Köpråd: Volvo 855/V70

LordLife
10 juli 2012 · 998 Inlägg

Vet inte skillnaden är nog någon ändring i motorn och kanske mer utrustning, men kör mässigt är det samma bil.
Det jag kan tänka mig är att 95 kom det en ansiktslyftning och andra saker och då kommer en del barnsjukdomar, men inte så mycket att bry sig om nu, dom flesta har blivit lagade via garantier och sånt.

Det är för alla barnsjukdomar och att dom är ganska tråkiga dom första som kom, och extremt ful ratt.
Men dom flesta sjukdomar blev som sagt åter gärdade.

Då tycker jag du ska leta upp en V70 och prova den samt en 855 och jämföra.
Hade en 850Se i 6år, saknar den än idag, men efter en krock så gick den till sista vilan.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Malish
10 juli 2012 · 418 Inlägg

Tack för råden, ska kolla runt lite mer. aldrig fel att åka till en Handlare och provköra bilar, man behöver ju inte köpa wink

Ska lära mig hur man prutar ordentligt också tongue

LordLife
10 juli 2012 · 998 Inlägg

Är alltid skoj att provköra wink först tar man den man är ute efter sen tar man en av dom värre bilarna som man säger att man bara vill jämföra med.

Ja pruta är aldrig fel att kunna. Ta i riktigt ordentligt så du skäms och sen lite till hehe

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Malish
10 juli 2012 · 418 Inlägg

ja, bilhandlare lägger ändå på en massa på priset, och de behöver garanterat plats för att få in nya bilar så bara att ta i ordentligt wink

Malish
10 juli 2012 · 418 Inlägg

får slänga in en fråga till dårå...

vad skulle ni BETALA för denna?
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/855/z … AMu-gAULQ!

tyvärr saknas det bilder så går inte veta hur rost osv är på den.
men verkar 14500 rimligt?
hur mycket skulle ni våga pruta ner den? (auktoriserad volvo handlare på liten ort)

den uppfyller de kraven jag har enl vad jag kollat på transportstyrelsen.

Senast redigerat av Malish (10 juli 2012)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juli 2012 · 17 630 Inlägg

Malish skrev:
får slänga in en fråga till dårå...

vad skulle ni BETALA för denna?
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/855/z … AMu-gAULQ!

tyvärr saknas det bilder så går inte veta hur rost osv är på den.
men verkar 14500 rimligt?
hur mycket skulle ni våga pruta ner den? (auktoriserad volvo handlare på liten ort)

den uppfyller de kraven jag har enl vad jag kollat på transportstyrelsen.

Hur mycket som helst! Börja med att bjuda 9000:-. Kom ihåg att du inte har någon garanti på denna bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LordLife
10 juli 2012 · 998 Inlägg

Synd att där inte var en bild, om man kollar på blocket så ligger dom mellan 9k-17k om man söker på en som är som den. Men man vet inte skicket. Så som ovan sa börja på typ 9k

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Malish
10 juli 2012 · 418 Inlägg

kollade med min mor som bor på orten, hon trodde hon visste vilken det var, i så fall är det en "äldre" herre som haft den (dock ingen skitgammal gubbe)

LordLife
10 juli 2012 · 998 Inlägg

Då kan den vara pedant skött om du har tur. Känn extra noga på kopplingen då vissa äldre kan slira ganska rejält på den. Men har man lite tur så kan gubben som hade den vara riktigt bra på att köra.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
jimbon
10 juli 2012 · 711 Inlägg

Glöm inte att kolla under bilen om den läcker olja från skvallerhålet vid lådan,gör den det så är det bara att gå vidare till nån annan bil.Vevhusventilationen är nått som också kan strula på dessa kärror,på min 850 så är den inte 100% då jag såg att flamfällan var igenkorkad.Men det är inte så svårt att fixa till själv om man inte har tummen mitt i handen.

Annars är det en bil som man åker förbannat skönt i..

Malish
11 juli 2012 · 418 Inlägg

Inget läckage mer än damasken vid styrleden. Lite rost (lätt fixat). Servad för en bit övefr20000kr senaste 2 åren. Låter 7500kr som ett bra pris eller ska jag pruta hårdare? wink

Jo. Motorelektroniklampan lyser också, vad kan det antyda?

dasboot
11 juli 2012 · 441 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Malish skrev:
får slänga in en fråga till dårå...

vad skulle ni BETALA för denna?
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/855/z … AMu-gAULQ!

tyvärr saknas det bilder så går inte veta hur rost osv är på den.
men verkar 14500 rimligt?
hur mycket skulle ni våga pruta ner den? (auktoriserad volvo handlare på liten ort)

den uppfyller de kraven jag har enl vad jag kollat på transportstyrelsen.

Hur mycket som helst! Börja med att bjuda 9000:-. Kom ihåg att du inte har någon garanti på denna bil.

De flesta företagen brukar ju ha 3månaders garanti på äldre bilar, nu står det inget om det i annonsen. Är lite olika beroende på hur gammal och långt bilen har gått.

Till ts så hade jag kollat på bilen och sedan jämfört den med andra bilar på blocket. Efter det så hade jag satt ett max pris för vad jag vill ge och sedan börja pruta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 juli 2012 · 17 630 Inlägg

dasboot skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Malish skrev:
får slänga in en fråga till dårå...

vad skulle ni BETALA för denna?
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/855/z … AMu-gAULQ!

tyvärr saknas det bilder så går inte veta hur rost osv är på den.
men verkar 14500 rimligt?
hur mycket skulle ni våga pruta ner den? (auktoriserad volvo handlare på liten ort)

den uppfyller de kraven jag har enl vad jag kollat på transportstyrelsen.

Hur mycket som helst! Börja med att bjuda 9000:-. Kom ihåg att du inte har någon garanti på denna bil.

De flesta företagen brukar ju ha 3månaders garanti på äldre bilar, nu står det inget om det i annonsen. Är lite olika beroende på hur gammal och långt bilen har gått.

Till ts så hade jag kollat på bilen och sedan jämfört den med andra bilar på blocket. Efter det så hade jag satt ett max pris för vad jag vill ge och sedan börja pruta.

Är själv bilhandlare. Under 15000:- i försäljningspris så är det inte någon garanti alls. Det är ingen slump att många tar 14900...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LordLife
11 juli 2012 · 998 Inlägg

Malish skrev:
Inget läckage mer än damasken vid styrleden. Lite rost (lätt fixat). Servad för en bit övefr20000kr senaste 2 åren. Låter 7500kr som ett bra pris eller ska jag pruta hårdare? wink

Jo. Motorelektroniklampan lyser också, vad kan det antyda?

När den lyser så kan det vara många olika saker, kan vara fel på lambda sonden, dom kan ha tankat i etanol typ 50/50 gjorde det på min och då började den lysa, kan vara läckage någonstans innan lamda sonden och då blir avgasvärdena fel.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
M103
11 juli 2012 · 1 570 Inlägg

Ursäkta om jag flikar in med en fråga.

Har själv en 850 2.5SE. Hur mycket mindre soppa drar en 850/S70 2.0a? Är det en skillnad som märks i plånboken eller går det bara segare?? smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 juli 2012 · 17 630 Inlägg

M103 skrev:
Ursäkta om jag flikar in med en fråga.

Har själv en 850 2.5SE. Hur mycket mindre soppa drar en 850/S70 2.0a? Är det en skillnad som märks i plånboken eller går det bara segare?? smile

Ingen skillnad i soppaslantar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 juli 2012 · 17 630 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

M103 skrev:
Ursäkta om jag flikar in med en fråga.

Har själv en 850 2.5SE. Hur mycket mindre soppa drar en 850/S70 2.0a? Är det en skillnad som märks i plånboken eller går det bara segare?? smile

Ingen skillnad i soppaslantar.

EDIT: Hade en ny 850 GLE -93. 140 hk. Den var törstig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LordLife
11 juli 2012 · 998 Inlägg

En 850/S70 2.5SE ligger runt 1.0-1.5 blandad körning. även om färddatorn visade 0.85 så inte drog den det precis.
En 2.0 ligger runt samma, men väldigt seg bil. 126hk på 1.4 ton ingen rolig bil precis.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Malish
11 juli 2012 · 418 Inlägg

LordLife skrev:

Malish skrev:
Inget läckage mer än damasken vid styrleden. Lite rost (lätt fixat). Servad för en bit övefr20000kr senaste 2 åren. Låter 7500kr som ett bra pris eller ska jag pruta hårdare? wink

Jo. Motorelektroniklampan lyser också, vad kan det antyda?

När den lyser så kan det vara många olika saker, kan vara fel på lambda sonden, dom kan ha tankat i etanol typ 50/50 gjorde det på min och då började den lysa, kan vara läckage någonstans innan lamda sonden och då blir avgasvärdena fel.

ok, men vad tror du om priset då?
den var utannonserad för 14500 men eftersom den var ostädad mm så kunde jag få den för 7500, då har jag inte ens prutat än.

LordLife
12 juli 2012 · 998 Inlägg

Malish skrev:

LordLife skrev:

Malish skrev:
Inget läckage mer än damasken vid styrleden. Lite rost (lätt fixat). Servad för en bit övefr20000kr senaste 2 åren. Låter 7500kr som ett bra pris eller ska jag pruta hårdare? wink

Jo. Motorelektroniklampan lyser också, vad kan det antyda?

När den lyser så kan det vara många olika saker, kan vara fel på lambda sonden, dom kan ha tankat i etanol typ 50/50 gjorde det på min och då började den lysa, kan vara läckage någonstans innan lamda sonden och då blir avgasvärdena fel.

ok, men vad tror du om priset då?
den var utannonserad för 14500 men eftersom den var ostädad mm så kunde jag få den för 7500, då har jag inte ens prutat än.

Det var ett jäkla hopp ner i pris för att den var ostädad. Antingen är den riktigt för jävligt eller så städar dom bilen väldigt noga.
Åk och titta på den först, innan du blir för fäst vid tanken på den.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang