Nu har spacerplattorna kommit hem, förvånansvärd snabb leverans från spacer.se måste jag säga. Beställde sent på juldagen och på morgonen den 28:e så låg de på posten att hämtas ut.
Nu ska det byggas gjutformar till bakdörrarna och bakskärmarna.
Den gamla breddningen räckte inte till och med en massa bonocell, polyester och glasfiber i förrådet så är det bara att sätta igång. Jag ska försöka göra så seriösa formar som jag kan. Då kan jag gjuta fler och bättre skärmar senare när jag skaffat vakuumpump osv. Nu blir det en vanliga handpåläggning så får vi se hur det blir.
Det är så tråkigt när jag vill köpa nya delar men måste köpa en ny tvättmaskin istället om jag inte vill köra old-school i bäcken istället.
Oj då, det har visst gått ett kvartal sedan förra uppdateringen. Efter några veckors tjänsteresa så var det mycket trevligt att komma hem till en riktig Hjulafton med prylar från Japtuning och LMR. Nya D2 stötdämpare är på plats efter lite jobb och det börjar närma sig att bilen äntligen kan komma ner på hjulen. Ser ut som att mina breddade framskärmar måste breddas ytterligare 7cm per sida. Kommer bli fränt! Pluggarna till bakskärmarna är nästan klara för avgjutning. Just nu är det mest det estetiska avslutet kvar. Lite coola luftutsläpp till huven är inte heller fel.
Nu är säsongen i full gång. Men tyvärr har jag inte hunnit med att gå på någon tävling än. De få lediga stunderna som jag spenderas i garaget. Mycket kompositarbete väntar i sommar och det ska bli riktigt skoj! Ska bli kul att se formerna av bilen äntligen växa fram och se hur helheten blir!
En ny reservmotor har som sagt införskaffats. Byggd av TM Racing och tidigare ägaren körde med över 700hk så den bör duga åt mig när det blir dags att byta. Svänghjulet från Bakaxeldelar ser väldigt litet ut.
Lite förändringar av bakpartiet. Inte klart än men jag tror att jag vet hur jag vill ha det.
Lite fästen till nedre delen av sidorna och kjolarna. Här ser man även hur mycket bredare karossen är.
Nu har en hel semester passerat och då borde det ju hänt en massa, eller hur?
Nåja, motor och växellådan är tillbaka i bilen efter att kopplingen monterats. Då upptäckte jag att det blir lite väl tajt för röret från intercoolern till insuget.
Crap....men som tur är så ligger det ju lite gamla projekt på hyllan som kan användas.
Sen så är planen att göra lite gjutformar till skärmarna framåt nästa helg. Jag är hyfsat nöjd med formen på bakskärmarna och ska ändra lite på ena framskärmen innan jag börjar med den andra.
Sakta men säkert.
Men om några timmar så är det Time Attack Festival på Mantorp som gäller! Sweet!
Vaa faan hur har jag missat detta feta projekt! Följer ju självklart!
Kul att höra. Välkommen till gemenskapen! Jag uppdaterar inte mina projektrådar här och på rejsa så ofta längre utan det blir när det händer lite större grejer. Vill man följa allt som sker så är det instagram och facebook som gäller. @rickardwracing
Nu närmar det sig motorstart mer och mer. Mycket småsaker som tar väldigt mycket tid och en massa tjänsteresor som kommer emellan.
Motorrummet börjar få form, lite svetsjobb, eldragning och generatorfäste är det stora som är kvar egentligen.
Lite testgjutningar. Formen till skärmen blev sådär...nåt blev fel med gelcoaten och det släppte i färgen istället. Men med lite puts så ska det nog gå att använda.
Lite grenrörslindning och en ny fläns till turbon.
Börjar bli dags att köpa hem lite motorolja inför uppstart!
Det har inte hänt så många tydliga förändringar, utan det har varit många småsaker som tagit väldigt lång tid samtidigt som jobbet som vanligt kommer emellan. Men ett litet smakprov går ju att bjuda på.
I bakgrunden har det hänt desto mer. Jag kände att jag behövde hjälp med att förbättra aerodynamiken på min tegelstensformade bil och hjälpa har jag fått.
Den nya samarbetspartnern i utvecklingen av bilen är Kyle på JKF Aero. Kyle är säkert ett bekant ansikte för de som sett Kyle Engineers på exempelvis YouTube. Det är i dagsläget ingen CFD inblandad utan jag går på hans generella råd helt enkelt och det blir en del förändring mot hur jag hade tänkt innan. Den stora lärdomen är att många lösningar som används på bred front inte alltid är så bra egentligen.
Äntligen lite långledigt och mer tid i garaget medges!
När kopplingen skulle luftas så hände knappt ingenting, så efter en mängd förstärkningsord och lite skruvande är lådan nere igen och felet kunde snabbt konstateras. Den lilla ringen som håller lagret och kolven har fått sig en smäll, sannolikt vid monteringen av växellådan, och har lossnat. Inte konstigt att luftningen gick dåligt. Nåja, det får bli en order hos Bakaxeldelar när de öppnar efter nyår.
Så får att göra mig glad igen så passade jag på att bygga lite fästen till vingen och det blev förvånansvärt stabilt. Det är långt ifrån klart men nu finns det en grundkonstruktion iallafall.
Lite jobb med gjutformarna tänkte jag syssla med de närmaste dagarna. Det blir en handpåläggning i dessa formar och sen gör jag nya bättre formar som funkar till injicering ifrån dom skärmarna senare.
Nåväl, en liten uppdatering blev det. Glad fortsättning från garaget!
Jäklar vad fränt bygge. Ska försöka ge mig tid att kolla något av sommarens race.
Kul att du gillar det!
Som det ser ut nu så blir det nog inget tävlande för min del i sommar. Det är dels en ekonomisk fråga men också att det är mycket "trial and error" i början. Så att lägga ett antal tusen på en tävlingshelg bara för att hitta en massa fel är inte aktuellt just nu. Men jag kommer att ta alla lämpliga tillfällen att få bantid i sommar!
I väntan på att alla företag ska starta upp igen efter alla helger så har det plastats i mängder! Det blir bättre och bättre resultat och jag tycker att det är riktigt kul att hålla på med kompositer faktiskt.
Planen är att börja bygga diffuser den här veckan också innan det är dags att börja jobba igen.
Det har varit mästerskap i klantiga handlingar i mitt garage senaste tiden så den här helgen har jag tagit ett break för att göra lite annat.
Jag har pysslat med formen på diffusern och efter lite bollande fram och tillbaka med Kyle på JKF Aero har jag börjat forma en masonitskiva som ska utgöra grunden till gjutformen. Iom att det inte gjord någon cfd så är formen rätt snäll och generell. En liten smygtitt.
Även en ny soppatank har kommit hem. Ska knåpa ihop en catchtank och pumpinstallation som får sitta i tanken framöver.
Växellådan har åkt upp och ner ett antal ggr nu och förhoppningsvis är allt funkis nästa helg när jag kompletterat urtrampningslagret med en hylsa så att tryckplattan inte tar i.
Nu kommer lite bilder på vad jag ska testa i sommar på inrådan av Kyle på JKF Aero. Det är långt ifrån klart och straken är bara provmonterad för att se hur det såg ut. Det ska till en strake på andra sidan också.
Tyvärr så ska JKF Aero stänga ner då Kyle ska börja med annat. Så vi får helt enkelt se om jag lyckas tolka hans instruktioner själv med lite hjälp av böcker och andra duktiga filurer. Men designen på diffusern hann få grönt ljus iallafall.
Så den ska gjutas idag!
Ska även dra lite el och bygga instrumentpanel, men det är inte lika kul!