Fick en Opel Astra i studentpresent och detta är min första bil. Jag är inte erfaren när det kommer till bilar (har tidigare bara tittat under huven på en bil 2ggr) men jag ska försöka snygga till bilen lite och kanske få några tips av andra vad man kan göra. Edit: Detta projekt har gått och blivit ett stylingprojekt istället för att bara snygag till bilen.
ska försöka uppdatera med det jag gjort de senaste dagarna men har tappat lusten lite pga alal motgångar.
1. Fickan jag gjorde till min mobil blev bra men har insett att jag alldrig kommer använda det så jag måste försöka få tillbaka askkoppen som satt där tidigare.
2. Fick svetsa igen hålet där antennen satt då det inte gick så bra att bara spackla vilket ledde till att jag fick lacka om en större del av taket ( får ta hela sen när jag har köpt ny färg).
3. Det har börjat tjuta när man gasar eller ja, när man har gaspedalen i ett vist läge
4. har upptäckt att låset till bakluckan är trasigt, har jag tur räcker det med att jag plockar isär det och smörjer. att gå på med enbart 5,56 räckte inte.
Ska försöka uppdatera det jag gjort innan rutan sprack (borde ha uppdaterat det tidigare men inte orkat)¨¨
Jag har gjort om och blivit klar med min mobilhållare med aux och laddare, den är nu möjlig att ta bort men ser skit ut om man inte har den där. Den blev ganska bra men efter den lilla tid jag har haft den har jag insett att jag knappast kommer använda den så mycket att det är värt att ha den där. köpte en ny konsol för ett tag sedan så ska nog lacka den svart och sätta in den i bilen istället och dra en aux och laddare genom askkoppen som ska vara där istället.
Har även listat ut vad det var som visslade när motorn blev ansträngd, var ändröret... kännde mig lagom dum när jag insåg att det bara var det. Men det var en lättnad i alla fall så nu ska jag fipla lite med det så att det inte låter.
Så här blev det när jag svetsat igen hålet, blev tvungen att slipa lite runt om då tejpen jag täckte hålet med hade något kasst lim som fastnade på bilen.
Här har vi en bild på bakluckan jag köpte från skroten för 300kr. luckan är i så dåligt skicka att jag inte har lust att fixa den så jag ska åka ner till glasmästeriet i morgon och se om dom kan ta rutan från den bakluckan och sätta på min nuvarande för en mindre summa. antar att det är glaset som är så dyrt när man byter hos en glasmästare, så om de kan få bort min ruta från den "nya" bakluckan borde det inte bli så dyrt... hoppas jag.
*Edit*
kollade även på lite fälgar när jag var på skroten men hittade inget som passade
Skulle behöva hjälp med vart jag ska koppla på rpm mätaren, har letat i 1,5h nu men inte hittat något. någon som vet vart man ska leta eller vart man kan hitta ett elschema/ guide på nätet har sökt litte lätt men inte hittat något.
L0K3 skrev: Skulle behöva hjälp med vart jag ska koppla på rpm mätaren, har letat i 1,5h nu men inte hittat något. någon som vet vart man ska leta eller vart man kan hitta ett elschema/ guide på nätet har sökt litte lätt men inte hittat något.
Det brukar inte vara några större problem. Det kommer oftast en beskrivning med i förpackningen när du köper mätaren. Oftast är det ju +12V -> någonstans där det är ström, t.ex ciggtändar uttaget, säkringsbox - Jorda och en signalkabel till tändspolen.
Jag vet att biltemas varvräknare så medföljer instruktioner
Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow." Club JDM of Sweden
Jag har lyckat kopplat på instrumentpanelsljus, +12v och jord men jag har testat med de fyra sladdarna som går till tändspolen (eller jag antar att det är sladdarna till tändspolen) men får inget utslag med min multimeter när den står på rpm. Eller fick utslag på den bruna sladden en gång men tror mer att det blev något knas då jag inte kan återupprepa det.
i biltemas instruktionsbok står det att jag ska koppla till en grön kabel men någon sådan finns inte så det hjälpte inte.
*EDIT* Jag var rätt ute problemet var att sladden jag jobbade med bara styrde 2 av tändstiften så jag fick skumma mätningar när jag hade ställt in multimetern på fyra. Som tur är så gick det att ställa in att man bara använde sig av 2 istället för fyra på varv mätaren.
hmmm. 15 månader sedan jag uppdaterade senast. Har faktiskt inte hänt så mycket mer med bilen sedan dess.
Men bakrutan fixade glasmästaren för 1000ker (eller var det kanske 1500kr?) synd bara att jag misslyckades med solfilmen. random bild efter bytet men innan solfilemn.
Lackade om hela insidan av bilen till svart istället för det gråvita jag hade innan
Trodde inte det skulle funka men spraylackade innertaket med matt svart färg, men efter ca ett år kan jag konstatera att det blev bra ändå.
Har även rollat bilen svart i underkant ska se om jag kanb fixa ett foto på det.
Har även skaffat en 850 nu så jag kan plocka isär "motorn" på min astra då den har väldigt höga varv i friläge. Jag har nu bytt 2 små "boxar" som satt på gasreglaget/ gasstaget. problemet nu är att jag har flummat till det och hittar inte var den sista slangen ska sitta. så nu varvar den max direkt jag startar så det är någon luftslang av något slag men kan ändå inte hitta vart den ska sitta. tänkte vänta tills jag kan höra med far om han har någon ide om vart den ska sitta (han har meckat mer i sitt liv än vad jag har.) om han inte vet är jag rädd att jag får plocka isär skiten igen och mer eller mindre börja om från början.
får se om jag kan börja uppdatera igen då jag kommer jobba lite med den igen.
har för övrigt skafat fälgar till bilen, dock saknar både vinter- och sommardäcksfälgarna bultskyddet eller vad det kallas så jag ska försöka fixa något själv.
Har nu hittat vart den sista slangen skulle sitta men han ligger fortfarande på ett högre varvtal än då jag började. Tror den drar tjuvluft någonstans men jag måste vänta tills jag har någon timma att lägga på att felsöka det.
Vet inte om det är värt att väcka denna tråd till liv igen men jag gör det ändå (kanske skulle starta ett nytt "projekt" istället)
Efter jag skrev mitt senaste inlägg i denna tråd för nästan ett år sedan gav jag mer eller mindre upp på bilen och lät den gå på förhöjd tomgång. Men när jag köpte en 850 istället som jag pendlade med tänkte jag att jag lika bra kan plocka isär Opeln och försöka leta efter felet lite mer seriöst.
Efter lite letande och testande så kom jag fram till att den höjde tomgången ytligare lite om man sprutade startgas lite random i motorutrymmet, vilket såklart betyder att det drog tjuvluft (vilket jag tidigare av någon anledning hade kommit fram till att den inte gjorde...).
hittade till slut en slang med en liten spricka på undersidan och efter att ha bytt den så gick den bra igen, jag tänkte då att jag samtidigt kunde kolla på lite andra grejer när jag ändå hade fått in den i mitt farmors garage (som tog 3 dagar att städa innan jag kunde få in bilen) efter någon vecka insåg jag att jag aldrig slutande att plocka bort grejer för att laga/ modda. Helt plötslig såg bilen ut såhär:
Jag hade vid detta tillfälle fastnat i ett nytt projekt visste dock inte än vad jag ville göra med bilen så började med att fräscha till den lite och laga lite rost.
Efter att ha lagat rost i någon månad insåg jag att jag antingen måste ge upp denna bil eller ge allt jag kan och orkar på bilen. tänkte att det kan bli ett bra projekt för att lära mig om bilar och "simplare" mekaniska preparationer.
Efter att jag bestämt mig att jag ska ge bilen mitt allt så gav jag upp iden om att jag bara skulle få den i ett fint originalskick utan istället göra det till en Itasha/ reklambil för föreningen jag är ordförande för.
Lite kort vad jag har gjort med den: *Skaffat ny baklucka som jag håller på att modda *Lagat motorn *Lagat 99.9% av all rost (kanske till och med 100%) *Lagat soppatanken *Bytt alla fjädrar och dämpare *Gett den en ny underredsbehandla *Köpt ett ljudsystem för 12k *Ljudisolerat bilen med Bitumen-plattor/"asfaltsgummi" och tjocka ljuddämpningsplattor *Köpt nya inredningsdetaljer från skroten *Börjat bygga en bakre stötfångare som är lite lägre än originalet *Skaffat vindavisare och en något större spoiler *Nya fälgar *Nytt avgassystem *Tagit bort och spacklat igen de 2 "antännfestningar" bilen hade (vet dock inte om jag ska köra hajfene eller köra utan radio)
det var dom grejerna jag kom att tänka på just nu men har fixat mycxket mer än så.
Har tyvärr itne tagit allt för mycket bilder den senaste tiden men ska lägga upp de jag har som har något värde och ska försöka ta lite mer fotton nu när det itne bara är en massa rostlagning.
Här har vi lite av den rost/ rosthål som jag tog bilder på:
Som ni ser har jag redan lagat en massa rosthål till vänster på bilden. Helt otroligt att stötdämparen inte hade flugit rakt igenom detta kex till fästpunkt.
Hade tiotalet hål liknade detta som gjorde att det kom in fukt i bilen...
allt runt tanklocket och i hjulhuset var helt sönderrostat under underredsmassan. var riktigt jobbigt att svetsa och laga där pga alla ojämna ytor och all formanpassning man behövde göra, sen var det lite jobbigt att komma åt med svetsen också.
Kan inte direkt säga att jag var bra på att svetsa i början på detta projekt
En liten bonusbild från skroten. Så här kan det se ut när man inte har kunskap om hur man tar bort en del och är frustrerad
Väldigt sent men, om du ej löst det ännu, signalen till varvräknaren finns förberedd baktill i mätarhuset. En grön tunn kabel i höjd med hastighetsmätareen är impulsen du skall skarva dig in på.
Har dock bytt till en Opel original varvräknare och den går lite sisådär precis som temp och soppamätaren. Men har en massa elproblem just nu så är nog inte så konstigt att de beter sig lite udda, ska ta tag i det där med elen efter att jag lackat bilen.
I helgen blev det en del gjort för en gångs skull.
Rutan har kommit på plats:
fick även min spoiler/ vinge tidigare i veckan Fick slipa och fixa lite för at få den att passa. lite intressant att skruvaran man fick med inte passa de för fem öre i längd
Så här blev det i alla fall, helt ok tycker jag. Ska bli kul att se hur det blir när man ger den samma färg som resten av bilen.
tog eld i bilens isolering som jag satte dit för 3 veckor sedan då jag trodde jag svetsat klart, men självklart glömmer jag att ajg har isolerat då jag hittar en liten rostskada som jag började svetsa igen.
Då var det äntligen dags att köra iväg henne för lackering. Har haft fullt upp med flytten så det har inte hänt något på några dagar, men uppdaterar ju inte så ofta så det har nog inte märkts : p
Det ser dock ut som om jag inte klarar deadlinen jag siktade mot men det har jag iofs räknat med ett tag nu. bör i alla få henne körklar innan deadlinen som är 7 juli.
Bilen på väg hem för att mellanlanda. Var tvungen att dra den med stång då bromsarna bråkade lite.
Sista bilden innan lackering:
Edit Har ingen aning hur den har lyckats bli så hör i bak, kanske bara är det att den är urplockad inuti men känns konstigt att det skulle höja den så mycket. får titta på det där när jag har tankat uppden och slängt in all inredning igen.
Här har vi den faktiskt sista bilden innan lackningen
Blev dock tvungen att fixa en detalj jag missade, fanns en spricka på båda dörrarna, gick ganska fort att svetsa och slipa dock.
Här har vi ljudanlägningen jag köpte för 4 (?) månader sedan (hade räknat på att bli klar långt tidigare än vad verkligheten tillät : p )
Här har vi den färddiglackad (väntar dock fortfarande på motorhuv och dörrar
Kopplade in ljudsystemet för att se om jag kunde få det att funka. som ni ser är jag sponsrad av coop som gav mig en baslåda : p
Här har vi den faktiska baslådan jag håller på att bygga (framsidan som ännu saknar de 2 hålen som ska dit.)
här har vi baksidan av lådan utan bakskivan för att se hur den är uppbyggd inuti
Edit:
satt hos billackeraren i 2h och 10 min och bläddrade i alla hans 240 färgkartor, kan säga att jag både fick träningsverk och kramp i tummen : p av en slump så blev det tydligen en Opel originalfärg vilket är lite roligt.
Inser att jag missat att lägga upp någon bild på den bakre stötfångaren jag har moddat
Jag har lagt till 8 cm för att sänka den så att den förljer resten av bilens nederkant. Tidigare så var själva stötfångaren 8cm längre ovanför marken än resten av bilen vilket jag tycker ser lite underligt ut.
Jag har inte gjort någon överlappande skarv utan har satt ihop den kant i kant, så ska bli intresant att se om det håller.
Hela kvällen gick åt att hämta lite fler lackade delar som billackeraren blivit klar med och hänga på dörrarna. Min tanke vara tt bygga klart baslådan och pilal lite mer med ljudet men det blev det inte mycket med.
Den så tar mitt CE-Kort mycket tid just nu då jag övningskör på eftermiddagarna/ kvällarna.
Vilket sattyg det blev att bygga om baslådan så att liter-antalet blir mer korrekt enligt tillverkarens rekommendation. hade nästan varit lättare att bygga en ny...
Har lagt ner 6-7 timar på denna låda nu, känns som om jag har byggt tre stycken då jag byggt om den en gång och ändrat mig en gång angående utseendet, tänkte låta subwofern sticka ut en 5-6cm men skrotade den iden där jag såg hur det blev. Men i morgon ska jag gör det lilla sista innan jag drar iväg till garaget och ser om lådan passar.
Här har vi halva betalningen till lackningen... mina pengar :´/
Var iväg till garaget en snabbis och passade på att testa att baslådan passade, som tur var slank den in ganska fint där den ska stå. Har lite fix kvar med den innan den sista installationen, bör inte ta så lång tid. Hoppas på en uppdatering i kväll då jag förmodligen har fått in baslådan med tillbehör.