2484
Sök

Höger frambromsen ligger på! Volvo 945 -91

127 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
Tjena jag köpte en 945 förra veckan som var besiktigad med 2or vara en 2a var anliggande broms höger fram.
Jag har köpt nytt ok men det hjälpte inte. Köpte sedan ny bromsslang men det hjälpte inte heller.
Så fort jag bromsar så lägger sig bromsen på. Det är typ som att den inte släpper trycket helt när man släpper bromspedalen.

Är det någon som har haft liknande problem?
väldigt tacksam för svar

Tack på förhand

Axfjord

63 Inlägg
5 juni 2012
Axfjord skrev:
Tjena jag köpte en 945 förra veckan som var besiktigad med 2or vara en 2a var anliggande broms höger fram.
Jag har köpt nytt ok men det hjälpte inte. Köpte sedan ny bromsslang men det hjälpte inte heller.
Så fort jag bromsar så lägger sig bromsen på. Det är typ som att den inte släpper trycket helt när man släpper bromspedalen.

Är det någon som har haft liknande problem?
väldigt tacksam för svar

Tack på förhand

Axfjord

Smörjt upp klossarna? Jag gissar på att det inte är ett glid-ok?

Forummoderator
26 481 Inlägg
5 juni 2012
Motionera upp bromskolven?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
5 juni 2012
Jag kan säga att han har gjort båda de.

Men du, har du provat att smörja skivorna? De får ju inte bästa för bra.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 juni 2012
mrfjonsson skrev:

Eh???

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
26 481 Inlägg
5 juni 2012
henke_99 skrev:
mrfjonsson skrev:

Eh???

Undrar jag också..ska ju inte smörjas på skivorna heller..

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
6 juni 2012
Mack skrev:
henke_99 skrev:
mrfjonsson skrev:

Eh???

Om man får en anmärkning för att bromsen bromsar när den inte ska bromsa så är de klart att man kan hälla på lite olja så glider de fint sen mellan belägg och skiva.

Projekttråden Saab 9-3

Fri fart för ett fritt folk!
14 778 Inlägg
6 juni 2012
mrfjonsson skrev:
Mack skrev:
henke_99 skrev:

Eh???

Om man får en anmärkning för att bromsen bromsar när den inte ska bromsa så är de klart att man kan hälla på lite olja så glider de fint sen mellan belägg och skiva.

förvisso rullar det lättare men samtidigt tror jag att dom ogillar att bromsvärdena knasar

men jag har lurat en gammal klasskompis att smörja bromskivan roligaste vi gjort
bäst var när läraren skällde ut honom
och han sa att vi lurat honom och han fick tillsvar att om han var så jävla dum så var det rätt åt honom smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 481 Inlägg
6 juni 2012
mrfjonsson skrev:
Mack skrev:
henke_99 skrev:

Eh???

Ja, men det är ju ingen permanent lösning..eller ska man gå ut varje kilometer och dutta på en klick olja på skivan?

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juni 2012
Smörja bromsskivorna med olja...Vad blir nästa steg? Olja rattkransen så det blir mindre friktion mot händerna när den skall "spinna" tillbaka efter en tvär sväng*haha*....Nej smörja bromsskivorna bör man låta bli, ja om man nu inte skall förvara skivorna (demonterade från bilen) och önskar rostskydda de...Du kan bortse från MrFjonsson inlägg, verkar som om han redan fått i sig en stänkare eller två för mycket, det är ju trots allt nationaldagen*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
6 juni 2012
Olja för att inte skivorna rostar säger du. Då kanske han borde hälla olja på sin motorhuv för den har börjat rosta som fan. Eller funkar de?

Projekttråden Saab 9-3

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juni 2012
Ja olja bör funka lika bra som "rostskyddsolja". Notera att jag skrev "demonterade från bilen" (i syfte att förvara!), så ja du kan nog skydda huven med olja/rostskyddsolja om du nu verkligen vill, men inget jag skulle rekommendera, bättre att slipa o lacka smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
6 juni 2012
Ja de tror jag oxå, jag tyckte han va lite korkad när han slipade sen sket han bara i den. Nu är den jätterostig

Projekttråden Saab 9-3

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 juni 2012
Olja på bromsskivorna är ju en lösning, en annan ungefär lika effektiv är att ta bort bromsok eller skivor helt. Helst båda delarna. Kommer ge precis samma effekt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

127 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
Fan de e ju kanon då att lägga lite olja på innan besiktningen så sitter den ju inte fast iaf;)

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
6 juni 2012
Axfjord skrev:
Fan de e ju kanon då att lägga lite olja på innan besiktningen så sitter den ju inte fast iaf;)

Och du behöver inte vara orolig för att du kommer få köra på vägarna igen. Körförbudet kommer ju vara kvar eftersom bromsen inte kommer ta alls

Projekttråden Saab 9-3

Evildan
6 juni 2012
då oket och bromsslangen är nya kan det vara en tätning i huvudbromscylindern som lägger sig i vägen för returoljan från oket när du släpper pedalen, inte vanligt men det kan hända och hände mig på en UNO för evigheter sedan.
prova att trycka tillbaka kolven och se om det fungerar
eller känn efter om sadeln kärvar på så det bromsar, det är ett sk flytande ok på 940, detta borde det inte vara eftersom du monterat ett nytt bromsok, men även nya prylar kan vara defekta ur kartongen.

glöm inte ge oss lösningen på problemet men olja för helv**e inte skivorna, det är lika dumt som att gnida in vindrutan med olja för att få en vattenavvisande film vid regnväder.

127 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
Japp men de e ju bara efterkontroll pga anliggande broms så bara de rullar för stunden e ju bra;)

127 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
Hahah ne jag vet vi fular oss bara hoppas ingen tror att mrfjonsson e seriös.

Men kolven går utmärkt att trycka tillbaka. Men om det är returen som e tät så tycker inte att det bara skulle vara höger fram som ligger på?:s

Evildan
6 juni 2012
Axfjord skrev:
Hahah ne jag vet vi fular oss bara hoppas ingen tror att mrfjonsson e seriös.

Men kolven går utmärkt att trycka tillbaka. Men om det är returen som e tät så tycker inte att det bara skulle vara höger fram som ligger på?:s

det är 4 olika anslutningar på huvudbromscylindern en till var hjul, därför kan en anslutning vara ihopkleggad.

att mrfjonsson är oseriös har nog de flesta uppfattat, om han däremot är allvarlig i sina strålande tips är en helt annan fråga roll

Sök