Min Bmw e36 Coupe!

Ska snygga till min 316i Coupé och försöka få rätt på kylsystemet. Detta är min första bil och har aldrig varit någon bilgeni direkt. Men vill gärna lära mig så tips och hjälp uppskattas till 110%.
  • 12 Följare
  • 24 773 Visningar
  • Projektet avslutat 20 april 2017
AndreasHjaren
5 juli 2012 · 83 Inlägg

någon tips på lim?  köpte en limmpistol men de funka icke bra, e de kontaktlim som gäller ?
Aa, får ge de lite tid nästa gång man öppnar huven

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Smajly
6 juli 2012 · 3 059 Inlägg

Köp en tub med PL400.
Kan man köpa i alla byggvaruhus och det limmar allt och lite till. Fäster på alla material.
Ge det ett par timmar till att torka ordentligt bara så.

AndreasHjaren
6 juli 2012 · 83 Inlägg

Tack, de e uppskrivet på köplistan nu tillsammans med ny framlampa, tänkte även skriva upp färg till listerna och kjolarna, Sprayburk eller nån slags svart färg på burk som man kan smeta ut med en trasa ? Eller vanlig färg med roll.


https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-efa61a4fadf6ce60afbe09b35b3e7dfb.jpg

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Smajly
8 juli 2012 · 3 059 Inlägg

När du ska limma gallret så rugga upp ytan på stötfångaren där du ska limma. Rugga upp det grovt eller skrapa/rispa med något vasst verktyg så får limmet mycket bättre fäste i plasten.

Vilka lister är det du ska måla? Är det sidolisterna? Ska dom bli röda eller?

Tunderbird
9 juli 2012 · 170 Inlägg

Hur går det för dig?

Har nog ett par ögonlock liggandes om det e ngt av intresse

V8 Power
Ford Thunderbird "Fågel" (1994)
AndreasHjaren
15 juli 2012 · 83 Inlägg

Så nu har man kommit hem ifrån min flickväns sommarstuga.

Har inte hänt så mycket mer, Men har kommit på när bilen blir varm.
Och det har varit samma sak alla gånger. Har man tex. stått i kö till McDonalds på tomgång sen när man kört iväg så ser man att den värmemätare börjar stiga och efter kanske 5-15 min är den nästan uppe på den röda så då låter man bilen stå en timme. Sen kan man köra igen , men en bil bör ju klara av att stå på tomgång också.

Så kan de vara luft i kylsystemet som gör de eller e de fel på termostaten eller nått annat?
Vill bara ha rätt på de för nu börjar det bli lite drygt.

Och målningen och det hade jag tänkt mattsvart, både listerna och kjolarna så man slipper det gråa.

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Smajly
15 juli 2012 · 3 059 Inlägg

Är du hundra på att fläkten startar när den blir varm?
Asså kylarfläkten..

Ställ bilen på tomgång med huven öppen och se om den går igång när bilen kommer upp i temp.. Annars kan man få exakt dom symptom som du har nu.. Att den blir varm på tomgång och i köer men att den sjunker igen när man väl börjar köra och luften kyler..

Senast redigerat av Smajly (15 juli 2012)

AndreasHjaren
15 juli 2012 · 83 Inlägg

Så va nere och tog en titt nu, Kylar fläkten snurrade, men lät den stå på tomgång och skruva av expansionskärlslocket.

Först va expansionskärlet typ tomt sen starta jag bilen och då efter ett tag började det bubbla lite där nere.
Sen ökade vattnet i kärlet gradvis.
Sen gick den upp till vanlig temp.
Efter ytterligare 5-10min började det bubbla lite mer sen kom vattenånga typ.
Riktigt lite men ändå så pass så att man såg det och då kollade jag på mätaren igen och då hade den börjat att stiga.

Så det e nått som inte riktigt står rätt till, nån som har en aning?

Och fläkten börja när jag starta bilen? Om de va den du menade

Senast redigerat av furulund92 (16 juli 2012)

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
AndreasHjaren
18 juli 2012 · 83 Inlägg

en liten uppdate.
Har limmat fast gallert där fram nu, fick bli svart, och sen även byggt en liten låda till slutsteget som måste kläs.
Annars står de rätt still fortfarande.
Köpte nya lampor också nu för nån dag sen och när jag skulle sätta på så var det tydligen fel så får dra in till lund och byta dom när orken kommer.

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Smajly
18 juli 2012 · 3 059 Inlägg

Men expansionskärlet ska inte vara tomt från början.
Där finns en gradering vatten nivån ska ligga på när bilen är kall. Det vill säga att det ska vara vatten i det hela tiden.. oavsett om bilen är varm eller kall.

AndreasHjaren
20 juli 2012 · 83 Inlägg

Aa, har dock ingen aning vad felet kan va. Funderar på testa byta thermostaten sen funkar de inte får jag lämna in den istället så någon som kan sin sak får fixa det. Orken börjar tryta liksom

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
AndreasHjaren
27 juli 2012 · 83 Inlägg

Så nu har man tagit körkort också. Och bilen har funkat hur bra som helst de 3 senaste dagarna och då har de ändå varit rätt så varmt.

Men så idag så efter jag kört runt min mamma på några ärenden så blev den för varm.
Så körde upp till macken för att se om dom kunde ha någon anning.
Han tog en titt på den och vi bestämde för att beställa en ny termostat som jag får senare idag.

Men ja, så efter det körde jag hem och ställde den här sen kom min polare och hans vänn som e bil kunniga och tog en titt och då kom vi fram till att det eventuellt är stop i kylaren. Vi tog liksom av termostaten och de och den var ju helt snustorr och även en aning rostig.

Så ska ner till macken igen och se när dom har tid att antingen byta kylare eller åt minstånde få rätt på problemen.

Så vi får se vad detta kalaset lär gå på.

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Smajly
27 juli 2012 · 3 059 Inlägg

Grattis till kortet !!!

Lossa slangarna på kylaren, både den översta och den nedersta och spola vatten med en trädgårdslang eller nått in i det översta hålet. Då kommer du märka snabbt om det är stopp i den eller inte.
Kan ju vara att din termostat inte öppnar som gör att den ser torr ut.
Och glöm inte att du ska alltid ha vatten i expansionskärlet.. oavsett om bilen är varm eller kall. Tror att det finns märkning för nivå när den e kall o varm..

AndreasHjaren
28 juli 2012 · 83 Inlägg

aa men asså har fyllt på med vatten men de går inte runt liksom. Vi fyllde på den idag så hela expansionskärlet blev fyllt men sen tog de vattnet inte vägen någonstans. Kom liksom aldrig ut nått vatten från nedre slangen och när vi hade av termostaten så såg vi asså, eller ja dom förklarade för mig. Så har en helt ny att sätta på innan den ska lämnas in för kylarbytet.

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Smajly
28 juli 2012 · 3 059 Inlägg

Aha, ja då e de stopp i kylaren låter det som.. helt klart.
Som du redan sagt så e de enklast att byta den helt.

AndreasHjaren
30 juli 2012 · 83 Inlägg

Aa, så förhoppningsvis är det bara den och sen blir de bra. Eller så lär dom märka om det e något annat fel när dom på verkstan tar en titt.

Men idag har jag putsat lite på små detaljet för att bilen ska kännas skönare.

Har dammsugit hela bilen.
Putsat upp all matt plast
Putsat upp den lite blekta grillen.
Putsat upp alla lister på bilen så nu e de svarta.


Före städning dålig bildkvalité

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-407d1c7b0a2af47634d380854009e941.jpg

efter städning bra bildkvalité
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-074d787ea6fc754f15eece29d36678dc.jpg

Man ser inte riktigt på bilderna men ratten är lite sliten så om någon har en fin bmw ratt är jag sugen på att köpa.

Ska också beställa nya bmw emblem snart och sen är de väl snart dags att ta tag i målandet av kjolarna.

Tog även en bild på listerna och handtaget efter putsning , men kameran ville göra både göra en bild med bra ochd ålig bildkvalité .
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-59aff757001439038376c2677c6880a9.jpg

Hoppas bara kylningen blir lagat på fredag. Då kommer det bli mer inspirerande att snygga till bilen.

Senast redigerat av furulund92 (30 juli 2012)

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
AndreasHjaren
16 augusti 2012 · 83 Inlägg

Så nu har bilen blivit "lagad"-
Funkat skit bra nu i ett par dagar fram tills igår.

Skulle bara köra upp till konsum och handla när den började stiga i temperaturen, sen sjönk den ner till normal temp igen. Och sen gick den upp och ner så resten av bilresan.
Den gick aldrig över det strecket innan den röda men ändå tradigt.
Har precis lagat den för 2.100kr och nu verkar de inte vara fixat riktigt ändå....
kanske bara är luft kvar i systemet?

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Tunderbird
16 augusti 2012 · 170 Inlägg

Vad är gjort med kylsystemet nu då?

V8 Power
Ford Thunderbird "Fågel" (1994)
Smajly
16 augusti 2012 · 3 059 Inlägg

furulund92 skrev:
Så nu har bilen blivit "lagad"-
Funkat skit bra nu i ett par dagar fram tills igår.

Skulle bara köra upp till konsum och handla när den började stiga i temperaturen, sen sjönk den ner till normal temp igen. Och sen gick den upp och ner så resten av bilresan.
Den gick aldrig över det strecket innan den röda men ändå tradigt.
Har precis lagat den för 2.100kr och nu verkar de inte vara fixat riktigt ändå....
kanske bara är luft kvar i systemet?

Vad bytade du då på den för 2100:- ??

AndreasHjaren
25 augusti 2012 · 83 Inlägg

Dom har bytat kylaren för det va stop i den och sen även termostaten.
Men har varit lite oaktiv ett tag nu och då kan jag säga att det hänt en massa andra tråkigheter också som jag inte tror ska hända.

1.Iallafall kan börja med det som jag märke först.
Vattnet som är i kylsystemet antingen blir till ånga och pyser ut vid expansionskärlet och en del vatten bara försvinner.
Så jag fyller på ja cirka 2-4 liter vatten om dagen för att köra till och från flickvän/åka och handla.

2.Sen så igår när jag körde och låg på jämn hastighet ca.70km/h så bara hoppa den till typ som att den "dog" i typ en tiondelssekund sen fungerade hela vägen hem.

3. Sen idag fyllde på vatten som vanligt sen skulle köra hem och träffa några polare en stund. Så lät bilen stå där nån timme innan jag skulle hem. Sen så skulle jag starta den och då vred jag om nyckeln så ville den inte riktigt igång. Så jag försökte igen och pumpa lite gas samtidigt så startade den men sen gick det felfritt hela vägen hem.


Sen när jag kom tillbaks (alldeles nyss) så lät jag bilen stå på tomgång för jag skulle se om det kom någon rök eller så från avgasröret och det gjorde det inte. Gasade upp den lite i  varv också och det kom ingen rök då heller.
Min flickvän sa också att den gnisslade typ och hade svårt att starta (Så hon tyckte jag skulle förklara det).
Sen en sak till som är bra att veta kanske är att det låter som att det "droppar" eller som att aluminiumet i motorn knakar när man stänger av den. Rätt svårt att förklara ett ljud , men nja låter nått sånt.

Finns det någon som har en aning?
Kanske skroten nästa istället? Tradigt att man lagt en 16-17 tusen åt hel***e smile

Senast redigerat av furulund92 (25 augusti 2012)

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang