1623
Sök

Volvo 945 LTT -96, allmänt småfix och förfining! :)

Min Volvo 945 LTT som ska fixas till och få en personlig touch :) Jag går i skolan så det finns inget överflöd av pengar så uppdateringarna kommer lite då och då :) Kommentera gärna och rösta gärna på bilen :) Addon och... Visa mer

Högskoleutbildad däcksparkare
207 030 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2016
548 Inlägg
27 februari 2013
I Olofström? Är du från krokarna? big_smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706

1 481 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
volvo-majkii skrev:
I Olofström? Är du från krokarna? big_smile

Lite utanför Växjö wink

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

548 Inlägg
27 februari 2013
O fan! Jag körde med halkan i ofm, dock bor jag bara en mil där ifrån ^^

1 481 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
volvo-majkii skrev:

Deja! Typ Ryd då? smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

548 Inlägg
27 februari 2013
Turbo-Fransson skrev:
volvo-majkii skrev:

Deja! Typ Ryd då? smile

Mer mot lönsboda smile

1 481 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
volvo-majkii skrev:
Turbo-Fransson skrev:
volvo-majkii skrev:

Deja! Typ Ryd då? smile

Mer mot lönsboda smile

Där ser man! wink

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

548 Inlägg
27 februari 2013
Turbo-Fransson skrev:
volvo-majkii skrev:
Turbo-Fransson skrev:

Deja! Typ Ryd då? smile

Mer mot lönsboda smile

Där ser man! wink

jajemen ^^

1 481 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
Tjena! Blir en liten skriftlig update ikväll.
Har idag krabbat med bromsarna inför bes på tisdag, bytte huvudbromscylinder förra helgen och skulle lufta idag, har luftat hela dagen och de bara krabbar... Ingen luft i systemet men pedalen går ändå i botten, någon som har nåt bra svar på varför detta händer?

Sen kollade jag alla oken och såg att höger bak läckte, så ska in till Mekonomen och köpa en packningssats till det oket och renovera det igen imån, hoppas det håller tätt sen!

Blev trött på bromsarna så jag och en kompis satte dit den nya hållaren och nummerplåten fram, VILKET LYFT! Blir skitbra! big_smile

Har även införskaffat mig ett nytt armstöd med mugghållare, denna gång ett i mörkblått skinn smile

Kommer kanske lite bilder imån om jag kommer ihåg att ta några wink

Ha det gött!
// Danne

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

1 481 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
Tjena!

Börjar med lite av vad som hände i helgen och igår..
I helgen skulle bromsarna luftas, började lufta men självklart blev det inte bättre.. Fortsatte att lufta, och lufta, och lufta.... Sen bytte vi tillbaka till original huvudbromscylinder och det blev lite bättre, men det verkade som att den fortfarande inte var tät så jag kollade alla oken. Och visst var där ett ok som läckte, som tur var så hade en kompis farsa ett ok liggandes till en 740 -90a så köpte det på studs av honom, fick även låna en finfin bromsluftare av honom, stort TACK!

Igår så luftade jag och pappa klart, visst tog bromsarna men bromspellen känns svampig och det läcker från huvudbromscylindern mot bromsrören och pedalen sjunker när du håller tryck, så huvudbromscylindern ska bytas hmm Blir dock en sprillans ny denna gången! smile

Efter att vi hade fixat bromsarna så fixade vi avgassystemet, dörrsidorna, backspeglarna, rutlisterna, dörrlisterna och lite annat småpill smile Sen bar det av för en testrunda, bromsade gjorde det men pedalen var fortfarande svampig hmm Aja, in och sova, besiktning imorgon!

När vi åkte in till stan på morgonen märkte vi att avgassystemet slår emot i en av rambalkarna så det klonkar i hela bilen.. Jag blev avsläppt på skolan och pappa åkte till jobbet. Efter skolan så åkte jag ut till honom och vi hissade upp bilen och kollade lite på avgassystemet och ställde in hjulen lite, fick även en tråkig överraskning, läckage vid bränslefiltret.. Skit oxå! Dock kunde vi inte göra nåt åt det då så vi sket i det och räknade med att få en 2a.
Pappas jobbarkompis tyckte även att bilen såg på tok för fin ut för att ha gamla rostiga plåtisar, så han hämtade ett par navkapslar och tryckte på dom tongue

Väl framme på besiktningen så gick det rätt okej, han fick ställa in lysena lite men annars så tyckte han att den såg fin ut. Han knackade hårt på dragkroken och jag tänkte att om han missar kroken och slår sönder addonet för mig så blir du olycklig gubbe! Men det gick bra, bromsvärdena tyckte han var fina som tur va, dock blev det en 2a på Bränsleläckage vid banjokopplingen på bränslefiltret sad

Sen tänkte ju jag att jag skulle kört hem men skylten ville inte sitta på bagageluckan så pappa fick köra, vi gasade lite extra på motorvägen bara för att oxå wink Men vad tråkig den är vid 3000 varv och över! Så är sugen på en ny kamaxel, någon som har nåt förslag på en rolig kam till b230fk med ca 0,6 i ladd? big_smile

Så nu ska det bytas bränslefilter och banjokoppling, även kylaren hade börjat läcka, vilket jag har missat så får köpa en ny sådan oxå sad

Bilder kan komma senare men dock dålig kvalitet på dom hmm

Ha det gott nu!
Mvh Danne

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

60 Inlägg
12 mars 2013
Turbo-Fransson skrev:
Tjena!

I helgen skulle bromsarna luftas, började lufta men självklart blev det inte bättre.. Fortsatte att lufta, och lufta, och lufta.... Sen bytte vi tillbaka till original huvudbromscylinder och det blev lite bättre, men det verkade som att den fortfarande inte var tät så jag kollade alla oken. Och visst var där ett ok som läckte, som tur var så hade en kompis farsa ett ok liggandes till en 740 -90a så köpte det på studs av honom, fick även låna en finfin bromsluftare av honom, stort TACK!

Igår så luftade jag och pappa klart, visst tog bromsarna men bromspellen känns svampig och det läcker från huvudbromscylindern mot bromsrören och pedalen sjunker när du håller tryck, så huvudbromscylindern ska bytas hmm Blir dock en sprillans ny denna gången! smile

Efter att vi hade fixat bromsarna så fixade vi avgassystemet, dörrsidorna, backspeglarna, rutlisterna, dörrlisterna och lite annat småpill smile Sen bar det av för en testrunda, bromsade gjorde det men pedalen var fortfarande svampig hmm Aja, in och sova, besiktning imorgon!

När vi åkte in till stan på morgonen märkte vi att avgassystemet slår emot i en av rambalkarna så det klonkar i hela bilen.. Jag blev avsläppt på skolan och pappa åkte till jobbet. Efter skolan så åkte jag ut till honom och vi hissade upp bilen och kollade lite på avgassystemet och ställde in hjulen lite, fick även en tråkig överraskning, läckage vid bränslefiltret.. Skit oxå! Dock kunde vi inte göra nåt åt det då så vi sket i det och räknade med att få en 2a.
Pappas jobbarkompis tyckte även att bilen såg på tok för fin ut för att ha gamla rostiga plåtisar, så han hämtade ett par navkapslar och tryckte på dom tongue

Väl framme på besiktningen så gick det rätt okej, han fick ställa in lysena lite men annars så tyckte han att den såg fin ut. Han knackade hårt på dragkroken och jag tänkte att om han missar kroken och slår sönder addonet för mig så blir du olycklig gubbe! Men det gick bra, bromsvärdena tyckte han var fina som tur va, dock blev det en 2a på Bränsleläckage vid banjokopplingen på bränslefiltret sad

Sen tänkte ju jag att jag skulle kört hem men skylten ville inte sitta på bagageluckan så pappa fick köra, vi gasade lite extra på motorvägen bara för att oxå wink Men vad tråkig den är vid 3000 varv och över! Så är sugen på en ny kamaxel, någon som har nåt förslag på en rolig kam till b230fk med ca 0,6 i ladd? big_smile

Så nu ska det bytas bränslefilter och banjokoppling, även kylaren hade börjat läcka, vilket jag har missat så får köpa en ny sådan oxå sad

Ha det gott nu!
Mvh Danne

Du har nog T-kam i som sitter original i b230fk, och det är just därför den är så tråkig över 3000 varv
, jag hade en t-kam i min, men nu när jag sökte & läste lite på internet så var det många som skrev att
en v-kam är riktigt bra, så jag köpte en sån och testade i min bil, och jag måste säga att jag kan
rekomendera den starkt och jag är sjukt nöjd, bilen blir mycket roligare att köra, bättre drag, och får mycket roligare register. Så jag tycker att du ska köra med v-kam! smile big_smile

1 677 Inlägg
12 mars 2013
Finns också Vx3-kam men den är inte så bra i låga register, H-kam är bra saker!
Jag tycker att du ska köra V-kam eller H-kam smile

1 481 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
Danne_945 skrev:
Turbo-Fransson skrev:
Tjena!

Ha det gott nu!
Mvh Danne

Du har nog T-kam i som sitter original i b230fk, och det är just därför den är så tråkig över 3000 varv
, jag hade en t-kam i min, men nu när jag sökte & läste lite på internet så var det många som skrev att
en v-kam är riktigt bra, så jag köpte en sån och testade i min bil, och jag måste säga att jag kan
rekomendera den starkt och jag är sjukt nöjd, bilen blir mycket roligare att köra, bättre drag, och får mycket roligare register. Så jag tycker att du ska köra med v-kam! smile big_smile

Okej! I vilka modeller sitter det V-kam original då? smile Så man kanske kan plocka en på skroten wink

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

1 481 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
gromitSWE skrev:
Finns också Vx3-kam men den är inte så bra i låga register, H-kam är bra saker!
Jag tycker att du ska köra V-kam eller H-kam smile

Okej, vad är skillnaden på V och H typ då? smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

1 147 Inlägg
12 mars 2013
Tar här några exempel.
M kam= Sitter i B230F(740/940).
Denna kammen är väl den bensinsnålaste av kammarna, kanske beroende på att det inte e nån ide att varva över 3000rpm. 
Dock är det den som ger bäst bottendrag, men usel på högre varvtal.

T kam= Sitter i B230FT(740/940).
Denna kammen påminner väl mest om M kammen, oxå bra bottendrag men sämre på högre varvtal. Denna sitter ju i en turbomotor så motorn får ju ett bra toppregister ändå eftersom turbon trycker in luft.

VX3 kam= Sitter i B230FB(940)
En sugkam som har hyffsat bottendrag bra mellan register och hyffsat toppdrag

A kam= Sitter i B230ET(740).
Rätt lik VX3 kammen, men sitter i en turbomotor(B230ET) med 182hk.
Här kan man jämföra med T kammen(B230FT) som har 165hk men har kanske mer hk på lägre varv än A kammen. Sen får man inte bara hänga upp sig på kammen iofs, finns ju även andra anledningar att B230ET har mer HK.

K kam= osäker på motor(740).
Dåligt bottendrag men mycket bra toppdrag.
En av dom bästa kammarna man kan sätta i motorn för att plocka ur så mycket effekt som möjligt.

Sen finns det ju då även 16ventilaren både till 740 och 940.
En 16ventilare jobbar bäst på högre varv, medans en 8ventilare är bättre på låga varv.

En kam med bra bottendrag lyfter ventilerna lite, medans en kam med bra toppregister lyfter ventilerna mer.

I B23E (240 GT/GLT)
'79-'80 = H-kam
'81-'83,5 = K-kam
'83,5-'84 = A-kam (när K-kammarna tog slut och produktionen skulle upphöra)

H-kam är en "race"-kam med högvarvig och nervös karaktär. Togs fram till "sportbilen" 242GT '79 då den fått kritik för trötthet och tråkig karaktär '78 med sin B21E (med D-kam som inte är fy skam ändå).
Bilen såldes knappt och GT-serien lades ner.
Istället lanserades efterföljaren GLT med i stort sett samma prylar som GTn men som fyradörrars familjebil utan lull-lull.
Det blev en flopp då de såkallade sportbilsintresserade familjefädrarna istället kopplade husvagn på sin GLT och brukade cruisa genom stan i 50 på fyrans växel till och från jobbet. Ryckig gång och svagt register blev kritiken eftersom ingen hade tänkt på att kraften låg på andra sidan 4000 rpm
Volvo löste problemet med att byta kam till K-kammen som ger 4hk lägre effekt men ett avsevärt bredare register, och GLTn blev nu helt perfekt för alla behov, men kom lite i skymundan '81 iochmed nylanseringen av Turbo-modellen och fick ses som ett enklare alternativ till denne istället.

Enkel parlör för Vovlos kamaxlar:
T,M,L - -3000 rpm
A,B,X - 1000-4000 rpm
V,D,K - 2000-6000 rpm
H - 3000- rpm

V-kammen är nog den som är mest prisvärd och är skapligt lätt att finna.
D-kammen satt bara i B21E och är lite svår att få tag i. Har dock ej fördelarspår.
K-kammen är lite lättare att få tag i, och finns även med fördelarspår, men kan vara en dyrgrip om säljaren är en fantast.
H-kammen är en sällsynt fågel, och jag trodde knappt det var sant men jag har fått se bilder på en med fördelarspår med.

Lättast att få tag i är nog VX eller VX3 som är vanliga uppgraderingskammar från Volvo och som satt i ett antal 240 och 940 original med.
VX är en hybridkam enl min förenklade parlör ovan och har insug från V-kam och avgas från X-kam...detta antagligen för att få lite mer krut i motorn men ändå klara 90-talets emissionskrav.
VX3 är samma kam med 3 graders förskjutning...dock vet jag inte åt vilket håll, men jag gissar att den är avancerad 3 grader för att ge bättre kraft på låga varv.

60 Inlägg
12 mars 2013
V-kam sitter i b230e i 740 och är lätt att hitta på skroten smile

1 481 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
aqulio skrev:
Tar här några exempel.
M kam= Sitter i B230F(740/940).
Denna kammen är väl den bensinsnålaste av kammarna, kanske beroende på att det inte e nån ide att varva över 3000rpm. 
Dock är det den som ger bäst bottendrag, men usel på högre varvtal.

T kam= Sitter i B230FT(740/940).
Denna kammen påminner väl mest om M kammen, oxå bra bottendrag men sämre på högre varvtal. Denna sitter ju i en turbomotor så motorn får ju ett bra toppregister ändå eftersom turbon trycker in luft.

VX3 kam= Sitter i B230FB(940)
En sugkam som har hyffsat bottendrag bra mellan register och hyffsat toppdrag

A kam= Sitter i B230ET(740).
Rätt lik VX3 kammen, men sitter i en turbomotor(B230ET) med 182hk.
Här kan man jämföra med T kammen(B230FT) som har 165hk men har kanske mer hk på lägre varv än A kammen. Sen får man inte bara hänga upp sig på kammen iofs, finns ju även andra anledningar att B230ET har mer HK.

K kam= osäker på motor(740).
Dåligt bottendrag men mycket bra toppdrag.
En av dom bästa kammarna man kan sätta i motorn för att plocka ur så mycket effekt som möjligt.

Sen finns det ju då även 16ventilaren både till 740 och 940.
En 16ventilare jobbar bäst på högre varv, medans en 8ventilare är bättre på låga varv.

En kam med bra bottendrag lyfter ventilerna lite, medans en kam med bra toppregister lyfter ventilerna mer.

I B23E (240 GT/GLT)
'79-'80 = H-kam
'81-'83,5 = K-kam
'83,5-'84 = A-kam (när K-kammarna tog slut och produktionen skulle upphöra)

H-kam är en "race"-kam med högvarvig och nervös karaktär. Togs fram till "sportbilen" 242GT '79 då den fått kritik för trötthet och tråkig karaktär '78 med sin B21E (med D-kam som inte är fy skam ändå).
Bilen såldes knappt och GT-serien lades ner.
Istället lanserades efterföljaren GLT med i stort sett samma prylar som GTn men som fyradörrars familjebil utan lull-lull.
Det blev en flopp då de såkallade sportbilsintresserade familjefädrarna istället kopplade husvagn på sin GLT och brukade cruisa genom stan i 50 på fyrans växel till och från jobbet. Ryckig gång och svagt register blev kritiken eftersom ingen hade tänkt på att kraften låg på andra sidan 4000 rpm
Volvo löste problemet med att byta kam till K-kammen som ger 4hk lägre effekt men ett avsevärt bredare register, och GLTn blev nu helt perfekt för alla behov, men kom lite i skymundan '81 iochmed nylanseringen av Turbo-modellen och fick ses som ett enklare alternativ till denne istället.

Enkel parlör för Vovlos kamaxlar:
T,M,L - -3000 rpm
A,B,X - 1000-4000 rpm
V,D,K - 2000-6000 rpm
H - 3000- rpm

V-kammen är nog den som är mest prisvärd och är skapligt lätt att finna.
D-kammen satt bara i B21E och är lite svår att få tag i. Har dock ej fördelarspår.
K-kammen är lite lättare att få tag i, och finns även med fördelarspår, men kan vara en dyrgrip om säljaren är en fantast.
H-kammen är en sällsynt fågel, och jag trodde knappt det var sant men jag har fått se bilder på en med fördelarspår med.

Lättast att få tag i är nog VX eller VX3 som är vanliga uppgraderingskammar från Volvo och som satt i ett antal 240 och 940 original med.
VX är en hybridkam enl min förenklade parlör ovan och har insug från V-kam och avgas från X-kam...detta antagligen för att få lite mer krut i motorn men ändå klara 90-talets emissionskrav.
VX3 är samma kam med 3 graders förskjutning...dock vet jag inte åt vilket håll, men jag gissar att den är avancerad 3 grader för att ge bättre kraft på låga varv.

Det där gjorde min dag! smile TACK! Blir en V-kam tror jagm, ett register på ca: 2000 - 6000 rpm låter inte fel! big_smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

1 481 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
Danne_945 skrev:
V-kam sitter i b230e i 740 och är lätt att hitta på skroten smile

Man tackar för detta! Nu blir det till att leta! big_smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

12 Inlägg
12 mars 2013
Tjenare! Har lite funderingar om när du lackade om armstödet! Hur gjorde du först och främst sen blev det bra?
Mycket intressant tråd för övrigt smile
MVH

1 481 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
lillflink3n skrev:
Tjenare! Har lite funderingar om när du lackade om armstödet! Hur gjorde du först och främst sen blev det bra?
Mycket intressant tråd för övrigt smile
MVH

Ja bara målade det, men det blev helt okej utseendemässigt men färgen spricker när man trycker ner ett finger eller liknande.. Så rekomenderar inte vanlig metallfärg till det! Ångrar att jag målade hmm Har dock köpt ett nytt i skinn nu så ska ha det istället smile Har även tänkt att försöka klä det gamla med fejkskinn smile

Kul att du tycker det! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

Sök