5851
Sök

Xenon, Hel/halvjus frågor.

Meldem
4 137 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#161
MammDiin skrev:
Original Xenon ger inte direkt något störande ströljus.
Däremot så påverkar smuts och skråmor på glaset rätt så mycket om man har original Xenon. För ljuset som går genom strålkastarglaset är så pass koncentrerat på ett litet område.
Dessutom så verkar inte alla bilar med original xenon ha lamporna på riktigt rätt nivå heller. Eller riktigt på gränsen till att blända.

Kan ju vara att min S40 är låg, men den är ju inte lägre än nån annan bil tycker jag.
Är inte säkert att det är xenonet i sig som är bländade, kan vara att personen som kör har ställt upp lyset.
Men låter kenpigt om typ alla bilar jag möter har ställt upp sitt lyse oxå..

Jag står ändå fast vid att det bländar mer än en bil med eftermonterat xenon, förutsatt att man ställt in lyset rätt och  inte har 55w. Men det är ju ganska logiskt.. tongue


Meldem
4 137 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#162
it_mutt skrev:
AD_ skrev:
Kör med xenon i både hel-, halv- och dimljus. När jag har frågat polarna om det bländar så säger de att det gör de inte de gånger jag har mött dom/legat bakom.
Kan bero på att både halv- och dimljus är av projektortyp som minskar ströljus (Min teori). Har heller ALDRIG blivit flashad när jag har använt dimljusen eller halvljuset(Peppar, peppar...). Det tolkar jag som att mina ljus inte bländar något särskilt.

Där skulle jag våga säga att du har helt rätt, de få gångerna jag mött xenonkonverterade bilar med strålkastare av projektortyp som bländat har anledningen mer varit att ljuset varit helt galet felinställt.

Xenonkonverterade själv min A4, (med lins till halvljuset) och var duktig och satte ALS-och hela kittet och inte heller jag har fått några blinkningar.

(med det sagt; jadå, skulle jag bli stoppad för det så skulle jag inte gnälla, jag är fullt medveten om att man "inte får")

Ska man köpa xenon för att montera Projektorlins,Autoreglering och högtrycksspolning och allt det där så lär det bli dyrt? Och även fast man har allt det där så är svårt att få igenom det. Alla dom pengarna och besväret för att få ett "kanske" lagligt xenon? Och blir man stoppad även fast man har allt det, får man ändå böter?
Men bilar som är helbilsgodkända får man ju ändå inte ändra ett skit på.


Avstängd
10 388 Inlägg
3 augusti 2012
#163
TouchOfRed skrev:
it_mutt skrev:
AD_ skrev:
Kör med xenon i både hel-, halv- och dimljus. När jag har frågat polarna om det bländar så säger de att det gör de inte de gånger jag har mött dom/legat bakom.
Kan bero på att både halv- och dimljus är av projektortyp som minskar ströljus (Min teori). Har heller ALDRIG blivit flashad när jag har använt dimljusen eller halvljuset(Peppar, peppar...). Det tolkar jag som att mina ljus inte bländar något särskilt.

Där skulle jag våga säga att du har helt rätt, de få gångerna jag mött xenonkonverterade bilar med strålkastare av projektortyp som bländat har anledningen mer varit att ljuset varit helt galet felinställt.

Xenonkonverterade själv min A4, (med lins till halvljuset) och var duktig och satte ALS-och hela kittet och inte heller jag har fått några blinkningar.

(med det sagt; jadå, skulle jag bli stoppad för det så skulle jag inte gnälla, jag är fullt medveten om att man "inte får")

Ska man köpa xenon för att montera Projektorlins,Autoreglering och högtrycksspolning och allt det där så lär det bli dyrt? Och även fast man har allt det där så är svårt att få igenom det. Alla dom pengarna och besväret för att få ett "kanske" lagligt xenon? Och blir man stoppad även fast man har allt det, får man ändå böter?
Men bilar som är helbilsgodkända får man ju ändå inte ändra ett skit på.

Ptja, på A4an kom projektorlinsen med "på köpet" när jag bytte lampor. Högtrycksspolning har ju alla bilar som inte har torkare (audi har ju haft det så en kortare evighet) och ALS:en köpte jag oanvänd begagnad för 300:- Så kostnaden för mig var just 300:- (ja, plus xenonkittet)

Gällande att få igenom det, så har jag pratat med 3 olika besiktningsstationer, alla har samma inställning; ser det "rätt ut" (installationsmässigt) och där är en ALS som gör sitt jobb, så kommer de inte rota något i det.

Det sagt så förutsätter det ju då att bilen möjligen -kan- finnas med xenon. Så att komma in med en ex.vis 740 eller en gammal 205:a med projektorlysen och tro det ska fungera, ptja, det är ju att hoppas på lite för mycket
Senast redigerat av it_mutt (3 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
3 augusti 2012
#164
TouchOfRed skrev:
it_mutt skrev:
AD_ skrev:
Kör med xenon i både hel-, halv- och dimljus. När jag har frågat polarna om det bländar så säger de att det gör de inte de gånger jag har mött dom/legat bakom.
Kan bero på att både halv- och dimljus är av projektortyp som minskar ströljus (Min teori). Har heller ALDRIG blivit flashad när jag har använt dimljusen eller halvljuset(Peppar, peppar...). Det tolkar jag som att mina ljus inte bländar något särskilt.

Där skulle jag våga säga att du har helt rätt, de få gångerna jag mött xenonkonverterade bilar med strålkastare av projektortyp som bländat har anledningen mer varit att ljuset varit helt galet felinställt.

Xenonkonverterade själv min A4, (med lins till halvljuset) och var duktig och satte ALS-och hela kittet och inte heller jag har fått några blinkningar.

(med det sagt; jadå, skulle jag bli stoppad för det så skulle jag inte gnälla, jag är fullt medveten om att man "inte får")

Ska man köpa xenon för att montera Projektorlins,Autoreglering och högtrycksspolning och allt det där så lär det bli dyrt? Och även fast man har allt det där så är svårt att få igenom det. Alla dom pengarna och besväret för att få ett "kanske" lagligt xenon? Och blir man stoppad även fast man har allt det, får man ändå böter?
Men bilar som är helbilsgodkända får man ju ändå inte ändra ett skit på.

Hehe, Så bra att min inte är helbilsgodkänd då wink Iaf enligt autoexpertens sida smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Meldem
4 137 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#165
AD_ skrev:
TouchOfRed skrev:
it_mutt skrev:

Där skulle jag våga säga att du har helt rätt, de få gångerna jag mött xenonkonverterade bilar med strålkastare av projektortyp som bländat har anledningen mer varit att ljuset varit helt galet felinställt.

Xenonkonverterade själv min A4, (med lins till halvljuset) och var duktig och satte ALS-och hela kittet och inte heller jag har fått några blinkningar.

(med det sagt; jadå, skulle jag bli stoppad för det så skulle jag inte gnälla, jag är fullt medveten om att man "inte får")

Ska man köpa xenon för att montera Projektorlins,Autoreglering och högtrycksspolning och allt det där så lär det bli dyrt? Och även fast man har allt det där så är svårt att få igenom det. Alla dom pengarna och besväret för att få ett "kanske" lagligt xenon? Och blir man stoppad även fast man har allt det, får man ändå böter?
Men bilar som är helbilsgodkända får man ju ändå inte ändra ett skit på.

Hehe, Så bra att min inte är helbilsgodkänd då wink Iaf enligt autoexpertens sida smile

Är strålkastaren godkänd då? smile Sen ska ju även ljuskällan vara godkänd.
Ptjaa.. Allting ska vara ECE-godkänt.. tongue

Och detta antar jag är med bilar utan Helbilsgodkännande.


Meldem
4 137 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#166
it_mutt skrev:
TouchOfRed skrev:
it_mutt skrev:

Där skulle jag våga säga att du har helt rätt, de få gångerna jag mött xenonkonverterade bilar med strålkastare av projektortyp som bländat har anledningen mer varit att ljuset varit helt galet felinställt.

Xenonkonverterade själv min A4, (med lins till halvljuset) och var duktig och satte ALS-och hela kittet och inte heller jag har fått några blinkningar.

(med det sagt; jadå, skulle jag bli stoppad för det så skulle jag inte gnälla, jag är fullt medveten om att man "inte får")

Ska man köpa xenon för att montera Projektorlins,Autoreglering och högtrycksspolning och allt det där så lär det bli dyrt? Och även fast man har allt det där så är svårt att få igenom det. Alla dom pengarna och besväret för att få ett "kanske" lagligt xenon? Och blir man stoppad även fast man har allt det, får man ändå böter?
Men bilar som är helbilsgodkända får man ju ändå inte ändra ett skit på.

Ptja, på A4an kom projektorlinsen med "på köpet" när jag bytte lampor. Högtrycksspolning har ju alla bilar som inte har torkare (audi har ju haft det så en kortare evighet) och ALS:en köpte jag oanvänd begagnad för 300:- Så kostnaden för mig var just 300:- (ja, plus xenonkittet)

Gällande att få igenom det, så har jag pratat med 3 olika besiktningsstationer, alla har samma inställning; ser det "rätt ut" (installationsmässigt) och där är en ALS som gör sitt jobb, så kommer de inte rota något i det.

Det sagt så förutsätter det ju då att bilen möjligen -kan- finnas med xenon. Så att komma in med en ex.vis 740 eller en gammal 205:a med projektorlysen och tro det ska fungera, ptja, det är ju att hoppas på lite för mycket

Vet inte vilken Årsm A4an var av, men om den var efter 98- får man ju inte pilla på den.
Och gör man det måste man besikta om den?


2 071 Inlägg
3 augusti 2012
#167
it_mutt skrev:
Ptja, på A4an kom projektorlinsen med "på köpet" när jag bytte lampor. Högtrycksspolning har ju alla bilar som inte har torkare (audi har ju haft det så en kortare evighet) och ALS:en köpte jag oanvänd begagnad för 300:- Så kostnaden för mig var just 300:- (ja, plus xenonkittet)

Gällande att få igenom det, så har jag pratat med 3 olika besiktningsstationer, alla har samma inställning; ser det "rätt ut" (installationsmässigt) och där är en ALS som gör sitt jobb, så kommer de inte rota något i det.

Det sagt så förutsätter det ju då att bilen möjligen -kan- finnas med xenon. Så att komma in med en ex.vis 740 eller en gammal 205:a med projektorlysen och tro det ska fungera, ptja, det är ju att hoppas på lite för mycket

Men inte hade väl de lampor du köpt projektorer godkända för xenon?

Men borde det inte vara godkänt på en äldre bil också om man har strålkastare och projektorer godkända för xenon. Och automatisk nivåjustering och högtrycksspolning?

Avstängd
10 388 Inlägg
3 augusti 2012
#168
TouchOfRed skrev:
it_mutt skrev:
TouchOfRed skrev:

Ska man köpa xenon för att montera Projektorlins,Autoreglering och högtrycksspolning och allt det där så lär det bli dyrt? Och även fast man har allt det där så är svårt att få igenom det. Alla dom pengarna och besväret för att få ett "kanske" lagligt xenon? Och blir man stoppad även fast man har allt det, får man ändå böter?
Men bilar som är helbilsgodkända får man ju ändå inte ändra ett skit på.

Ptja, på A4an kom projektorlinsen med "på köpet" när jag bytte lampor. Högtrycksspolning har ju alla bilar som inte har torkare (audi har ju haft det så en kortare evighet) och ALS:en köpte jag oanvänd begagnad för 300:- Så kostnaden för mig var just 300:- (ja, plus xenonkittet)

Gällande att få igenom det, så har jag pratat med 3 olika besiktningsstationer, alla har samma inställning; ser det "rätt ut" (installationsmässigt) och där är en ALS som gör sitt jobb, så kommer de inte rota något i det.

Det sagt så förutsätter det ju då att bilen möjligen -kan- finnas med xenon. Så att komma in med en ex.vis 740 eller en gammal 205:a med projektorlysen och tro det ska fungera, ptja, det är ju att hoppas på lite för mycket

Vet inte vilken Årsm A4an var av, men om den var efter 98- får man ju inte pilla på den.
Och gör man det måste man besikta om den?

Det var en 97 (Ådi)

Du ska egentligen regbesiktiga den oavsett vad, men som sagt, kommer du in med en bil på bilprovningen, där allt ser ut som det ska, med als osv, så är det inte så troligt att besiktningsgubbarna kommer lägga någon energi på det (och varför skulle dom om allt verkar vara som det ska och bilen dessutom finns med xenon)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
3 augusti 2012
#169
MammDiin skrev:
it_mutt skrev:
Ptja, på A4an kom projektorlinsen med "på köpet" när jag bytte lampor. Högtrycksspolning har ju alla bilar som inte har torkare (audi har ju haft det så en kortare evighet) och ALS:en köpte jag oanvänd begagnad för 300:- Så kostnaden för mig var just 300:- (ja, plus xenonkittet)

Gällande att få igenom det, så har jag pratat med 3 olika besiktningsstationer, alla har samma inställning; ser det "rätt ut" (installationsmässigt) och där är en ALS som gör sitt jobb, så kommer de inte rota något i det.

Det sagt så förutsätter det ju då att bilen möjligen -kan- finnas med xenon. Så att komma in med en ex.vis 740 eller en gammal 205:a med projektorlysen och tro det ska fungera, ptja, det är ju att hoppas på lite för mycket

Men inte hade väl de lampor du köpt projektorer godkända för xenon?

Men borde det inte vara godkänt på en äldre bil också om man har strålkastare och projektorer godkända för xenon. Och automatisk nivåjustering och högtrycksspolning?

Nej, alldeles riktigt, då hade ju lampsockeln varit d1, d2 eller något annat hitte på.

Mnja, det blir ju inte godkänt per automatik. Hela "kedjan" (ballaster, lampor, ALS, strålkastare osv) måste dels vara avsedda för ändamålet, ha rätt certifikat osv osv osv. Det gör att i förlängningen blir det galet svårt att regbesiktiga en bil med eftermonterat xenon.


Vad jag vill komma fram till är att jag anser att om man ska konvertera halvljuset, så tycker jag man ska göra det så lagligt det går. Dvs projektorlins, als, göra ljusinställning (inte hemma mot garageväggen) och inte över 35W

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 071 Inlägg
3 augusti 2012
#170
it_mutt skrev:
MammDiin skrev:
it_mutt skrev:
Ptja, på A4an kom projektorlinsen med "på köpet" när jag bytte lampor. Högtrycksspolning har ju alla bilar som inte har torkare (audi har ju haft det så en kortare evighet) och ALS:en köpte jag oanvänd begagnad för 300:- Så kostnaden för mig var just 300:- (ja, plus xenonkittet)

Gällande att få igenom det, så har jag pratat med 3 olika besiktningsstationer, alla har samma inställning; ser det "rätt ut" (installationsmässigt) och där är en ALS som gör sitt jobb, så kommer de inte rota något i det.

Det sagt så förutsätter det ju då att bilen möjligen -kan- finnas med xenon. Så att komma in med en ex.vis 740 eller en gammal 205:a med projektorlysen och tro det ska fungera, ptja, det är ju att hoppas på lite för mycket

Men inte hade väl de lampor du köpt projektorer godkända för xenon?

Men borde det inte vara godkänt på en äldre bil också om man har strålkastare och projektorer godkända för xenon. Och automatisk nivåjustering och högtrycksspolning?

Nej, alldeles riktigt, då hade ju lampsockeln varit d1, d2 eller något annat hitte på.

Mnja, det blir ju inte godkänt per automatik. Hela "kedjan" (ballaster, lampor, ALS, strålkastare osv) måste dels vara avsedda för ändamålet, ha rätt certifikat osv osv osv. Det gör att i förlängningen blir det galet svårt att regbesiktiga en bil med eftermonterat xenon.


Vad jag vill komma fram till är att jag anser att om man ska konvertera halvljuset, så tycker jag man ska göra det så lagligt det går. Dvs projektorlins, als, göra ljusinställning (inte hemma mot garageväggen) och inte över 35W

Ja det är väl i stort sett omöjligt att hitta strålkastare till äldre bilar som är godkända för xenon. Och fixar man själv godkända xenon projektorer i ett par strålkastare så är de inte heller lagliga.
Och att hitta godkänd automatisk nivåjustering är väl inte heller det lättaste.
Dessutom så är endast D1, D2, D3 och D4 godkända xenonlampor. Så skulle inte funka med en H1 projektor heller fastän ljusbilden vore korrekt.

Men automatisk nivåjustering är enligt mig inte nödvändigt så länge man kan justera lamporna inifrån bilen. Och gör det om man är flera än två i bilen.

766 Inlägg
3 augusti 2012
#171
it_mutt skrev:
MammDiin skrev:
it_mutt skrev:
Ptja, på A4an kom projektorlinsen med "på köpet" när jag bytte lampor. Högtrycksspolning har ju alla bilar som inte har torkare (audi har ju haft det så en kortare evighet) och ALS:en köpte jag oanvänd begagnad för 300:- Så kostnaden för mig var just 300:- (ja, plus xenonkittet)

Gällande att få igenom det, så har jag pratat med 3 olika besiktningsstationer, alla har samma inställning; ser det "rätt ut" (installationsmässigt) och där är en ALS som gör sitt jobb, så kommer de inte rota något i det.

Det sagt så förutsätter det ju då att bilen möjligen -kan- finnas med xenon. Så att komma in med en ex.vis 740 eller en gammal 205:a med projektorlysen och tro det ska fungera, ptja, det är ju att hoppas på lite för mycket

Men inte hade väl de lampor du köpt projektorer godkända för xenon?

Men borde det inte vara godkänt på en äldre bil också om man har strålkastare och projektorer godkända för xenon. Och automatisk nivåjustering och högtrycksspolning?

Nej, alldeles riktigt, då hade ju lampsockeln varit d1, d2 eller något annat hitte på.

Mnja, det blir ju inte godkänt per automatik. Hela "kedjan" (ballaster, lampor, ALS, strålkastare osv) måste dels vara avsedda för ändamålet, ha rätt certifikat osv osv osv. Det gör att i förlängningen blir det galet svårt att regbesiktiga en bil med eftermonterat xenon.


Vad jag vill komma fram till är att jag anser att om man ska konvertera halvljuset, så tycker jag man ska göra det så lagligt det går. Dvs projektorlins, als, göra ljusinställning (inte hemma mot garageväggen) och inte över 35W

det är väll bara att slänga i xenon, har kört med mitt i 740in över ett år nu och det är 2st som har blinkat och då har ja glömt helljuset på:D varför krångla till nåt som ändå inte är godkänt i slutändan ändå?:S
men kör man med 50watt i halvljuset så kan ja förstå att det bländar men då är man bara dum.

783 Inlägg
6 augusti 2012
#172
Idag kom dessa lampor som man ska testa lite smile   (5000kelvin)

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-8f6657a06ca1999aafa7703c72db1f78.jpg

Lite bättre än 15000kelvin i helljuset iaf tongue


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
31 augusti 2012
#173
Kan väl dra en liten erfarenhet från besiktningen.
Sagt och gjort, besiktade bilen i förra veckan. Tog ur xenonet ur halvljuset kvällen innan, tog ca 20 minuter att återställa till original.
Rullade in på besiktningen. De gör sin sedvanliga procedur och poppar tillslut upp huven och får se mina ballastrar till helljuset. Besiktningsmannen kollar lääänge och noga både på in- och utsida innan till slut frågar: "Den där boxen är väl till helljuset, och inte till halvljuset?".
Japp, svarar jag snabbt. Sen var det inte mer med det wink Han hade ju rätt bra belägg att misstänka xenon i halvljuset. Sitter nämligen bara en bit silvertejp över hålet för kablaget just nu tongue

Så man ska nog ha tur om man lyckas komma igenom med xenon i halvljuset. Annars får man gömma allting väldigt väl.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

11 Inlägg
1 september 2012
#174
Tjena jag har en Mondeo st220 från -02 och det sitter original xenon på halvljus på 35w om jag sätter i en xenon lampa på 10000 kelvin blir bilen olaglig då ?

tack på förhand för svaren wink

766 Inlägg
1 september 2012
#175
tindeto skrev:
Tjena jag har en Mondeo st220 från -02 och det sitter original xenon på halvljus på 35w om jag sätter i en xenon lampa på 10000 kelvin blir bilen olaglig då ?

tack på förhand för svaren wink

ja tänk lite:) du får inte ändra nåt på din bil

ohshit
1 285 Inlägg
1 september 2012
#176
tindeto skrev:
Tjena jag har en Mondeo st220 från -02 och det sitter original xenon på halvljus på 35w om jag sätter i en xenon lampa på 10000 kelvin blir bilen olaglig då ?

tack på förhand för svaren wink

Original xenon har väl speciella lampor & ballaster så du kan väl inte ändra kelvin?

& ja, den borde således bli olaglig då 10000k är blå/lila om jag inte misstar mig

The löwer class.

766 Inlägg
1 september 2012
#177
Cgee skrev:
tindeto skrev:
Tjena jag har en Mondeo st220 från -02 och det sitter original xenon på halvljus på 35w om jag sätter i en xenon lampa på 10000 kelvin blir bilen olaglig då ?

tack på förhand för svaren wink

Original xenon har väl speciella lampor & ballaster så du kan väl inte ändra kelvin?

& ja, den borde således bli olaglig då 10000k är blå/lila om jag inte misstar mig

bilen är helbilsgodkänd så han får inte ändra sken.

3 151 Inlägg
1 september 2012
#178
1. Blått ljus är reserverat för utryckningsfordon.
2. Din bil är helbilsgodkänd - du får inte ändra något.
3. Xenon är bara tillåtet i 35 Watt, 4300 Kelvin.

Är några punkter som den fallerar på i så fall. smile

766 Inlägg
1 september 2012
#179
Mervolic skrev:
1. Blått ljus är reserverat för utryckningsfordon.
2. Din bil är helbilsgodkänd - du får inte ändra något.
3. Xenon är bara tillåtet i 35 Watt, 4300 Kelvin.

Är några punkter som den fallerar på i så fall. smile

byns v70 polisbil lyser mer blått (i lysena fram) än mina xenon på 6000k så tillverkarna verkar ju sätta i vilken färg dom vill och kalla 4300k:)

11 Inlägg
1 september 2012
#180
haha allihopa xD faan vad helbilsgodkänd är irriterande egentligen man får ju inte leka mycket med bilen elr hmm


Sök