4672
Sök

Svänghjul till BMW 520i E34 -95, kasst?

1 107 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
Höll på igår med BMW och skulle byta koppling på den. Motorkoden är M50B20 och det sitter en fem-växlad GETRAG låda på(men det kanske det gör på alla M50 motorer?). AC är det på den och lamellen är ofjädrad.

Efter att ha haft problem från början tills vi fick av lådan så märkte jag att svänghjulet är tvådelat?
Dubbelmasse svänghjul kallas det?

Den del med startkransen och sen den delen lamellen trycks emot. Lamelldelen går att snurra ett par grader innan vevaxeln och delen med startkransen börjar snurra.

Skall det verkligen vara så eller är det dags att byta svänghjul?

Kan tillägga att jag kan vrida på det för hand wink
Senast redigerat av anafylaxi (27 juni 2012)

1 107 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
Nu är svänghjul beställt!! Hoppas det hinner komma tills på fredag wink

1 353 Inlägg
28 juni 2012
på dubbelmassesvänghjul kan man väl vrida det några grader för sig så som du förklarade smile
åtminstone på dom jag bytt koppling på, så det är/var nog inget fel på ditt gamla!

There's no replacement for displacement

1 107 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Batta skrev:
på dubbelmassesvänghjul kan man väl vrida det några grader för sig så som du förklarade smile
åtminstone på dom jag bytt koppling på, så det är/var nog inget fel på ditt gamla!

Jo, fast den skall väl flexa tillbaka när man släpper den? eller?

1 353 Inlägg
28 juni 2012
jo, det bör dom göra! det sitter väl typ en fjäder inuti dom som ska se till så att dom gör det

blev osäker, så var tvungen att kolla för säkerhetsskull smile

http://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ
Senast redigerat av Batta (28 juni 2012)

There's no replacement for displacement

242 Inlägg
28 juni 2012
lite spel är det utan att den fjädrar tillbaka, men veven måste vara låst för att du ska kunna dra så hårt att den fjädrar.

1 107 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Batta skrev:
jo, det bör dom göra! det sitter väl typ en fjäder inuti dom som ska se till så att dom gör det

blev osäker, så var tvungen att kolla för säkerhetsskull smile

http://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ

Fjädrar alltså tongue Trodde det satt någon form av gummi i den eller så tongue

1 107 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Tjulin skrev:
lite spel är det utan att den fjädrar tillbaka, men veven måste vara låst för att du ska kunna dra så hårt att den fjädrar.

Hur mycket är det ok att det "glappar" då? Tycker nämnligen att det känns som om det är väldigt mycket glapp i min.

242 Inlägg
28 juni 2012
det är väldigt olika, tror det ska gå att hitta specifikationer på LUK's hemsida

Turbo lover
555 Inlägg
28 juni 2012
En fråga som kanske rör det här. När jag växlar snabbt med min 525:a så blir det som ett gnisslande ljud precis när jag släppt upp kopplingen. Kan det ha med koppling och eller svänghjul att göra? Allt i remdrivningen är nytt förutom spännaren till ac-remmen men remmen känns inte speciellt slapp.

1 107 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Tjulin skrev:
det är väldigt olika, tror det ska gå att hitta specifikationer på LUK's hemsida

Jag får dock ett svänghjul från hedemora imorgon, förhoppningsvis. Skall enligt skroten vara i mycket bra skick och har snurrat i 20tusen mil. Den får det bli istället. Vill inte chansa på att det skall funka med den gamla då det ändå tar sin lilla tid att skruva av allt igen om det inte skulle fungera wink

1 107 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
Blir man trött eller.. Bildelsbasen kvalite A my ass!! Men glapp i det "nya" "fina" svänghjulet än det som satt på från början...

Nu är iaf kopplingen på plats och jag skall sova efter nattens mekande tongue

Sök