Min Bmw e36 Coupe!

Ska snygga till min 316i Coupé och försöka få rätt på kylsystemet. Detta är min första bil och har aldrig varit någon bilgeni direkt. Men vill gärna lära mig så tips och hjälp uppskattas till 110%.
  • 12 Följare
  • 24 774 Visningar
  • Projektet avslutat 20 april 2017
AndreasHjaren
27 juni 2012 · 83 Inlägg

Aha där ser man, e du ett sånt bil-geni då? smile

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Smajly
27 juni 2012 · 3 059 Inlägg

Hehehe.. Nä de tycker jag inte.. Lite koll har man ju.
Har jobbat som bilmekaniker på auktoriserad toyota, mazda och mitsubishi verkstad för ett antal år sen..
Sambons bror är bilmek på BMW sen länge tillbaka och ger all den info man oftast behöver med tips, råd o hjälp.

AndreasHjaren
27 juni 2012 · 83 Inlägg

Smajly skrev:
Hehehe.. Nä de tycker jag inte.. Lite koll har man ju.
Har jobbat som bilmekaniker på auktoriserad toyota, mazda och mitsubishi verkstad för ett antal år sen..
Sambons bror är bilmek på BMW sen länge tillbaka och ger all den info man oftast behöver med tips, råd o hjälp.

Aha, det låter ju trevligt och bra.
Då hoppas man på fler tips och råd i framtiden då med , för de lär behövas!  haha

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Smajly
27 juni 2012 · 3 059 Inlägg

Jadå.. tittar in här lite då o då..

AndreasHjaren
27 juni 2012 · 83 Inlägg

Här är en bild på kylaren (innan jag tvättade rent den och skrubba bort alla döda flugor och annat mög som fastnat där) men som ni ser är det ingen sån svart skruv på kylaren där man kan lufta om man nu inte ska skruva av den silvriga skruven och lufta där?

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-4e1ffee6818464eb8f78fe36c2f540bb.jpg


Sen har bilen klarlack släp också, när jag köpte den så va de inte alls mycket men nu när jag haft den ett tag så har de blivit ännu mer. Tips på hur man kan få rätt på det eller e det lättast att lämna in till en lackerare och se om dom kan fixa de? (nån som har gjort det och vet pris typ? )

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-8b33896b03e55274bfd7528053081036.jpg

Senast redigerat av furulund92 (27 juni 2012)

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Smajly
27 juni 2012 · 3 059 Inlägg

Ahh, vänta lite.. Ska bara gå ut på uppfarten o kolla på min om inte den svarta ska sitta där du har en silvrig..

Smajly
27 juni 2012 · 3 059 Inlägg

Jovisst.. där du har den silvriga ska det orginal sitte en svart plastskruv med ett kryss-spår i.. den är lite försänkt i kylaren också och sitter inte så högt som din silvriga..
Men det är den som är luftskruven.

Ang. lacksläppet så är det nog enklast o bäst att ta det med en lackerare för att få det snyggt igen.. Inte den billigaste lösningen men den bästa o snyggaste.
Jag har samma problem uppe på en av backspeglarna. Den hade jag dock tänkt att fixa till själv.. eller försöka i alla fall o blir det inget bra så åker den till en lackerare sen.

Senast redigerat av Smajly (27 juni 2012)

AndreasHjaren
27 juni 2012 · 83 Inlägg

Smajly skrev:
Jovisst.. där du har den silvriga ska det orginal sitte en svart plastskruv med ett kryss-spår i.. den är lite försänkt i kylaren också och sitter inte så högt som din silvriga..
Men det är den som är luftskruven.

Ang. lacksläppet så är det nog enklast o bäst att ta det med en lackerare för att få det snyggt igen.. Inte den billigaste lösningen men den bästa o snyggaste.
Jag har samma problem uppe på en av backspeglarna. Den hade jag dock tänkt att fixa till själv.. eller försöka i alla fall o blir det inget bra så åker den till en lackerare sen.

Okej tack så mycket, då lär jag nog få rätt på lufta kylsystemet nästa gång jag får tummen ur röven och bytar motorfäste, klämmorna och slangarna till kylaren. Måste bara ta mig till biltema eller mekonomen och inhandla slangklämmorna.

Aa, det lär nog bli det, tänkte lämna in den på Lernia i kävlinge sen när dem drar igång sin verksamhet efter sommaren. Om dem nu gör sånna här jobb dvs.

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Smajly
27 juni 2012 · 3 059 Inlägg

Ja det nya biltema i Lund har väl också öppnat nu.. Det nya stora i helsingborg blev bra.
Om ca 1,5 år öppnar dom ett varuhus i Landskrona också sidan om den nya DSV terminalen ute vid österleden..

Mekonomen i Landskrona tycker jag är lite tråkigt nu, har knappt grejor hemma när man väl behöver..
AD-Center vid bilprovningen är ganska bra.. dock en tråkig affär att gå i..

Senast redigerat av Smajly (27 juni 2012)

AndreasHjaren
27 juni 2012 · 83 Inlägg

Smajly skrev:
Ja det nya biltema i Lund har väl också öppnat nu.. Det nya stora i helsingborg blev bra.
Om ca 1,5 år öppnar dom ett varuhus i Landskrona också sidan om den nya DSV terminalen ute vid österleden..

Mekonomen i Landskrona tycker jag är lite tråkigt nu, har knappt grejor hemma när man väl behöver..
AD-Center vid bilprovningen är ganska bra.. dock en tråkig affär att gå i..

Aha, ja de har det kanske, får se när min polare är sugen på att köra runt och handla lite. Tänkte åka till skroten också och se om man kan få tag i ett par dimljus till en billig slant eller bara nya glas och lampor till dom andra jag har liggandes.

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
AndreasHjaren
3 juli 2012 · 83 Inlägg

Felande motorfäste , här läckte det in luft.

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-a6686247127de3f8cf76415fb1ea27d2.jpg

Är det lätt att lufta den själv för jag har inte riktigt förstått mig på hur man ska göra, eller om man ska lämna in den på en verkstad? fast de känns lite överdrivet tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-067400bcc50439183384c565e2c8efd2.jpg

Blev även en ny baslåda, man va liksom tvungen att handla något, det e två st 10", en på varje sida

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-daec3dcd53eb7abea12c68a0cc58b3af.jpg


Min polare tonade även rutorna på bilen när vi ändå va igång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-42d708cdcf2ab7f1d66e3ef329a54956.jpg

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
AndreasHjaren
3 juli 2012 · 83 Inlägg

Och en sak till, någon som vet hur man ska fästa gallert?

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-808a6d8d637182f0072d2e0fa45a2a02.jpg

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Svanken
3 juli 2012 · 103 Inlägg

Ang det där luftandet så hade jag problemet på min BMW med..

Polaren sa att det "bara" va o lossa på pluggen vid kylet och sedan klämma på slangen/slangarna? Jag har inte en susning.

BMW E36 328 Cab "Freeeesh" (1995)
AndreasHjaren
3 juli 2012 · 83 Inlägg

Aha, funkade det för dig att göra så då? Eller du lämnade in den?

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Svanken
3 juli 2012 · 103 Inlägg

furulund92 skrev:
Aha, funkade det för dig att göra så då? Eller du lämnade in den?

Jag märkte aldrig nåt mer krångel med den efter det. Men vet inte riktigt om han bara klämde på slangarna då jag inte var med just då, men det var vad han sa till mig iallafall.
Bara prova o se! smile

BMW E36 328 Cab "Freeeesh" (1995)
Rquired Allmänt envis
3 juli 2012 · 12 512 Inlägg

Jag hade fortsatt med de knep du fått tidigare i tråden om att höja nosen med mera, att klämma på slangarna känns inte som någon trygg metod för att lufta en bil. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Smajly
4 juli 2012 · 3 059 Inlägg

Rquired skrev:
Jag hade fortsatt med de knep du fått tidigare i tråden om att höja nosen med mera, att klämma på slangarna känns inte som någon trygg metod för att lufta en bil. smile

Bilen behöver INTE höjas upp i fronten för att lufta.
Jag har redan skrivit i tråden hur det enklast görs.. Finns inte en enda BMW verkstad som höjer upp bilen för att lufta systemet.

Nä det räcker inte att klämma på slangarna. Man måste ha systemet igång och fylla tills det inte kommer mera luft från luftskruven.. så enkelt e de. Full värme på fläkten i kupen så vattnet går runt i hela systemet.
O när man e klar så fyller man upp lite extra vatten och låter bilen nå arbetstemp och då kommer den själv att trycka ut överflödet genom exp.kärls locket.

Senast redigerat av Smajly (4 juli 2012)

Rquired Allmänt envis
4 juli 2012 · 12 512 Inlägg

Smajly skrev:

Rquired skrev:
Jag hade fortsatt med de knep du fått tidigare i tråden om att höja nosen med mera, att klämma på slangarna känns inte som någon trygg metod för att lufta en bil. smile

Bilen behöver INTE höjas upp i fronten för att lufta.
Jag har redan skrivit i tråden hur det enklast görs.. Finns inte en enda BMW verkstad som höjer upp bilen för att lufta systemet.

Nä det räcker inte att klämma på slangarna. Man måste ha systemet igång och fylla tills det inte kommer mera luft från luftskruven.. så enkelt e de. Full värme på fläkten i kupen så vattnet går runt i hela systemet.
O när man e klar så fyller man upp lite extra vatten och låter bilen nå arbetstemp och då kommer den själv att trycka ut överflödet genom exp.kärls locket.

Nej behöver och behöver, men det blir mycket enklare i och med att luftskruven inte är den högsta punkten i systemet. Att det endast rinner vatten från skruven betyder inte nödvändigtvis att systemet är fritt från luft i alla lägen, det är den skola och den erfarenhet jag fått åtminstone!

Senast redigerat av Rquired (4 juli 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AndreasHjaren
5 juli 2012 · 83 Inlägg

Aa tack för tipsen. Antar att det inte bör va så svårt, har säkert gjort rätt dem andra gångerna man testa innan . Men får testa igen :-)

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Tunderbird
5 juli 2012 · 170 Inlägg

Nä du ska inte behöva lämna in det för att lufta systemet, bara ta dig tiden o gör det själv annars säg till så ska du få hjälp.
inte så svårt att få till en bmw, har man gjort några gånger hehe.

Sen det med gallret så e det bara att limma det.

Bmw är lätt skruvade bilar så du ska nog klara de annars så bor man inte så långt ifrån så kan nog hjälpa dig om det e ngt ngn gång wink

V8 Power
Ford Thunderbird "Fågel" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang