3042
Sök

Vinglar runt på körbanan, hjälp!

28 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Slängde på 19" fälgar på min Bmw E90 och sedan dess har den varit extremt spårkänslig av sig.
Minsta lilla i högre farter som t.ex 90 km/h så flyger den åt sidorna på vägen.
Fram har jag 225/35 Goodyear Eagle F1 däck och bak 235/35 Kenda Kaiser.
Har kollat upp lite angående detta och vissa säger att däcken fram ska bytas till 235/35 och vissa säger att det är en hjulinställning/framvagnsinställning som behövs, vilket borde göras!?

Mvh Ajdin

33 Inlägg
12 juni 2012
däcken ska inte spela någon roll. Jag har 225/35-19 på s60n och visst blir den spårkänslig. Men så farligt va de inte

28 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Jo klart det blir spårkänsligt men detta är för mycket. Har bokat tid till hjulinställning så får se om det hjälper

135 Inlägg
12 juni 2012
hjulinställning kommer hjälpa smile smile

varför är alla så dryga?

28 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
får vi hoppas på smile
vill ju verkligen inte byta hmm

1 948 Inlägg
13 juni 2012
alltid svårt att veta vad folk menar med "extremt" spårkänslig... 255/30/19 och -3,5 i camber fram... där snackar jag extremt spårkänslig big_smile men allt är ju relativt...

Men som dom säger ovan, hjulinställning... och sen är det ju så att stora däck med lågprofil är tyvärr jävligt obekvämt i vardagstrafiken hmm

28 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
Så sant så, men det är ju verkligen inte kul att köra så hmm

310 Inlägg
13 juni 2012
Jag skulle rekomendera inte bara en framhjulsinställning utan utan en fyrhjulare. En fyrhjulsinställning brukar göra underverk på vingliga BMW.

* Voff voff *
10 929 Inlägg
13 juni 2012
Värt att notera är att GoodYear Eagle F1 är ett mycket spårkänsligt däck.

Hade så´na förut (225/45-17") på min V70 och kör nu på Kumho (225/40-18") och skillnaden är enorm. Bilen är mycket lugnare på vägen.

Och ja, jag gjorde en hjulinställning och har även provat en ytterligare en uppsättning däck. Endast med GoodYear-däcken spårade bilen plågsamt mycket. Även min svåger provade dessa hjul på sin S80 (nygjord hjulinställning) och inte heller han stod ut.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

28 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
ojdå där ser man! som du säger det kan vara däcket också.
Men vi får se hur det blir efter hjulinställningen, hjälper det inte så köper jag antingen andra däck eller byter fälgar helt o hållet

33 Inlägg
13 juni 2012
hade med eagle F1 innan. Men ja tyckte inte dom va så farliga. Men dom slår inte hängk*k ventus jag har på nu. Inte de minsta den spårar

28 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
har hört att hankooks ventus däck ska vara riktigt sjuka, får se om man skaffar sig ett par såna sen isf

28 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
standard ET på min bil är 34 och fälgarna är 35 så där är ingen större skillnad smile
får hoppas hjulinställningen löser det annars får jag tänka om och se vad jag gör

33 Inlägg
13 juni 2012
AjdiiN skrev:
har hört att hankooks ventus däck ska vara riktigt sjuka, får se om man skaffar sig ett par såna sen isf

Tycker jag! Bästa däck jag haft. Kostar också men som sagt man får ju vad man betalar för.

huh?
10 427 Inlägg
13 juni 2012
AjdiiN skrev:
standard ET på min bil är 34 och fälgarna är 35 så där är ingen större skillnad smile
får hoppas hjulinställningen löser det annars får jag tänka om och se vad jag gör

Kan tänka mig att dina 19" fälgar är minst 1" bredare än dina originalfälgar och därför är inte
ET-måtten lika. Du har nog förmodligen lite bredare spårvidd än med originalfälgarna.

28 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
Kan vara så steifan, om hjulinställningen inte riktigt hjälper vad är nästa försök isf?

* Voff voff *
10 929 Inlägg
13 juni 2012
AjdiiN skrev:
Kan vara så steifan, om hjulinställningen inte riktigt hjälper vad är nästa försök isf?

För att se hur mycket däcken påverkar kan du ju prova att byta fram mot bak och se vad skillnaden blir... För du hade ju inte Eagle F1 runtom väl?

//Brådhis

huh?
10 427 Inlägg
13 juni 2012
AjdiiN skrev:

Yes, alltså ET är bara jämförbart om fälgarna har samma bredd. Om man ökar bredden så måste man
höja ET för att hjulet ska behålla ungefär samma plats i hjulhuset. Eftersom ET mäts från fälgens kant, typ.

Eftersom bilen är så pass ny så borde ju inte några bussningar blivit dåliga ännu.
Kanske värt att kolla upp en extra gång om hjulen är riktigt balanserade.

* Voff voff *
10 929 Inlägg
13 juni 2012
steifan skrev:
Yes, alltså ET är bara jämförbart om fälgarna har samma bredd. Om man ökar bredden så måste man
höja ET för att hjulet ska behålla ungefär samma plats i hjulhuset. Eftersom ET mäts från fälgens kant, typ.

Nej... ET är avståndet från fälgens mitt så att säga! En fälg med ET 0 har navets anliggningsyta precis mitt i fälgen. En fälg med ET 35 har anliggningsytan 35mm "off" från fälgens mitt. Oavsett bredd.

Läs en bit ner här om inpressningsdjup/offset:

http://www.nordendack.se/152/page/Falgskola.html

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (13 juni 2012)

Sök