S4 biturbo går orent vid belastning.

ruonaoja
24 maj 2012 · 22 Inlägg

hallå, har precis renoverat hela motorn och bytt turbo aggregat samt down pipes.
turbo aggregaten fick bli ett par k04or,

allt började med att bilen gick orent som fan. gick bara på 5 burkar,
visade sig att ena stiftet givit upp. bytte alla stift och den går som en klocka..

men så fort man kör med bilen o den börjar ladda så börjar den blöddra och skjuta.
och läser man av felkoderna så säger den bara att max ladd tryck överskridits, den felkoden kommer dock bara ibland.

upptäckte sedan att om den står och går på tomgång så poffar han till lite lätt i avgas systemet då och då, går typ 20sekunder mellan poffarna som oftast med ibland bara någon sekund,


har pratat med lite olika trim firmor o dom säger att bilen skall gå rent med original boxen även fast det sitter k04or i.
har inte bytt spridare eller något, bilen är helt original förutom turbos och downpipes.

någon som varit med om något liknande eller som vet vad det kan vara.

Audi S4 (2001)
Stefan Varberg Supraman
24 maj 2012 · 2 300 Inlägg

Kollat upp tändspolarna?
Att den går orent och bluddrar och har sig vid belastning så e tändspolarna ett klassiskt fel.
när cylindertrycket ökar krävs mer av spolarna för att de ska bli tillräcklig gnista.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
ruonaoja
24 maj 2012 · 22 Inlägg

jag har inte undersökt dom mer än att jag har kollat igenom felkoderna, och den indikerar inte på någon av tändspolarna iaf, den indikerade på att ena stiftet var dött men efter att jag bytte stiften så blev jag av med den felkoden..

Audi S4 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang