OBD2 ELM327 Bluetooth (blåtand) adapter - Lista över testade bilar.

Hermanssons_Garage
18 juli 2012 · 2 415 Inlägg

obs har har en sony experia S

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Alex-s Bakhjulskrafs
19 juli 2012 · 1 479 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:
Hjälp!! jag köpte idag den där felkodsläsaren till min bil idag. (audi A6 2,5tdi 1997) och har 2x2 överföringskabeln! och plugga in det! men inte en skit hände. det enda som hände var att den hitta blåtanden i felkodsläsaren. men sen händer inget mer! jag kör med Toruqe. får inte fram något! har jag fel inställningar eller vad ligger felet?

du måste ha tändningen på eller bilen igång

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Rehn_78
19 juli 2012 · 70 Inlägg

Funkar toppen till min golf 2,8 - 02

Volkswagen Golf GL "MK1" (1983)
Ravestream
19 juli 2012 · 285 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:
obs har har en sony experia S

Om telefonen hittar obd2 läsaren men inte bilen så kan det vara så att du bör "trycka på" den lite hårdare på OBD2 kontakten, var problem lite på min först.

du ser på första sidan vilka saker programet har kontakt med.
kolla även inställningarna, o kolla så att du parat ihop med rätt blåtandsenhet, så det inte är stereon eller dyl tongue

Senast redigerat av Ravestream (19 juli 2012)

en satans jävla Volvo.
Naucler Badass
19 juli 2012 · 89 Inlägg

Om man skulle vilja köra den ihop med en PC. Vad behöver man för program då??

Signaturtext..
PatricoR
19 juli 2012 · 54 Inlägg

Ottosson skrev:
Om man skulle vilja köra den ihop med en PC. Vad behöver man för program då??

http://interfusecorp.com/2011/07/elm327 … are-guide/
Här finns programvara till pc och mac, bara att följa instruktionerna och ladda ner....
Håll till godo!  ;-D
mvh Patric

Mazda CX-5 "Blue devil" (2016)
Cabron021
19 juli 2012 · 35 Inlägg

Någon som fått det att fungera till 940/945 års 96 och framåt?

Jag köpte en via tradera (elm327) men han skickade något helt annat. Adaptern och telefonen (Samsung Note) hittade varandra. Men då connecta den inte med ECU´n. Så jag tänkte att det är något skit han skicka så jag beställde en från xenonhuset. Precis en sådan som är på första bilden på första inlägget.

Nu när jag startar bluetooth så får jag av någon konstig anledning upp 2st obd2 där och båda är sammankopplade står det. Men nu får jag ej mobilen och adaptern att hitta varandra. Någon som vet vad den lilla skivan innehåller för något som följer med? Min cd läsare till datorn har pajjat så kan ej tyvärr kika. Är det något som man bör installera på telefonen eller nåt? Jag kör med Torque PRO .. Och så blir jag vansinnig smile

Mvh

Hunted Jackass
19 juli 2012 · 795 Inlägg

xxxl_K skrev:
Någon som fått det att fungera till 940/945 års 96 och framåt?

Jag köpte en via tradera (elm327) men han skickade något helt annat. Adaptern och telefonen (Samsung Note) hittade varandra. Men då connecta den inte med ECU´n. Så jag tänkte att det är något skit han skicka så jag beställde en från xenonhuset. Precis en sådan som är på första bilden på första inlägget.

Nu när jag startar bluetooth så får jag av någon konstig anledning upp 2st obd2 där och båda är sammankopplade står det. Men nu får jag ej mobilen och adaptern att hitta varandra. Någon som vet vad den lilla skivan innehåller för något som följer med? Min cd läsare till datorn har pajjat så kan ej tyvärr kika. Är det något som man bör installera på telefonen eller nåt? Jag kör med Torque PRO .. Och så blir jag vansinnig smile

Mvh

Hej, har du bara prövat med en bil eller även med andra (Om inte, försök att pröva den på en bil som är nyare än 2001 iaf)? Pröva att börja med att ta bort dom 2 OBD2 adaptrarna mobilen säger att den är "pairad" med sen lägg till den nya på nytt så du vet att det blir rätt gjort iaf!

Lycka till :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Cabron021
19 juli 2012 · 35 Inlägg

Hunted skrev:

xxxl_K skrev:
Någon som fått det att fungera till 940/945 års 96 och framåt?

Jag köpte en via tradera (elm327) men han skickade något helt annat. Adaptern och telefonen (Samsung Note) hittade varandra. Men då connecta den inte med ECU´n. Så jag tänkte att det är något skit han skicka så jag beställde en från xenonhuset. Precis en sådan som är på första bilden på första inlägget.

Nu när jag startar bluetooth så får jag av någon konstig anledning upp 2st obd2 där och båda är sammankopplade står det. Men nu får jag ej mobilen och adaptern att hitta varandra. Någon som vet vad den lilla skivan innehåller för något som följer med? Min cd läsare till datorn har pajjat så kan ej tyvärr kika. Är det något som man bör installera på telefonen eller nåt? Jag kör med Torque PRO .. Och så blir jag vansinnig smile

Mvh

Hej, har du bara prövat med en bil eller även med andra (Om inte, försök att pröva den på en bil som är nyare än 2001 iaf)? Pröva att börja med att ta bort dom 2 OBD2 adaptrarna mobilen säger att den är "pairad" med sen lägg till den nya på nytt så du vet att det blir rätt gjort iaf!

Lycka till :-)

Tja, nej det har jag inte gjort faktiskt. Men tycker dom borde hitta varandra i torque men det gör dom tyvärr inte. Har bara provat allt i stress hittils så får göra om och ordentligt när jag slutar jobbet. Har du någon aning om hur man tar bort dom olika obd2 som kommer upp på bluetooth listan? Jag kan bara "koppla ur dom". Sitter på jobbet nu men får springa ut på rasten och trixxa lite med kompisens s60 2002. Ska pröva en samsung s2 mobil också.
Mvh

Naucler Badass
19 juli 2012 · 89 Inlägg

PatricoR skrev:

Ottosson skrev:
Om man skulle vilja köra den ihop med en PC. Vad behöver man för program då??

http://interfusecorp.com/2011/07/elm327 … are-guide/
Här finns programvara till pc och mac, bara att följa instruktionerna och ladda ner....
Håll till godo!  ;-D
mvh Patric

Tack så mkt..

Signaturtext..
Cabron021
19 juli 2012 · 35 Inlägg

Prövade kompisens telefon, en s2 lte då fann adaptern och telefonen varann direkt.. Dock fann den inget ecu via bilens uttag. Prövade endast på min 940 från 96. Den har obd2 uttag så blir väldigt fundersam nu alltså.

Ravestream
19 juli 2012 · 285 Inlägg

xxxl_K skrev:
Prövade kompisens telefon, en s2 lte då fann adaptern och telefonen varann direkt.. Dock fann den inget ecu via bilens uttag. Prövade endast på min 940 från 96. Den har obd2 uttag så blir väldigt fundersam nu alltså.

testa i en nyare kärra.

en satans jävla Volvo.
Cabron021
19 juli 2012 · 35 Inlägg

Ravestream skrev:

xxxl_K skrev:
Prövade kompisens telefon, en s2 lte då fann adaptern och telefonen varann direkt.. Dock fann den inget ecu via bilens uttag. Prövade endast på min 940 från 96. Den har obd2 uttag så blir väldigt fundersam nu alltså.

testa i en nyare kärra.

¨
Har googlat en del och 99% av fallen säger att det inte går på årsmodell 96-98 med obd2 uttag. Det är tydligen något konstigt protocol och man behöver volvos mjukvara bla bla bla.

Bara returnera adaptern tongue

Tack iallafall. Mvh

Hermanssons_Garage
19 juli 2012 · 2 415 Inlägg

nu har jag provat lite allt möjligt!
mobilen híttar blåtandens obd2n. men när jag/mobilen försöker "ansluta" så kan den inte ansluta! jag har provat och trycka i kablar hårdare. även vridit kablarna 1 varv. men då vill den inte alls.. har jag den igång samt bilen. så blindar obd2 mätaren några gånger i lite olika färger! sedan lyser 1 röd lampa hela tiden....


har även provat annan programvara i mobil. men funkar inte ändå hmm
skall även prova i morsans bil nu. (återkommer med det)
hjälp va ska jag göra?
alla tips är välkomna!

återigen info om mitt..

Audi A6 2,5TDI 1997
Mobil: sony experia S

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Ravestream
19 juli 2012 · 285 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:
nu har jag provat lite allt möjligt!
mobilen híttar blåtandens obd2n. men när jag/mobilen försöker "ansluta" så kan den inte ansluta! jag har provat och trycka i kablar hårdare. även vridit kablarna 1 varv. men då vill den inte alls.. har jag den igång samt bilen. så blindar obd2 mätaren några gånger i lite olika färger! sedan lyser 1 röd lampa hela tiden....


har även provat annan programvara i mobil. men funkar inte ändå hmm
skall även prova i morsans bil nu. (återkommer med det)
hjälp va ska jag göra?
alla tips är välkomna!

återigen info om mitt..

Audi A6 2,5TDI 1997
Mobil: sony experia S

kan mycket väl vara så att bilen är för gammal.
testa en bil som är nyare än 2000

en satans jävla Volvo.
Cabron021
19 juli 2012 · 35 Inlägg

Det stämmer nog som ravestream säger.. Jag har samma problem det funkar inte... Tyvärr

Hermanssons_Garage
19 juli 2012 · 2 415 Inlägg

Ravestream skrev:

Tryck_o_pys skrev:
nu har jag provat lite allt möjligt!
mobilen híttar blåtandens obd2n. men när jag/mobilen försöker "ansluta" så kan den inte ansluta! jag har provat och trycka i kablar hårdare. även vridit kablarna 1 varv. men då vill den inte alls.. har jag den igång samt bilen. så blindar obd2 mätaren några gånger i lite olika färger! sedan lyser 1 röd lampa hela tiden....


har även provat annan programvara i mobil. men funkar inte ändå hmm
skall även prova i morsans bil nu. (återkommer med det)
hjälp va ska jag göra?
alla tips är välkomna!

återigen info om mitt..

Audi A6 2,5TDI 1997
Mobil: sony experia S

kan mycket väl vara så att bilen är för gammal.
testa en bil som är nyare än 2000

Hm. men den borde väl få något signal överhuvudtaget. hur gör man annars för att kunna felsöka?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
it_mutt Avstängd
20 juli 2012 · 10 388 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:

Ravestream skrev:

Tryck_o_pys skrev:
nu har jag provat lite allt möjligt!
mobilen híttar blåtandens obd2n. men när jag/mobilen försöker "ansluta" så kan den inte ansluta! jag har provat och trycka i kablar hårdare. även vridit kablarna 1 varv. men då vill den inte alls.. har jag den igång samt bilen. så blindar obd2 mätaren några gånger i lite olika färger! sedan lyser 1 röd lampa hela tiden....


har även provat annan programvara i mobil. men funkar inte ändå hmm
skall även prova i morsans bil nu. (återkommer med det)
hjälp va ska jag göra?
alla tips är välkomna!

återigen info om mitt..

Audi A6 2,5TDI 1997
Mobil: sony experia S

kan mycket väl vara så att bilen är för gammal.
testa en bil som är nyare än 2000

Hm. men den borde väl få något signal överhuvudtaget. hur gör man annars för att kunna felsöka?

Gissar på att det är 2x2-biten som ställer till det (att elmkretsen som inte kirrar det)

När det gäller felsökning inom vag så är min stående rekommendation vagcom, men då pratar vi ju lite andra summor.

Vet att elm:en fungerar på A4orna iaf (dock inte testat äldre än 96), men, den har ju den "stora" kontakten, dvs inte 2x2

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hermanssons_Garage
20 juli 2012 · 2 415 Inlägg

it_mutt skrev:

Tryck_o_pys skrev:

Ravestream skrev:

kan mycket väl vara så att bilen är för gammal.
testa en bil som är nyare än 2000

Hm. men den borde väl få något signal överhuvudtaget. hur gör man annars för att kunna felsöka?

Gissar på att det är 2x2-biten som ställer till det (att elmkretsen som inte kirrar det)

När det gäller felsökning inom vag så är min stående rekommendation vagcom, men då pratar vi ju lite andra summor.

Vet att elm:en fungerar på A4orna iaf (dock inte testat äldre än 96), men, den har ju den "stora" kontakten, dvs inte 2x2

okey. hmm jag skall försöka igen. jag provade på morsans bil igår natt. och där värkar det som de mesta funka. dock inte felsöknings saken. då det finns felkoder i hennes bil.
men skall iväg o prova på pappas S70. sen blir det o försöka på min igen..

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Louksor
21 juli 2012 · 1 915 Inlägg

Är det nån av er som vet om denna adapter fungerar på Volvo V70 -99 ? Eller om nån har möjlighet att testa, om nån har tillgång till en sån adapter o bil ?


Min motorlampa tände sig häromdagen, så behöver läsa ut felkoderna.
OBDII adaptern v1,5(sån på första sidan) är väldigt mycket dyrare i sverige, så blir att beställa från nåt annat land, om den fungerar till min bil. Kina 95kr, England 135kr, Tyskland 150kr (priser inkl frakt).


Det var nån här som inte kunde se vad som fanns på cd skivan.
Runns.se har en länk under infon på denna OBDII adapter till drivrutiner o lite mjukvara till datorn.
Antar att det är samma innehåll som på cd skivan: http://uploading.com/files/ba5a1caa/Runns_OBD.rar

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang