dålig cirkulation??! Kan det vara vattenpumpen ändå? Eller är det toppen?
Senast redigerat av alexandur (24 maj 2012)