Lätt dunkande från bilen vad kan det vara?

RaGnaR RattmuFF
21 september 2006 · 506 Inlägg

Hejsan!!! Nu har jag bytt alla skivor runt om och belägg från brembo! Ljudet kvarstår ännu. jag monterade på vinterdäcken också men det låter ändå. Dock inte lika mycket i hastigheten runt 50 km/H. Men uppåt 70 och uppåt i olagliga hastigheter dunkar det lite konstigt. Det vibrerar även lite i ratten. Vad kan det vara? Hjullagret? Vill få bukt med detta!!

Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (3 december 2006)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
RaGnaR RattmuFF
22 september 2006 · 506 Inlägg

Någon?

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Chris_Allmighty
22 september 2006 · 115 Inlägg

Du har inte haft stereon på & missuppfattat? wink

Ford_Green
22 september 2006 · 62 Inlägg

RaGnaR RattmuFF skrev:
Hejsan!

har köpt en volvo s40 i söndags och det kommer att komma upp bilder på bilen när jag fixar en kamera. Men till frågan nu.

Jag har ett par 17 fälgar 205x17x45. Blir ett lite dunkande ljud i bilen eller antagligen däcken. Bytte till vinterdäcken då blev det mindre men det fanns fortfarande lite kvar. Vi hittade sedan på 2 av fälgarna att det var 2 små knutor på dem. Antar att det är det som gör det. Men Hur kan det låta lite från vinterdäcken också?

MVH
Johan

Låter det hela tiden eller blir det mer vid gaspådrag?

psittacus
22 september 2006 · 533 Inlägg

Kolla längden på hjulbultarna. Min dunkade en del (även efter att jag skruvade ner stereon) från däcken och då var det bultarna som slog i på nåt ställe!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
RaGnaR RattmuFF
24 september 2006 · 506 Inlägg

psittacus skrev:
Kolla längden på hjulbultarna. Min dunkade en del (även efter att jag skruvade ner stereon) från däcken och då var det bultarna som slog i på nåt ställe!

Förstår inte det riktigt. Var skulle hjulbultarna kunna slå i?

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Matte_peggan
27 september 2006 · 349 Inlägg

aantingen har du en gömd baslåda lr punka...hahaha nä jag bara skojar men kolla så att du inte har för långa hjulbultar lr nått?

JUST GOING SIDEWAYS WITH NOTHING BUT TYRE SMOKE LEAVING YOU BEHIND!<3
Mathias Liljenberg, 20år, Bilplåtslagare! :)
Följ projekttråd:BMW 730i e32 -93
BMW 730i E32 "Diplomat cruisaren" (1993)
BMW 528i e28 "Under construktion" (1986)
psittacus
27 september 2006 · 533 Inlägg

RaGnaR RattmuFF skrev:

psittacus skrev:
Kolla längden på hjulbultarna. Min dunkade en del (även efter att jag skruvade ner stereon) från däcken och då var det bultarna som slog i på nåt ställe!

Förstår inte det riktigt. Var skulle hjulbultarna kunna slå i?

Bra fråga!! Min granne som jobbar på däckverkstad sa direkt att dom där bultarna byter vi så du slipper dunket....och, jag slapp dunket!

Dom var väl lite långa och tog i nåt på baksidan.. vad vet jag..!!??

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
RaGnaR RattmuFF
28 september 2006 · 506 Inlägg

Men jag har inte de hjulbultarna som är som en bult. Utan jag fäster mina däck med mutter. Antar att det är det ni menar. För annars förstår jag inte vad som skulle kunna ta emot. Muttrarna skruvar man ju tills däcket sitter fast. Men ifall de andra Bultarna med gänga som man fäster däcket med är för långa så sitter inte däcket fast.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
bumpe Lastbilsmekaniker
30 september 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, kontrollera så att inte gängorna på muttrarna tar i kupolen för då drar du ju muttrarna mot kupolen och inte mot fälgen... Kan även vara en drivknut som börjar lägga ner... Kör i små cirklar och lyssna

msjoholm
30 september 2006 · 151 Inlägg

När dunkar det? Vid vilken hastighet? Vilken frekvens? Vid körning rakr fram? Över gupp? Vad menar du med "2 små knutor"? Vibrerar det i ratten? Du får nog förklara lite mer. Och som sagt, är det den gamla S40:n så är det muttrar som hjulen sitter med.
/Mats S

RaGnaR RattmuFF
2 oktober 2006 · 506 Inlägg

först på båda framdäcken så har gummit på däcket rest sig något så man känner som en liten bula på gummit på en yta på kanske 3x2 cm.

Sen vid inbromsning så låter det nästan som om det gräver lite mer ljud. (antar att det kan vara skivorna som är ytterst lite skeva. ska byta dem. De är nästan slut så de kanske har gått varma och blett skeva?)

Låter mest i 4an-5an i 50km. rätt dåvt ljud då och lite dunk. Det är ju inte som hjulen är fyrkantiga men man hör lite lite dunk,dunk. ökar när man ökar hastigheten sen i ca 120 så hör man inte det precis.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
msjoholm
5 oktober 2006 · 151 Inlägg

Byt skivor och belägg först innan du går vidare om det ändå ska göras. Och se till att kolvarna i bromsoken löper riktigt!
/Mats S

RaGnaR RattmuFF
9 oktober 2006 · 506 Inlägg

Hejsan ändrar om lite här på denna text.

Jag har nu bytt till bremboskivor runt om och belägg på det. Dunkandet är fortfarande kvar. Men visst det är lite bättre än när sommardäcken var på då tillkom lite vinande ljud. Men det är antagligen för de är lite breda så mycket luft tar emot. Men iaf. Jag har vinterdäcken på nu och det dunkar lite fortfarande från bakvagnen tycker jag. Har stoppat i ca 7-10 cm guldfiber under baksätet och det hjälpte en hel del. Men vill liksom ändå åtgärda felet. Det hörs endel när man kör i 70kr och uppåt.

MVH

Johan

Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (3 december 2006)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
THEBADGUY Gorgilus addictus
3 december 2006 · 4 737 Inlägg

Ja de kan nog vara hjullagret....de brukar dunka lite då.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Kristian_L
3 december 2006 · 1 893 Inlägg

Kolla knutarna.
Även de inre.
Alltså från vxl-lådan kommer drivaxlarna ut, de är ledade närmas lådan, men också ute vid hjulen.
Kryp under fronten och ryck i drivaxlarna. De får inte kännas glappa.
Ursäkta om jag skriver självklarheter, men det är ganska sprid kunskaps nivå här. En del är trollkarlar och en del är nybörjare.
Svårt att veta vem som hör till vilken kategori.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
RaGnaR RattmuFF
3 december 2006 · 506 Inlägg

Och ifall det skulle kännas lite glappigt? Vad i herrenas namn skulle det kosta då? Antar att det skulle bli många lappar sad.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
twin_cam Smålänning
3 december 2006 · 7 877 Inlägg

Det kan bli många lappar ja. Men det kan vara lite obalans i däcken och glapp i en spindel och/eller styrled. de ihop kan dunka lite. obalans kan finnas i olika farter nämligen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
RaGnaR RattmuFF
3 december 2006 · 506 Inlägg

Det bästa är kanske att åka till volvo och låta dem kolla och provköra. Ifall de hittar något fel så får man diskutera att pris och få besked om att ifall de åtgärdar detta felet så ska det sluta. Ifall det då inte slutar dunka så ska de reparera tills det slutat och jag ska inte behöva betala för de lovade att det ska sluta dunka då. Frågan är bara ifall de vågar lova en sådan sak big_smile Troligtvis inte sadsad

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
LEEKAPÅGEN Trucker
3 december 2006 · 93 Inlägg

om du har baslåda kan d va d som dunkar, har hört att d ska dunka om dom men ja kan ha hört fel!

Ber väldigt mycke om ursäkt för detta meningslösa inlägg men ja kunde inte låta bli, hoppas du hittar och får rätt på felet!

// Leekapågen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang