4407
Sök

Lambda-värde Saab 93 -00

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Tja nu har jag fått ett litet problem, jag besiktade bilen idag och jag är tvungen att komma tillbaka efter att jag har fixat Lambda-värdet. Som jag inte har en anning om vad det är.
Så jag undrar vad är det som kan orsaka att jag har för högt Lambda-värde?

Tack på förhand! smile

342 Inlägg
28 juni 2012
Till att börja med, hade du för högt eller för lågt lambdavärde?

För högt är en tecken på att motorn går får snålt.

För lågt lambda betyder att motorn går för fett.

EDIT: Såg att du skrivit att lambdan var för hög.
Hur såg HC värdet ut? Check Engine lampan lyser inte?

Det kan vara svårt att peka ut någon exakt sak, det kan vara t.ex. luftmassemätaren eller lambdan som bråkar, men det går inte att säga på rak arm sådär.

Du får hjälpa oss på traven med lite mer info om bilen. Vilken motor har du? Andra fel på bilen? etc etc
Senast redigerat av olof102 (28 juni 2012)

234 Inlägg
28 juni 2012
Läckage i avgassystemet ger högre lambda värde än normalt. Det är vanligt att det läcker vid flexröret på dessa Saabar. Även ett litet läckage påverkar.

Som olof102 så kan det vara mycket annat som spökar. Lite mer info skulle ju som sagt hjälpa, går den som den ska?

Mvh// Mattias

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Nej check engine lampan lyser inte, hc värdet vet jag faktikst inte, eftersom dom inte sa något om det så bör det inte var något fel. Jag har en t5 motor. Det är inget annat fel förutom att servon läcker lite. smile
olof102 skrev:
Till att börja med, hade du för högt eller för lågt lambdavärde?

För högt är en tecken på att motorn går får snålt.

För lågt lambda betyder att motorn går för fett.

EDIT: Såg att du skrivit att lambdan var för hög.
Hur såg HC värdet ut? Check Engine lampan lyser inte?

Det kan vara svårt att peka ut någon exakt sak, det kan vara t.ex. luftmassemätaren eller lambdan som bråkar, men det går inte att säga på rak arm sådär.

Du får hjälpa oss på traven med lite mer info om bilen. Vilken motor har du? Andra fel på bilen? etc etc

Sök