Motorbyte från m50b20 till m52b20

mrbengtsoon
19 juni 2012 · 31 Inlägg

Hej någon som gjort detta motorbyte: m50b20 till m52b20?

det visade sig att m52:an har 1 till mullti kontakt vid säkringsdosan dock bara med 4st stift i, som används till ABS:en.
men problemet jag har ät att motorn startar inte. varken DME relä eller bränsle relä slår till. dock kan man mata pump relät manuelt och den går igång. men det löser ju inte problemet.

någon som har nån kunskap om detta?

mvh Emil smile

Batta
26 juni 2012 · 1 353 Inlägg

m52 kom efter -95 och har därmed inbyggd startspärr, så du behöver nyckel och tändningslås ifrån samma bil som motorn/styrboxen kom ifrån smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
mrbengtsoon
29 juni 2012 · 31 Inlägg

Hej Batta! tack för ditt svar!
nu råker det vara så att orginal bilen är pressad redan tyvärr.
går det inte att komma runt det problemet på annt sett tro?

Noxxer
30 juni 2012 · 1 482 Inlägg

Du kan eventuellt lyckas programmera om DME boxen så den ignorerar signalen från EWS. Lite 50/50 om det går.

BLT Service
Theracords Music Label
Webrex
2 juli 2012 · 379 Inlägg

Är alla andra kontakter samma? Då borde motorn gå att köra med M50 styrboxen annars. Startspärren på dom tippar jag på ligger utanför motorelen, så de handlar bara om en bygling nånstans. Fråga på PPF.

Noxxer
2 juli 2012 · 1 482 Inlägg

Startspärren ligger i själva motorboxen som samspelar med EWS enheten och tändlåset.

BLT Service
Theracords Music Label
mrbengtsoon
25 juli 2012 · 31 Inlägg

Noxxer skrev:
Startspärren ligger i själva motorboxen som samspelar med EWS enheten och tändlåset.

borde det inte gå att fixa DME,EWS och tändningslås från en likvärdig bil och stoppa i min?

Kamberg
25 juli 2012 · 227 Inlägg

Alla boxar (nån box går ju att programmera om), ringen runt tändningslåset och nyckel från en annan bil behöver du. Du kan tejpa ihop nyckel med ringen o ha under instrumentbrädan så kan du ha originalnyckel att starta bilen med.

Ringen runt tändningslåset går till en modul/chip som ska vara med, en kabel på ca 15 cm mellan dom.

Senast redigerat av Kamberg (25 juli 2012)

BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang