Saab 9-3 2.0T -00a kan inte gasa över 3500rpm

Poppsey
28 maj 2012 · 479 Inlägg

Hej!!roll

När jag körde till macken St1 för tanka så funkade bilen som den skulle. Men efter jag tankat så började den krångla.

Så när ja körde iväg och skulle dra på lite på tvåans växel så drog de inte riktigt fullt som de brukar sen när ja kom upp till 3500varv så ville bilen fortsätta trycka på men kunde inte. Känns som du gasar fullt och vid 3500 trycker du på bromsen och bibehåller hastigheten fast du har full gas. Turbon laddar fortfarande fast de händer inget mer.
Som om den inte trycker på tillräckligt med soppa eller nått ja har ingen aning..
Den slår inte ifrån tvärt men ganska bestämt ändå. Detta händer på alla växlar. Ibland sker de lite tidigare på varven när man gasar fullt. De är som när turbon vill ladda på fullt så går de inte för den vägrar.

Hoppas ja förklarat bra.

Bilen är nyservad för knappt 100mil sedan men bytte då ej soppa filter för de satt lite hårt. Så tänkte byta det.
Men kan ja fått skit i soppan av ST1?! Eller vad är det för fel på bilen?

Tacksam för alla svar!!lol

I´m living my life a quarter mile at the time!
Nybergrobin
28 maj 2012 · 2 378 Inlägg

Poppsey skrev:
Hej!!roll

När jag körde till macken St1 för tanka så funkade bilen som den skulle. Men efter jag tankat så började den krångla.

Så när ja körde iväg och skulle dra på lite på tvåans växel så drog de inte riktigt fullt som de brukar sen när ja kom upp till 3500varv så ville bilen fortsätta trycka på men kunde inte. Känns som du gasar fullt och vid 3500 trycker du på bromsen och bibehåller hastigheten fast du har full gas. Turbon laddar fortfarande fast de händer inget mer.
Som om den inte trycker på tillräckligt med soppa eller nått ja har ingen aning..
Den slår inte ifrån tvärt men ganska bestämt ändå. Detta händer på alla växlar. Ibland sker de lite tidigare på varven när man gasar fullt. De är som när turbon vill ladda på fullt så går de inte för den vägrar.

Hoppas ja förklarat bra.

Bilen är nyservad för knappt 100mil sedan men bytte då ej soppa filter för de satt lite hårt. Så tänkte byta det.
Men kan ja fått skit i soppan av ST1?! Eller vad är det för fel på bilen?

Tacksam för alla svar!!lol

Låter precis som om att du skulle ha tankat etanol tongue  min a4 beter sig lika dant då jag blandar för mycket etanol

Poppsey
28 maj 2012 · 479 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Poppsey skrev:
Hej!!roll

När jag körde till macken St1 för tanka så funkade bilen som den skulle. Men efter jag tankat så började den krångla.

Så när ja körde iväg och skulle dra på lite på tvåans växel så drog de inte riktigt fullt som de brukar sen när ja kom upp till 3500varv så ville bilen fortsätta trycka på men kunde inte. Känns som du gasar fullt och vid 3500 trycker du på bromsen och bibehåller hastigheten fast du har full gas. Turbon laddar fortfarande fast de händer inget mer.
Som om den inte trycker på tillräckligt med soppa eller nått ja har ingen aning..
Den slår inte ifrån tvärt men ganska bestämt ändå. Detta händer på alla växlar. Ibland sker de lite tidigare på varven när man gasar fullt. De är som när turbon vill ladda på fullt så går de inte för den vägrar.

Hoppas ja förklarat bra.

Bilen är nyservad för knappt 100mil sedan men bytte då ej soppa filter för de satt lite hårt. Så tänkte byta det.
Men kan ja fått skit i soppan av ST1?! Eller vad är det för fel på bilen?

Tacksam för alla svar!!lol

Låter precis som om att du skulle ha tankat etanol tongue  min a4 beter sig lika dant då jag blandar för mycket etanol

Är 110% ja tankade 95oktan smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
ronja
29 maj 2012 · 23 Inlägg

hörs som den läcker vid den återcirkulerande dumpen

Dodge Challenger "Min U.S Car" (2017)
Gizmojohan
29 maj 2012 · 3 295 Inlägg

blinkar motorlampan sammtidigt som den "slår ifrån"? min tanke är igensatt katalysator eller defekt luftmassemätare. en trasig dump ger inte såna här symptom.

Aaqsuel
29 maj 2012 · 7 Inlägg

Kolla alla vacum o tryckslangar som går till givare.
Jönsson hade nästan samma problem o då hade en slang till mapp sensorn spruckit.

Lycka till:)

M_icke_
29 maj 2012 · 3 466 Inlägg

Hade samma symptom på min gamla 9000 när tändkassetten höll på att gå..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Poppsey
29 maj 2012 · 479 Inlägg

ronja skrev:
hörs som den läcker vid den återcirkulerande dumpen

Har kollat vacumslangar så de är hela och inte igensatta. Dumpen ska funka tror jag :o!

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
29 maj 2012 · 479 Inlägg

Slave_joe skrev:
blinkar motorlampan sammtidigt som den "slår ifrån"? min tanke är igensatt katalysator eller defekt luftmassemätare. en trasig dump ger inte såna här symptom.

Ingenting tänds.. Bara slår ifrån och lixom sackar ihopa . Detta sker endast när man gasar mycket. Torrgasa på tomgång eller när man kör lugnt är inga problem

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
29 maj 2012 · 479 Inlägg

Aaqsuel skrev:
Kolla alla vacum o tryckslangar som går till givare.
Jönsson hade nästan samma problem o då hade en slang till mapp sensorn spruckit.

Lycka till:)

Sitter ingen mapsensor på denna tongue Sitter lmm istället och alla är kollade. Hela och inte stopp i några smile Tack! smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
29 maj 2012 · 479 Inlägg

M_icke_ skrev:
Hade samma symptom på min gamla 9000 när tändkassetten höll på att gå..

Okej, för bilen går inte ojämnt eller misständer. Provade en annan tändkasset idag så den va inte felet.. sad
Men jag ska prova en tändkasset från en saab 9-3 viggen i helgen som endast gått 65 mil big_smile

Soppafilter byts imorgon och kommer sedan tanka i 300kr 98 oktan eller v-power. Hoppas det hjälper.
Kollade också idag efter felkoder men inga fanns där...

I´m living my life a quarter mile at the time!
ronja
30 maj 2012 · 23 Inlägg

Slave_joe skrev:
blinkar motorlampan sammtidigt som den "slår ifrån"? min tanke är igensatt katalysator eller defekt luftmassemätare. en trasig dump ger inte såna här symptom.

Jag menade inte dumpen men slangarna till den

Dodge Challenger "Min U.S Car" (2017)
Gizmojohan
30 maj 2012 · 3 295 Inlägg

har du nån möjlighet att testa en annan luftmassemätare?

kwansa Hmm, vet inte?
30 maj 2012 · 1 775 Inlägg

en möjlig kandidat är vevaxelgivaren

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Poppsey
30 maj 2012 · 479 Inlägg

Slave_joe skrev:
har du nån möjlighet att testa en annan luftmassemätare?

Har tyvärr inte det sad

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
30 maj 2012 · 479 Inlägg

kwansa skrev:
en möjlig kandidat är vevaxelgivaren

Den byttes för mindre än ett år sedan. Då va också bilen trögstartad och vägra starta.. hmm

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
30 maj 2012 · 479 Inlägg

ronja skrev:

Slave_joe skrev:
blinkar motorlampan sammtidigt som den "slår ifrån"? min tanke är igensatt katalysator eller defekt luftmassemätare. en trasig dump ger inte såna här symptom.

Jag menade inte dumpen men slangarna till den

Kollade slangarna igår, alla hela och inte igensatta

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
30 maj 2012 · 479 Inlägg

Poppsey skrev:

kwansa skrev:
en möjlig kandidat är vevaxelgivaren

Den byttes för mindre än ett år sedan. Då va också bilen trögstartad och vägra starta.. hmm

Men den kanske är på väg igen??

I´m living my life a quarter mile at the time!
kwansa Hmm, vet inte?
30 maj 2012 · 1 775 Inlägg

Poppsey skrev:

Poppsey skrev:

kwansa skrev:
en möjlig kandidat är vevaxelgivaren

Den byttes för mindre än ett år sedan. Då va också bilen trögstartad och vägra starta.. hmm

Men den kanske är på väg igen??

känns inte så jätte troligt? roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Poppsey
30 maj 2012 · 479 Inlägg

kwansa skrev:

Poppsey skrev:

Poppsey skrev:

Den byttes för mindre än ett år sedan. Då va också bilen trögstartad och vägra starta.. hmm

Men den kanske är på väg igen??

känns inte så jätte troligt? roll

Så vi kan utesluta den? Jag ska bytta soppafilter idag och sen tanka 98oktan och se ifall de hjälper. Ska sedan prova den andra tändkassetten på söndag!

I´m living my life a quarter mile at the time!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang