Ricke W´s Volvo 740 T5

Förvandlingen från Volvoraggar-bil till banbil. Time Attack 2017 är målet och projekttråden visar vägen dit!
  • 158 Följare
  • 149 312 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 december 2019
Ricke W
23 juni 2012 · 374 Inlägg

Dags att starta en projekttråd här!
Även fast jag tröttnat lite på projekttrådar som känns mer som bloggar, så är det kul att visa vad som händer i garaget.
Bilen är från början en Volvo 740 Turbo 88B, som varit i min ägo sedan 2001. Mindre projekt avlöste varandra med kulmen 2004 när jag tävlade i billjud i dåvarande SASCA. Sedan inför säsongen 2005 skulle det lagas rost och bilen skulle få en ny lack......
Många gånger har bilen i princip varit ihopplockad för att sedan rivas ner för att förbättras ytterligare.

Men nu är det endast mindre ändringar som kommer ske från nuvarande vision av det färdiga resultatet.

Lite information om bilen:

Motorn:
B5234T från en 850 Turbo
Borrad till 81,4mm
Verdi-vevstakar
Portat topplock
Kamaxlar kommer bytas, dock oklart till vilka.
VEMS V3.6-styrsystem
Hemmagjord bränsletank i aluminium
Kommer köras på E85

Koppling, är fortfarande inte bestämt.

Växellåda:
Tremec TR6060 från en Mustang GT500 ombyggd till 2011års utförande. Svepet ombyggt av Brandtab i Grästorp.

Bakaxeln:
Originalaxel ombyggd till 3-länksupphängning med delar från LMR.

Hjulupphängning:
Coilovers runt om.
Fram oklart
Bak, Coilovers från AVO genom LMR

Bromsar:
S60R runt om, alltså 4-kolvs Brembook och 330mm bromsskivor.

Kaross:
Så mycket som möjligt ska bytas ut mot glasfiberpaneler för att minska vikten.
Front ombyggd till 960-utseende
Framskärmar breddade. Oklart hur mycket från original.
Bakskärmar breddade liknande Impreza.
Bakpartiet är i dagsläget ombyggt för andra bakljus men kommer byggas tillbaka till mer åt originalhållet.

Hjul:
Mille Miglia FX 18x8" fälgar

Inredning:
Fullständigt ombyggd med helbur.
Baksätet borttaget pga bur, 3-länken.


Vi börjar lite smått sålänge. Bilder kommer snart.

Vissa av er kommer säkert att känna igen projektet då det finns/ har funnits på andra forum också.

Senast redigerat av Ricke W (3 juli 2015)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Anton-DekorTeknik
23 juni 2012 · 964 Inlägg

Roligt att du börjar här istället!!

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
Ricke W
28 juni 2012 · 374 Inlägg

Nu så kommer lite bilder. Det finns mycket mer bilder från alla versioner som bilen varit i men jag tänker bara ta med några nu som är aktuella för det utförande som den kommer ha nu till slut.

Till en början så kände jag mig tvungen att se över bilen ordentligt när planerna började bli seriösa. Lärdomen är att hur fräsch en bil än ser ut så finns det alltid rost, men det löste sig.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19698/8617/19698-86589.jpg

Vi byggde en kaross-snurra så det gick att komma åt ordentligt. Sen så kan man få en uppfattning av hur mycket som är kvar från originalbilen.......alltså inte mycket!

Med ögonen satta på att kunna prestera även när det svänger så har väghållningen setts över.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-0875d6fc055ba15fc0fc1d032d8caa8a.jpg

Från början var tanken att bygga 4-länk vilket framgår av de extra stagfästen på bakaxelns ovansida. Men då jag vill få den här bilen laglig att köra på gatan så finns det vissa regler som måste följas. Då jag inte vill byta ut balkarna helt så blev lösningen 3-länk. Då finns det även möjlighet att enklare byta till en modernare Ford Mustang-axel om behövet uppstår. Coilovern som ska användas bak syns även på bilden.

När tankarna om en starkare motor kom så beslutade jag att den M90-låda som jag införskaffat inte skulle hålla måttet och tittade på några alternativ. BMW-lådor har ju blivit vanliga men jag ville  få ner varvtalet vid landsvägskörning. Så jag började titta efter 6-växlad låda. Bland olika ZF- och Getragalternativ så dök märket Tremec upp. Så när jag hittade en i princip ny låda från en GT500 så slog jag till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-505504e6205415bfe70a4c474a4b0c54.jpg
Den fick inte riktigt plats i samma utrymme som M90-lådan så det fick bli ännu ett hål i golvet. Då tanken är att det ska bli en löstagbar kåpa över hålet så måste golvet förstärkas upp ytterligare med profiler som sedan byggs ihop med buren. I framkant på lådan syns det ombyggda svepet som Brandtab byggt. Detta ska kompletteras med förstärkningar som omsvetsade lådor numera behöver för att klara SFRO-besiktning.

Ny motor nämndes och som så många andra så är det en turbomotor från en Volvo 850 Turbo.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-ea5b4156e0701ea110d2918d6b2d2caa.jpg
Den här dock rejält påkostad för att vara hållbar. Ytterligare förbättringar med bättre turbo och bättre grenrör håller på att fixas men nu är prio att få igång den i registreringsskick.

Så sista bilden för den här gången. Bilen får ett helt nytt elsystem, byggt av mig. Det enda som är kvar från originalbilen är några kablar  till tändningslåset som i sig egentligen bara är kvar som en stöldskyddsdetalj.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-819efbce85f7bc21f509c936b52f4201.jpg

Svårt att få en bra bild av det, men detta är kabelhärvan till styrsystemet och nya säkrings-och relädosan.


Så, nog för denna gång.

Senast redigerat av Ricke W (5 augusti 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
5 juli 2012 · 374 Inlägg

En liten update!

Nu är det semester och förhoppningsvis så ska jag hinna med att göra lite mer på bilen nu.
Jag har dock både en BMW och en Skoda som behöver lite kärlek, så längre ledighet skulle behövas! smile

Jag håller på och jobbar med bakvagnen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-05f1bfea7c128bb0cb1a65e31923f60c.jpg

Så här ser de bakre coiloverna ut. Här håller jag på och måttar var fjäderbenstornet ska sitta. Som tur var så gick det alldeles utmärkt att använda de gamla 4-länksinfästingarna till stötdämparna.

Så fort bakvagnen börjar se bra ut så kan jag bygga klar golvet vid bränsletanken. Sen börjar motortesterna närma sig. Kommer dock börja uppstarten med bensin och sen när det lirar så ska det bli E85.
Köpte lite smågrejer inför plocket med motorn också.

Senast redigerat av Ricke W (5 augusti 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
5 juli 2012 · 374 Inlägg

Update igen.

Kom på att det kanske kan vara skoj att se lite hur karossen är tänkt att se ut.
Originalbilderna verkar ha försvunnit under en hårddisk-krasch så det får bli från min förra projekttråd istället, därav de konstiga bokstäverna nere i hörnet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-f1cf73439c5bdaa39d0e39de54bfcb2f.jpg
Frontspoiler från LMR, just denna visade sig vara ett riktigt måndagsexemplar, men jag fick bra kompensation från LMR så inga hard-feelings där!

Framskärmarna måste ju breddas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-5086821d654641effccfaca3bdc76539.jpg

Det är inte riktigt klart än hur formen ska bli men något sånt är det tänkt. Kan bli såt gälarna blir större.

Senast redigerat av Ricke W (5 augusti 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
6 juli 2012 · 374 Inlägg

Idag har det jobbats hårt, dock tyvärr med mycket utöver bilen, men några timmar har jag hunnit med.

Jag håller på med bakvagnen. Som tur är så finns det gott om "bra-och-ha" material här hemma och nu kom lite av det till användning. Förmodligen inte den snyggaste konstruktionen men det blir bra och det ska putsas och rundas till mer innan det är klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-789dcd82e3c4046ef7e660fb3ba2cc11.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-ec00550a84767b4ced996fc5a996f901.jpg

Vinkeln på stötdämparen är inte helt lodrät utan nån grad lutad inåt och framåt i förhållande till nedre infästningen. Vad jag har förstått så är det så det ska vara, men än så länge är det bara punktat så att jag kan testa fjädringsrörelserna innan jag helsvetsar.

Kul att det är ett gäng som följer tråden! Bara att ställa frågor eller kommentera. En kommentar på min 4-länk gjorde mig uppmärksam på att 3-länk var det bättre alternativet, så konstruktiva kommentarer är bra!

Senast redigerat av Ricke W (5 augusti 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
23 juli 2012 · 374 Inlägg

Dags för en sen updatering.

Har haft mycket att göra med annat så det har inte hänt så jättemycket med bilen men lite iallafall.

Bakvagnsbygget fortsätter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-f9d68b1e4623c03de2c975bad0464d06.jpg
En ny balk har hittat dit. Det är självklart inte klart än men det syns på ett ungefär hur det är tänkt. Den andra sidans torn är ungefär lika långt kommet.

Har tittat lite på bränslesystemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-ef948c64b5a127ee815a9d4db8019bb8.jpg
Hade tur som såg det lilla hålet på slangkopplingen. Det hade kunnat bli en fin fontän av bränsle i motorrummet. Det kan nog vara värt att lägga ner några kronor extra och få bra kopplingar typ Nuke.

Sen så håller jag även på med förberedelser inför garagebygget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-320646b54f79d89db17e0ec344ede3b3.jpg
Här ska det byggas till ytterligare en byggnad. Två våningar är tanken; övervåningen är tänkt att vara större än ett normalt garageloft så att det kan fungera mer som sortiment lager. Undervåningen ska bli mer verkstad med TIG-svetsen, pelarborrmaskin osv.... Jag vill få bort allt sånt från det riktiga mekgaraget.

Nu i veckan ska jag fixa oljeslangarna till turbon och sen är det tillbaka till skolbänken igen. Suck...

Senast redigerat av Ricke W (5 augusti 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
28 juli 2012 · 374 Inlägg

En av sommarens sista uppdateringar; pga att jag kommer ha fullt upp i augusti med annat.

Jag håller på och fixar med bränslesystemet och med oljeslangarna.
Jag klantade mig lite, den skruv som skulle fixera oljereturen råkade ramla ner i returhålet. Vilket gjorde att jag fick plocka bort tråget.
Men när den nu är nere så ska jag svetsa dit en AN10 anslutning i tråget istället. Det blir bättre vinkel på returen sen när nya grenröret och stora turbon kommer på plats.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
3 oktober 2012 · 374 Inlägg

Vad kul att det är några som följer tråden trots att det inte blir så många uppdateringar nu när jag är tillbaka i skolbänken!

Mitt mål för året är att motorn ska startas iallafall.

Kan ju nämna mitt inköp av slang och slangkopplingar. Jag har svetsat på en AN10 anslutning på oljetråget till returen från turbon, blev okej med tanke på hur länge sen jag svetsade med TIG-svetsen. smile
Sen så visade det sig att de nya slangkopplingarna till bränslet som jag köpt inte passade på mina teflonslangar, så går det när man kollar sina fakta ordentligt. Så det blir att köpa ytterligare ett par kopplingar inför uppstart av bränslesystemet.

Sen så har jag gått och funderat på hur jag ska göra med kopplingen. Jag fick med en dubbelskivig GT500-koppling när jag köpte lådan, men det krävs en hel del bearbetning av svänghjulet för att den ska passa. Så det blir inte riktigt samma pengar som att köpa en mer "bolt-on"-koppling, men innebär förmodligen ett nytt svänghjul när kopplingen måste bytas.

Vi får se helt enkelt.

Sen så för att roa er så kan jag berätta att jag lyckats tappa bort det kopplingsschema som jag gjort så nästa helg är det "följa-kabel" som gäller!

Ha det fint!

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Anton-DekorTeknik
3 oktober 2012 · 964 Inlägg

Ja start av motorn måste ske snart!
Har sett fram emot det länge nu!

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
Ricke W
16 november 2012 · 374 Inlägg

Jaha, här händer det inte mycket. Mycket plugg och dåligt med cash som vanligt. Det som är gjort är att kabelhärvan setts över och idag så var jag och köpte en massa plåt.
Så nu ska de bakre hjulhusen och fjäderbenstornen byggas om ytterligare så att ser bättre ut. Imorgon ska det bli storstädning i garaget inför vintern.

Bilder kommer under helgen.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
17 november 2012 · 374 Inlägg

Nu så har jag rensat bort den gamla konstruktionen.

Nu ska min gamla ventilationsfläkt få jobba några timmar för att få bort Lützen-dimman som finns i garaget nu.

Sen ikväll så ska jag göra några mallar till de nya fjäderbenstornen.
Jag struntar i att bygga om hjulhusen, tror inte det kommer behövas då jag breddat skärmarna full tillräckligt för att få plats med däck. Sen så är jag inte så förtjust "sänka-i-botten"-stuket.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
22 december 2012 · 374 Inlägg

Nu är det snart jul, senaste veckan har inneburit snöplogning och skolarbete till större del. Men lite har jag hunnit med.
BMWn ska få en ny stereoanläggning så den har fått lite kärlek den också.

Volvon har nog fått tillbaka oljetråget och framvagnsbalken.
Har även hållt på med bakre fjäderbenstornen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-b3e59504d27f688d66db5cc3d1949602.jpg

Jag har tittat mycket på Hultbergs 760 och lite på olika byggen av Finess.
Det övre fästen kommer att bli utbytbart så att jag kan montera andra sorters dämpare vid behov.

Senast redigerat av Ricke W (5 augusti 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
22 december 2012 · 374 Inlägg

Kvällen har erbjudit elarbete och lite motorarbete.
Förhoppningen är att kunna få den att gå runt för att pumpa runt lite olja och kolla triggern innan nyår.
Start ligger nog lite längre fram men kanske i januari. Sen att få den att gå bra kommer nog inte hända förrens sommaren. Det finns fortfarande ingen koppling så den skulle inte kunna komma så långt iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-38b642a40014ff3e3c216b4ba1b6a1ad.jpg
Den nya returslangen från turbon, det kommer underlätta montering av det andra grenröret sen när det är klart.

Imorgon så kommer det bli lite mer elarbete med styrsystemet. Förhoppningsvis kommer lite intressanta bilder på det också.

Om någon vill se bild på nåt speciellt eller undrar något så är det bara att fråga. Förhoppningsvis så kan jag svara. smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
23 december 2012 · 374 Inlägg

Det blev bara ett litet kort pass i garaget idag, om jag nu inte tar ett nattpass också. Det är ju fullt möjligt när garaget ligger så nära huset. smile

Jag har testa min julklapp till mig själv idag; det kändes onödigt att vänta tills imorgon när jag ville prova den idag! smile
Det blev en elektrisk plåtsax från Jula. Funkar riktigt bra faktiskt!
Så jag byggde lite mer på fjäderbenstornet. Det andra kommer bedömt bli klart den här veckan med tanke på hur snabbt och enkelt det går att fixa plåtarna nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-04d15caabdb642d9b4c97d554e56d01d.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-94998ecabee2afb4e402ad66d50aba37.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-9a51c7d51fa1f9b59d2607135c8cc527.jpg

Imorgon så kommer det nog bli lite garagetid också, då ska jag bygga ihop tornet ordentligt med ordinarie balkar så att det blir stabilt.

Sen så kommer det bli ett stag mellan tornen. Mer om det när det kommer. smile God Jul så länge!

Senast redigerat av Ricke W (5 augusti 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
24 december 2012 · 374 Inlägg

Det blev inget jättelångt pass i garaget ikväll. Mycket julmat i magen och roliga filmer att se. smile

Det jag gjort är att jag klippt ut plåten till det andra tornet och svetsat lite mer på det befintliga. Inte mycket att visa bilder på. smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
27 december 2012 · 374 Inlägg

Nu sitter jag och filar på min VEMS-config för att kunna börja kontrollera att alla givare, tomgångsmotorer osv fungerar.
Jag har haft igång det tidigare men de nyare versionerna har funktioner som jag tror kommer underlätta så därför vill jag fortsätta med det nya på en gång istället.
För er som är nyfikna på eftermarknadssystem så finns det många tillverkare som har sina mjukvaror för gratis nedladdning och där man kan få ett hyffsat hum om hur de fungerar och ifall det känns bäst att lämna bort hela det arbetet. smile
Jag ångrar inte att jag gjort det mesta arbetet själv men jag har låtit det ta tid för att inte göra något dumt och förhastat. Det kan vara värt några tusenlappar extra för att låta en erfaren installatör göra jobbet.

Jag tycker VEMSTune är rätt så lättarbetat, dock så har jag inte använt det när motorn varit igång så hur pass svårt det är då vet jag inte. Jag kommer inte mappa det själv utan bara få igång motorn, få den att kunna röra på sig för egen maskin.

Sen så går jag och funderar på svänghjulet. Snål som man är så skulle jag vilja använda den dubbellamellskoppling som jag fick med till växellådan. Men det är inte så enkelt. Bakaxeldelar har några alternativ som jag tittar på, det kommer bli dyrare men enklare när det behöver bytas. Men pga priset så får det vänta ett tag till.

Det är förövrigt kul att se att det är så många som följer tråden, även om ni gör det i det tysta! wink

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
30 december 2012 · 374 Inlägg

Det blev ett kort pass under kvällen för att se om datorn fick kontakt med styrenheten, och det fick den! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19698/19698-fd8386c4e9594a60fe5d8e5523e2de60.jpg

Det lilla som syns på bilden är de olika värden som givarna på motorn får in just nu. Vilket med motorn avstängd inte är så mycket. Men det bådar gott för morgondagen och måndag förmiddag då jag ska kontrollera triggern med förhoppning om att inget blivit tokigt när jag byggde kabelhärvan eller att någon sensor är paj.

Senast redigerat av Ricke W (5 augusti 2013)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
30 december 2012 · 374 Inlägg

Kort pass idag också. Det enda som är kvar inför testerna imorgon är att dra kablarna från startmotor och chassi till batteriet. Sen så ska den gå runt, är tanken iallfall! smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
TheSame Creeper
31 december 2012 · 176 Inlägg

lycka till! foljer med spanning

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Volvo 240GL (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang