Problem med AW71L(?) i Volvo 245 -93!

saav
19 juni 2012 · 632 Inlägg

Hej!

Har fått problem med automatlådan i min 245a, vad jag läst mig till så är det en AW71L.

Grejen är den att den har slutat driva, Ibland kan den tugga lite på driven men man kommer ingen vart. Kör man typ gasen i botten så kan den röra på sig lite men knappt nånting, men den rör sig framåt även på backen..?

Oljan skulle väl inte skada att byta men den har gått en massa problemfria mil sen jag köpte den för en dryg vecka sen tills den bara slutade driva häromdagen.

Tacksam för svar, vore fint om det kunde vart nåt annat än att behöva byta hela lådan, hade tänkt det då jag inte är speciellt hemma på automat.

// Jimmy

Senast redigerat av saav (19 juni 2012)

Mack Forum- och sitemoderator
19 juni 2012 · 26 167 Inlägg

Byt oljan/fyll på och återkom med resultatet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
saav
19 juni 2012 · 632 Inlägg

Mack skrev:
Byt oljan/fyll på och återkom med resultatet.

Kan detta göra att den bara tvärslutar att driva alltså? Vore ju smidigt isåfall. Bara att läsa runt lite mer angående hur man går tillväga när man byter olja för att det ska bli rätt, inte riktigt hundra på det än.

Edit: Första gången den slutade driva så va de tryck när jag skulle kolla stickan, sprutade olja ur röret.. Fyllde på tills nivån var bra så funkade det igen tills den häromdan slutade driva trots att oljenivån är bra.

Senast redigerat av saav (19 juni 2012)

Mack Forum- och sitemoderator
19 juni 2012 · 26 167 Inlägg

Beror på hur tvärt det slutade driva? Om det var helt tvärt så behöver det ju inte vara oljans fel, men har det kommit lite smygande så kan det ju vara det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
saav
19 juni 2012 · 632 Inlägg

Mack skrev:
Beror på hur tvärt det slutade driva? Om det var helt tvärt så behöver det ju inte vara oljans fel, men har det kommit lite smygande så kan det ju vara det.

Den har väl gått lite mjukare än den ska vad jag förstått av all sökning på internet, ska ju tydligen kännas lite när växlarna går i vilket de i princip inte alls har gjort, men nu går den som sagt inte framåt alls mer än att man känner att den Vill röra sig om man drar på fullgas ungefär. Jag va inte med när det hände nu sista gången, men tror den allmänt släppte eller va man ska säga. Men de känns skumt att den rör sig framåt även när backen ligger i.

Har tänkt byta oljan men behövs ju en del med renspolning osv så känns som de är lite mycket pengar om de är fel grej hmm Men är väl det första att testa verkar de som för de är oljan alla trådar handlar om i princip när man söker runt.

Brådhis * Voff voff *
19 juni 2012 · 10 297 Inlägg

saav skrev:
Edit: Första gången den slutade driva så va de tryck när jag skulle kolla stickan, sprutade olja ur röret.. Fyllde på tills nivån var bra så funkade det igen tills den häromdan slutade driva trots att oljenivån är bra.

Det är INTE normalt att det sprutar olja ur hålet för lådans oljesticka.

Fyllde du på rätt sorts olja? Fyllde du på i rätt "hål"?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
saav
19 juni 2012 · 632 Inlägg

Brådhis skrev:

saav skrev:
Edit: Första gången den slutade driva så va de tryck när jag skulle kolla stickan, sprutade olja ur röret.. Fyllde på tills nivån var bra så funkade det igen tills den häromdan slutade driva trots att oljenivån är bra.

Det är INTE normalt att det sprutar olja ur hålet för lådans oljesticka.

Fyllde du på rätt sorts olja? Fyllde du på i rätt "hål"?

//Brådhis

Nää ja kände också att de inte skulle va så haha.. Fyllde på atf-olja i oljestickan till nivån blev bra och de funkade fint, men nu driver den som sagt inte även fast de finns olja. Men när man öppnar bottenpluggen är de verkligen inte fin färg på oljan, så den behövs iaf bytas men är ju surt om nåt annat i lådan är skrot så de inte hjälper att byta olja.

Edit: Inte i stickan utan i röret såklart haha..

Senast redigerat av saav (19 juni 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang