2274
Sök

Ricke W´s Volvo 740 T5

Förvandlingen från Volvoraggar-bil till banbil. Time Attack 2017 är målet och projekttråden visar vägen dit!

156 028 Visningar
Uppdaterades senast 7 december 2019
374 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
#201
Nu är fälgarna lämnade för breddning. Ska bli trevligt med 18x10 tum runt om! 
Nu till en början blir det slicks när kaross och hjulupphängning ska börja passas in; begagnade slicks är billigt och nya R-däck är svindyra.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

374 Inlägg
28 februari 2016
Trådstartare
#202
Har gått och irriterat mig på de luftbromsar som Volvo byggt in på 740:n i flera veckor.
Men efter ett par mail till teknikavdelning på TimeAttacknu så åkte tigersågen fram igen!

Nu kommer det bli mycket bättre flöde på luften i hjulhuset.
http://rejsa.nu/im/user/20254/2016-02-28-01-23-00_dsc_0122.jpg
http://rejsa.nu/im/user/20254/2016-02-28-01-23-00_dsc_01251.jpg

Nu är gasen till svetsen nästan slut så vi får se hur mycket jag hinner med innan helgen är slut.
Ska försöka få till styrplåtarna imorgon så att jag kan se om jag är helt ute och cyklar.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

374 Inlägg
28 februari 2016
Trådstartare
#203
Och där tog gasen slut. Nå ja, jag får hänga på låset lokala gashandlaren imorgon bitti så att jag får lite gjort innan arbetsveckan börjar igen.
Men det börjar se bra ut och jag tror att flödet kommer bli mycket bättre.
http://rejsa.nu/im/user/20254/2016-02-28-22-52-05_dsc_0129.jpg

En styrplåt mellan rambalk och tröskeln så ska nog all luft hamna rätt.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

374 Inlägg
4 mars 2016
Trådstartare
#204
Aldrig ska man få vara helt nöjd!   

Först det positiva: Jag har idag varit hos min nya sponsor TM Racing och fått lära mig vad som funkar och inte funkar när man trimmar Volvo 5:or. Det är en hel del som jag behöver tänka om på men jag köper deras resonemang och med tanke deras erfarenhet så har de koll.

Sen på hemvägen så valde min XC70 att lägga av och det lutar åt minst ett topplocksbyte i nuläget innan jag har börjat felsöka ingående. Så nu får 740:n hamna en bit ner på prioriteringslistan tyvärr.

Men men, nu är det fredagkväll och en liten öl är vi väl värda efter det här! smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

374 Inlägg
14 mars 2016
Trådstartare
#205
Fokus har ju som bekant flyttats till min brukis och med lite tur så blir det billigare än jag trott från början.
Men istället kommer det ta längre tid.

Men för att tillföra något roligt så kan jag berätta om en tankevurpa från förra helgen. Jag höll på att kapa mig in i Unlimited-klassen. smile
När jag skruvade XC70 så funderade jag på lite bra lösningar för att förbättra väghållningen på 740:n.
Då kan ju en bakåtflyttad motor göra stor skillnad, men det är svårt på min bil då det inte är många cm mellan motor och torpedvägg. "Jag vet! Jag kapar motsvarande hål i torpeden så att jag kan flytta motorn bakåt. Det stod ju i reglementet att man fick kapa tunnplåten."
När jag nästan kapat hela vägen så kom hjärnan ifatt och kom på att det tydligt stod att man inte fick kapa i torpeden för annat än mindre genomföringar. Bara att svetsa ihop skiten igen. smile

Så förra helgens lärdom är att kaffe och energidryck till lunch och middag efter 8timmar bilskruvande utomhus inte är optimalt! smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

374 Inlägg
27 mars 2016
Trådstartare
#206
Toppen till XC70:n är inlämnad hos TM Racing för lite renovering och då passade vi även på att bestämma lite komponenter till motorn. Turbon blir en trevlig BW EFR och så blir det lite grenrör, wastegate, kamaxlar och lite annat smått och gott.
Det är ju inte bara en massa toppeffekt som jag vill ha utan ett mer körbart register och jag tror vi har fått fram ett bra koncept.

Ikväll så har det mest blivit lite kompletteringssvetsning i motorrummet medans det är hyfsat fritt från alla prylar. Jag som var så jäkla nöjd med min konstruktion till Intercoolern och kylaren, men nu börjar jag tycka att den är lite väl tung. Ska se imorgon om jag kan göra den lite lättare eller om jag ska tänka om. Jag har ju ändå en TIG så jag ska nog börja bygga mer grejer i aluminium istället för stål på de ställen där det går.


http://rejsa.nu/im/user/20254/2016-03-27-23-38-12_dsc_0005.jpg

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

374 Inlägg
3 april 2016
Trådstartare
#207
Nu jäklar kommer det att hända grejer framöver!
Jag kommer att köra i Unlimited istället, har jag kommit fram till efter lite funderande.

Eftersom jag har ungefär lika stor chans att slå SMR-Richard och Robin Antonsson så ska jag fokusera att göra bilen så snabb som det går med samma motorrecept som tidigare. Detta gör att jag vill göra många förändringar som Pro-reglerna inte tillåter. Även om flera av mina lösningar har fått dispens så vill jag göra mer. Någonstans blir ju dispenshögen för tjock.

Sen så är det ju som Peter Schmidt säger kul om alla gamla Volvo kör Unlimited!   

Fortsättning följer!

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

374 Inlägg
3 april 2016
Trådstartare
#208
Den stora anledningen till att jag byter till Unlimited är att jag vill göra mer på viktfördelningen och sänka totalvikten.
Motorn ska flyttas bakåt, stolen ska monteras lägre och mer av karossen kommer göras i glasfiber eller tunn aluminium för att få ner vikten. Torpedplåt och balkar kommer behöva byggas om en hel del och då är det lika bra att göra det i en klass där det är helt tillåtet.

http://rejsa.nu/im/user/20254/2016-04-03-15-27-58_dsc_0013.jpg

Stort hål i torpeden för att ge motorn mer utrymme. Tanken just nu är att flytta den bakåt 10cm.

http://rejsa.nu/im/user/20254/2016-04-03-15-27-58_dsc_0014.jpg

Lite moddning av balken behövs för att få ner stolen helt mot golvet, men det ska inte vara några konstigheter.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

skadad..
32 Inlägg
4 april 2016
#209
Ett steg framåt 3 bakåt, men kul att du kör all in nu smile

Forsgren.
Cyklar fortfarande...

374 Inlägg
4 april 2016
Trådstartare
#210
Foorsgren skrev:
Ett steg framåt 3 bakåt, men kul att du kör all in nu smile

Hehe, jo visst är det så. Men eftersom intresset av att sladda vid lokala korvmojjen är borta sedan länge så är det lika bra att löpa hela linan ut! smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

374 Inlägg
22 april 2016
Trådstartare
#211
Det går väl sakta framåt får jag väl säga. Har tagit det lite lugnt med pengaslösandet tills XC70n är klar och det är den inte än på ett tag.
Men men, delarna från TM Racing borde komma hem om nån vecka. Ska bli kul att börja fixa med det!
Sen så fick jag hem lite testdäck idag. Så nu får vi se hur pass bra eller dåligt de passar på bilen.


http://rejsa.nu/im/user/20254/2016-04-22-17-58-49_dsc_0025.jpg

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

315 Inlägg
22 april 2016
#212
Ricke W skrev:
Det går väl sakta framåt får jag väl säga. Har tagit det lite lugnt med pengaslösandet tills XC70n är klar och det är den inte än på ett tag.
Men men, delarna från TM Racing borde komma hem om nån vecka. Ska bli kul att börja fixa med det!
Sen så fick jag hem lite testdäck idag. Så nu får vi se hur pass bra eller dåligt de passar på bilen.


http://rejsa.nu/im/user/20254/2016-04-2 … c_0025.jpg

Vad är det för dimensioner på dessa däck? Ser hur feta ut som helst.


374 Inlägg
22 april 2016
Trådstartare
#213
amazunk skrev:
Vad är det för dimensioner på dessa däck? Ser hur feta ut som helst.

Det är 280/650-18 runt om. Så de är riktigt feta ja! smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

315 Inlägg
23 april 2016
#214
Ricke W skrev:
Det är 280/650-18 runt om. Så de är riktigt feta ja! smile

Vilken serie kör med denna dimension? Porsche?


374 Inlägg
23 april 2016
Trådstartare
#215
Just de här däcken har jag köpt av en kille som kör Modsport. Kommer sannolikt köra med 280/660-18 senare då det är den dimensionen som STCC bl.a. så att blir lite lättare att få tag på.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

374 Inlägg
24 april 2016
Trådstartare
#216
Den här helgen blev det mest lite svetsjobb.

Nu är sitter stolen ca 10cm längre bak och 10cm närmre golvet än original. Så mycket jobb för så lite! smile


http://rejsa.nu/im/user/20254/2016-04-24-16-14-19_dsc_0030.jpg

Nu ser det riktigt tråkigt ut men med lite rengöring och lite färg så ska det nog bli snyggt igen.
Undrar lite vilken färg jag ska ha inne i kupén, nåt ljusare kan ju vara vettigt så att det inte blir så jäkla varmt!

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

374 Inlägg
1 maj 2016
Trådstartare
#217
Har blivit inspirerad av några lösningar vi har på jobbet för snabb i-och urmontering så jag håller på att konstruera en tvådelad vagn till motorn och växellådan. Det är en del av flera lösningar för att göra bilen lättskruvad. Men än så länge har jag bara letat upp lite profilrör och hjulen till vagnarna.

I övrigt så verkar bilen bli rätt så bred! smile
http://rejsa.nu/im/user/20254/2016-05-01-21-16-33_dsc_0033.jpg
Skärmarna är redan ca 5cm bredare än original, men det behövs bedömt lite till! smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

374 Inlägg
5 maj 2016
Trådstartare
#218
Jävligt kul att se att årets time attack-tävlingar smygstartat igång igår på Gelleråsen!

Ska försöka åka på så många tävlingar som möjligt för att få inspiration.
Den här helgen blir det att bygga vidare på vagnen och bygga motorfästen. Får se hur långt bak jag kan få motorn och växellådan.  :bang:

http://rejsa.nu/im/user/20254/2016-05-05-23-29-46_dsc_0001.jpg

Jag hittade ett par lämpliga stand-ins, från min kortlivade folkracekarriär, som får fungera som mall tills dess att jag får hem mina valpkuddar som konstigt nog har ungefär samma mått.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

374 Inlägg
6 maj 2016
Trådstartare
#219
Nu är motorn och växellådan tillfälligt ihopsatta och hänger ungefär där jag vill ha den.
Kanske lite för långt bak just nu för i det här läget blir det mycket tajt med grenrör, turbo osv. Jag är ju som bekant inte rädd för att kapa plåt men nån måtta får det ju vara och det kanske blir för mycket jobb. Får se nästa helg när jag hämtar turbon och grenröret från TM Racing om de får plats. smile

http://rejsa.nu/im/user/20254/2016-05-06-22-24-38_dsc_0004.jpg

Även växellådan behöver lite mer utrymme. smile
http://rejsa.nu/im/user/20254/2016-05-06-22-25-48_dsc_0005.jpg

Imorgon ska jag köpa en ny vinkelslip och den ska få bekänna färg här! smile

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
8 maj 2016
#220
Den motorn sitter långt bak tongue



Sök