Fördel att fixa BE-kort innan 2013?

Brådhis * Voff voff *
30 maj 2012 · 10 280 Inlägg

Germax skrev:

Brådhis skrev:

Germax skrev:

Ja givetvis, men jag pratar ju om för de som tar kortet efter nya bestämmelserna.

Slutsatsen är ju att efter 19 maj är fördelarna med BE (för de med nytaget kort) är marginella och troligen inte värt mödan.

Okej...

Ja, ska man ta BE bör man nog då göra det innan 13 januari(!) 2013.

Som jag förstår det ger den nya behörigheten, "utökad B", alltså rätt att köra max 4250 kg total tågvikt och BE ger rätt att köra max 3500 kg släp oavsett tågvikt. Förutsatt att dessa körkort utfärdats efter 13 januari 2013.

//Brådhis

Det har du rätt i ang släpvikten, jag missade det.

Så skillnaden med gammalt BE och nya blir alltså att man med det senare är begränsad till att få dra ett släp med maximal totalvikt på 3500kg. I övrigt samma? Det känns ju rätt ok ändå. Hur ofta drar man ett släp med totalvikt över 3500kg med en personbil?

Kanske inte så ofta efter en personbil direkt, men det förekommer helt klart efter lätt lastbil.

Te.x. den här får köras på BE taget innan 13/1-13:

http://www.blocket.se/alvsborg/Dragbil_ … 11&w=3

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
trippelturbo Trucker
30 maj 2012 · 2 710 Inlägg

En fråga:

Vad jag förstått så ska dom höja åldersgränsen för att ta CE (?)

Är det inte väldig dumt med tanke på vilken brist på chaufförer det råder idag.. hmm
Vissa chaufförer får ju inte ens ta semester..

Fart missbrukare
Germax
30 maj 2012 · 12 086 Inlägg

Brådhis skrev:

Germax skrev:

Brådhis skrev:
Okej...

Ja, ska man ta BE bör man nog då göra det innan 13 januari(!) 2013.

Som jag förstår det ger den nya behörigheten, "utökad B", alltså rätt att köra max 4250 kg total tågvikt och BE ger rätt att köra max 3500 kg släp oavsett tågvikt. Förutsatt att dessa körkort utfärdats efter 13 januari 2013.

//Brådhis

Det har du rätt i ang släpvikten, jag missade det.

Så skillnaden med gammalt BE och nya blir alltså att man med det senare är begränsad till att få dra ett släp med maximal totalvikt på 3500kg. I övrigt samma? Det känns ju rätt ok ändå. Hur ofta drar man ett släp med totalvikt över 3500kg med en personbil?

Kanske inte så ofta efter en personbil direkt, men det förekommer helt klart efter lätt lastbil.

Te.x. den här får köras på BE taget innan 13/1-13:

http://www.blocket.se/alvsborg/Dragbil_ … 11&w=3

//Brådhis

Och hur ofta ser man en sådan kombination? Ytterst ovanligt vill jag påstå.
Dragbilar av den kalibern är i regel lastbilsreggade.

Senast redigerat av Germax (30 maj 2012)

Brådhis * Voff voff *
30 maj 2012 · 10 280 Inlägg

Germax skrev:

Brådhis skrev:

Germax skrev:

Det har du rätt i ang släpvikten, jag missade det.

Så skillnaden med gammalt BE och nya blir alltså att man med det senare är begränsad till att få dra ett släp med maximal totalvikt på 3500kg. I övrigt samma? Det känns ju rätt ok ändå. Hur ofta drar man ett släp med totalvikt över 3500kg med en personbil?

Kanske inte så ofta efter en personbil direkt, men det förekommer helt klart efter lätt lastbil.

Te.x. den här får köras på BE taget innan 13/1-13:

http://www.blocket.se/alvsborg/Dragbil_ … 11&w=3

//Brådhis

Och hur ofta ser man en sådan kombination? Ytterst ovanligt vill jag påstå.
Dragbilar av den kalibern är i regel lastbilsreggade.

För all del... Jag skulle nog dock våga påstå att dessa dragbilar i allra högsta grad är vanligare som B/BE eftersom det är just poängen med dom, dvs att man inte behöver ha en C/CE-chaffis på dom.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Germax
30 maj 2012 · 12 086 Inlägg

Vi kan säga såhär, ja onekligen finns det fördelar med att ta kortet innan regeländringen. Men för de flesta kommer det i praktiken inte göra någon skillnad.

Brådhis * Voff voff *
30 maj 2012 · 10 280 Inlägg

Germax skrev:
Vi kan säga såhär, ja onekligen finns det fördelar med att ta kortet innan regeländringen. Men för de flesta kommer det i praktiken inte göra någon skillnad.

Jepp! Där är vi helt överens! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Crew_Crille
10 juni 2012 · 57 Inlägg

Någon som har koll på det ekonomiska i frågan då?? Vad kostar det att ta BE nu, och vad kommer den här tilläggsdelen kosta senare??

twin_cam Smålänning
10 juni 2012 · 7 877 Inlägg

Crew_Crille skrev:
Någon som har koll på det ekonomiska i frågan då?? Vad kostar det att ta BE nu, och vad kommer den här tilläggsdelen kosta senare??

Mitt BE jag tog tidigare i våras kostade totalt med alla avgifter och allt ca 6000. smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Crew_Crille
11 juni 2012 · 57 Inlägg

gick du på trafikskola då elelr gjorde du mycket privat?

Jorsten
11 juni 2012 · 376 Inlägg

Jag blev klar med mitt BE för någon vecka sedan. Körkortintyg tror jag låg på 225. Teoripaket inkl 2 körlektioner 3500. Upp skrivning 225, uppkörning 1500, och körkortstillverkning 150kr.  Totalsumma 5600. Och angående pris på tilläggsdelen har jag också ifrågasatt både trafikverket och körskola och ingen vet varken hur upplägget kommer se ut eller vad det kommer att kosta.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
twin_cam Smålänning
11 juni 2012 · 7 877 Inlägg

Crew_Crille skrev:
gick du på trafikskola då elelr gjorde du mycket privat?

Gjorde allt på körskola, intensivutbildning på Rhodins Trafikskola i Kristianstad.

Övningskörde bara lite med ett stort täckt hyrsläp.

Bara utbildningen kostade 4300, sen kommer uppkörning på de 1500, skrivning 300 eller va de va, sen tillverkning av kort 225 och lite annat.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hool
11 juni 2012 · 1 067 Inlägg

Ska de ha in synintyg för BE?  Eller är det bara för C?

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Jorsten
11 juni 2012 · 376 Inlägg

Hool skrev:
Ska de ha in synintyg för BE?  Eller är det bara för C?

Ja det ska ha synintyg för körtkortstillstånd för BE.. I mitt fall så togs det gratis på körskolan.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
J_Jespersen Båtmek
11 juni 2012 · 720 Inlägg

Tog mitt BE för två år sedan, gjorde allt på trafikskola. Körde 4 eller 5 lektioner, läste teorin själv. Kostade då totalt ca. 6000:-. Kanske gått upp lite i pris nu.

Jorsten skrev:
Jag blev klar med mitt BE för någon vecka sedan. Körkortintyg tror jag låg på 225. Teoripaket inkl 2 körlektioner 3500. Upp skrivning 225, uppkörning 1500, och körkortstillverkning 150kr.  Totalsumma 5600. Och angående pris på tilläggsdelen har jag också ifrågasatt både trafikverket och körskola och ingen vet varken hur upplägget kommer se ut eller vad det kommer att kosta.

Alltid när det är ändringar med körkort så har alla noll koll tongue

Jorsten
11 juni 2012 · 376 Inlägg

J_Jespersen skrev:
Tog mitt BE för två år sedan, gjorde allt på trafikskola. Körde 4 eller 5 lektioner, läste teorin själv. Kostade då totalt ca. 6000:-. Kanske gått upp lite i pris nu.

Jorsten skrev:
Jag blev klar med mitt BE för någon vecka sedan. Körkortintyg tror jag låg på 225. Teoripaket inkl 2 körlektioner 3500. Upp skrivning 225, uppkörning 1500, och körkortstillverkning 150kr.  Totalsumma 5600. Och angående pris på tilläggsdelen har jag också ifrågasatt både trafikverket och körskola och ingen vet varken hur upplägget kommer se ut eller vad det kommer att kosta.

Alltid när det är ändringar med körkort så har alla noll koll tongue

Blir så när staten får vara med å styra tongue

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
IX ____________________________________
6 juli 2012 · 1 340 Inlägg

Läste igenom tråden, men blev lite förvirrad då jag inte är så insatt, någon som kan hjälpa? smile

Skattevikt, kg: 3500
Tjänstevikt, kg: 2500
Totalvikt, kg: 3500
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750


Hur mycket får man dra med BE taget:
- Idag
- Efter ändringen 2013

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Hamilton
6 juli 2012 · 8 864 Inlägg

RightFront skrev:
Läste igenom tråden, men blev lite förvirrad då jag inte är så insatt, någon som kan hjälpa? smile

Skattevikt, kg: 3500
Tjänstevikt, kg: 2500
Totalvikt, kg: 3500
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750


Hur mycket får man dra med BE taget:
- Idag
- Efter ändringen 2013

Max släpvagnsvikt ändras inte oavsett reglena, står det 2000kg i reggbeviset så är det det som gäller oavsett körkortsbehörighet.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
IX ____________________________________
6 juli 2012 · 1 340 Inlägg

Hamilton skrev:

RightFront skrev:
Läste igenom tråden, men blev lite förvirrad då jag inte är så insatt, någon som kan hjälpa? smile

Skattevikt, kg: 3500
Tjänstevikt, kg: 2500
Totalvikt, kg: 3500
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750


Hur mycket får man dra med BE taget:
- Idag
- Efter ändringen 2013

Max släpvagnsvikt ändras inte oavsett reglena, står det 2000kg i reggbeviset så är det det som gäller oavsett körkortsbehörighet.

Mvh
Hamilton

Tack smile Då behöver man inte stressa med att skaffa BE då

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Brådhis * Voff voff *
6 juli 2012 · 10 280 Inlägg

RightFront skrev:
Läste igenom tråden, men blev lite förvirrad då jag inte är så insatt, någon som kan hjälpa? smile

Skattevikt, kg: 3500
Tjänstevikt, kg: 2500
Totalvikt, kg: 3500
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750


Hur mycket får man dra med BE taget:
- Idag
- Efter ändringen 2013

2000 kg släpvagnsvikt gäller med BE både innan och efter. Med B-kort är det dock 750 kg som gäller. Med utökad B (som kommer 13/1 nästa år) bör det rimligen bli 1500 kg du får dra med där bilen. Detta eftersom det är tågvikten (max 3500 kg på B-kort) som sänker vad du får dra på B till 750 kg och med utökad B så ökas då tågvikten till 4250 kg (750 kg till mot bara B). Därmed får du alltså sannolikt dra 1500 kg släp efter den bilen om du tar utökad B nästa år.

Rörigt värre detta, men det kanske blir bra till slut? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
IX ____________________________________
7 juli 2012 · 1 340 Inlägg

Brådhis skrev:
Rörigt värre detta, men det kanske blir bra till slut? smile

//Brådhis

Ja nu har det klarnat (hoppas jag) tack så mycket smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang