Turbo eller Sugmotor på vintern ? Vad är roligast??

aha_100
25 maj 2012 · 535 Inlägg

är turbo roligare än sugmotor i någon situation över huvud taget?

zemet
25 maj 2012 · 4 041 Inlägg

aha_100 skrev:
är turbo roligare än sugmotor i någon situation över huvud taget?

Jag skulle alltid välja turbo över sugmotor förutsatt att det är samma volym och antal ventiler. Varför inte vilja ha mera kraft?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
aha_100
25 maj 2012 · 535 Inlägg

zemet skrev:

aha_100 skrev:
är turbo roligare än sugmotor i någon situation över huvud taget?

Jag skulle alltid välja turbo över sugmotor förutsatt att det är samma volym och antal ventiler. Varför inte vilja ha mera kraft?

Ifall turbomotorn får ha mer effekt så förstår jag. Men att bara jämföra turbo mot sugmotor så kör jag helst sugmotor.

SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2012 · 7 232 Inlägg

tycker en vass sugis är roligare än turbo smile även om turbo också kan va jävligt skoj !!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
25 maj 2012 ·

aha_100 skrev:
är turbo roligare än sugmotor i någon situation över huvud taget?

nope, aldrig!

Senast redigerat av Evildan (25 maj 2012)

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
25 maj 2012 · 346 Inlägg

RallyAlle skrev:
Ja pratade med en kille som körde 16v nu i vintras, den drog ungefär 1,2 tills han chippa den, då drog den som en vanlig F o va betydligt piggare ändå smile

Vad kostar detta chip då ? smile

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
25 maj 2012 · 346 Inlägg

Men vad sägs om en 744/745 med 16v motor , chipad och kanske lättat svänghjul som lite sugtrim ? smile ,
Och min nya fråga är Sedan Eller Kombi?! , körde ju Sedan i vintras och det var ju ganska lätt kontrollerat men skulle vilja ha en kombi eftersom jag ofta behöver stor bil

Evildan
25 maj 2012 ·

Aronsson skrev:
Men vad sägs om en 744/745 med 16v motor , chipad och kanske lättat svänghjul som lite sugtrim ? smile ,
Och min nya fråga är Sedan Eller Kombi?! , körde ju Sedan i vintras och det var ju ganska lätt kontrollerat men skulle vilja ha en kombi eftersom jag ofta behöver stor bil

745 är ännu snällare när det går på tvären då den är lite bättre balanserad, ngt tyngre i röven alltså.

SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2012 · 7 232 Inlägg

kombi är ju trevligt när det går brett smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Pim_Pim
25 maj 2012 ·

CHEEVA skrev:
kombi är ju trevligt när det går brett smile

Precis, en kombi på ställ är oslagbart ! wink

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
25 maj 2012 · 346 Inlägg

Och så är det så att jag inte ska ha någon fräsch bil denna vinter , vill ha en som är lite sleten och lite pilsnerstuk smile

RallyAlle
25 maj 2012 · 74 Inlägg

inte en aning, kostar väl som de flesta andra tongue

Nuvarande Projekt: Nissan Skyline R33 GTS-T
Ha de!
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
25 maj 2012 · 346 Inlägg

RallyAlle skrev:
inte en aning, kostar väl som de flesta andra tongue

Inte värt på en sunkig vinterbil då wink

RallyAlle
25 maj 2012 · 74 Inlägg

500 spänn? yikes

Nuvarande Projekt: Nissan Skyline R33 GTS-T
Ha de!
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
25 maj 2012 · 346 Inlägg

RallyAlle skrev:
500 spänn? yikes

Trodde det va typ 1500-2000 spänn wink

RallyAlle
25 maj 2012 · 74 Inlägg

Tradera min vän wink

Nuvarande Projekt: Nissan Skyline R33 GTS-T
Ha de!
granadadr
26 maj 2012 · 7 289 Inlägg

Evildan skrev:

aha_100 skrev:
är turbo roligare än sugmotor i någon situation över huvud taget?

nope, aldrig!

alltid skulle jag vilja säga,, sen så stryper ju en turbobil effekten när den spinner wink kolla på laddtrycksmätaren så ser man ju att den inte alls laddar lika mkt som om den får fäste på samma varvtal,,

men på vintern kan nog en rwd turbo vara lite lynnig,, skulle satsa på en 4wd då wink har kört cosworth på vintern å har aldrig haft roligare,, 350 hk å 4wd,, mumma å sladda med smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
arenwik
26 maj 2012 ·

aha_100 skrev:

zemet skrev:

aha_100 skrev:
är turbo roligare än sugmotor i någon situation över huvud taget?

Jag skulle alltid välja turbo över sugmotor förutsatt att det är samma volym och antal ventiler. Varför inte vilja ha mera kraft?

Ifall turbomotorn får ha mer effekt så förstår jag. Men att bara jämföra turbo mot sugmotor så kör jag helst sugmotor.

+1

När man kört sugmotor med relativt hög effekt känns det så jäääävla tråkigt att köra turbo!
Där effekten inte kommer direkt och den försvinner långt innan varvstopp.
Detta var dock inget man kände av förens man kört sugmotor ett bra tag och sen satte sig i en s60 T5.

granadadr
26 maj 2012 · 7 289 Inlägg

arenwik skrev:

aha_100 skrev:

zemet skrev:

Jag skulle alltid välja turbo över sugmotor förutsatt att det är samma volym och antal ventiler. Varför inte vilja ha mera kraft?

Ifall turbomotorn får ha mer effekt så förstår jag. Men att bara jämföra turbo mot sugmotor så kör jag helst sugmotor.

+1

När man kört sugmotor med relativt hög effekt känns det så jäääävla tråkigt att köra turbo!
Där effekten inte kommer direkt och den försvinner långt innan varvstopp.
Detta var dock inget man kände av förens man kört sugmotor ett bra tag och sen satte sig i en s60 T5.

beror lite på oxå wink en turbomotor har oftast mer vrid wink
men kan hålla med om att körbarheten förloras lite med turbon,, men på plussidan så får man ju en snål motor när man fiskör wink

arenwik
26 maj 2012 ·

granadadr skrev:

arenwik skrev:

aha_100 skrev:
Ifall turbomotorn får ha mer effekt så förstår jag. Men att bara jämföra turbo mot sugmotor så kör jag helst sugmotor.

+1

När man kört sugmotor med relativt hög effekt känns det så jäääävla tråkigt att köra turbo!
Där effekten inte kommer direkt och den försvinner långt innan varvstopp.
Detta var dock inget man kände av förens man kört sugmotor ett bra tag och sen satte sig i en s60 T5.

beror lite på oxå wink en turbomotor har oftast mer vrid wink
men kan hålla med om att körbarheten förloras lite med turbon,, men på plussidan så får man ju en snål motor när man fiskör wink

En s60 T5 på 300hk ligger på 408nm och min med ca 300hk ligger på 465 cool  (ungefärliga siffror)
T5,an ligger även 1.25l/mil blandad körning med automat, vilket min också gör smile

MEN! Ibland saknar man turbo lite, för när den väl jobbar så är det ett mysigt tryck.

Senast redigerat av arenwik (26 maj 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang