2194
Sök

Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...

Wankel-snubbe
882 653 Visningar
Uppdaterades senast 27 juli 2017
Wankel-snubbe
325 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#561
Lite motivations-brist är närvarande. Trodde att jag skulle gå på varvstoppet när jag fick ner bilen på egna hjul, men så har det inte blivit.
Var ju som sagt och hämtade BBS-fälgarna förra helgen, och i brist på intresse, så digitaliserade jag fälgarna igår. Har också vägt dem. 8.08kg utan däck får väl anses bra.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130412_134309_zpsb76b292f.jpg

En snabb hub gjorde också, mitt största problem är att få plats med hjulen innanför skärmarna. Bilen är för smal smile Vill ha en så smal adapterhub som möjligt, men samtidigt måste det finnas lite styrka kvar i den. Får se hur jag gör där. Kanske blir nya hjulnav istället...?

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/Wheelhub-01-1_zps38510552.jpg

Såhär ser ju fälgarna ut på ett ungefär, alla viktiga mått stämmer, och resten är sånär som nån millimeter rätt. Nördigt, kanske, men jag finner en ro i att sitta och rita. Väldigt avslappnande.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/BBS19x925-01_zps546098c3.jpg

Såhär kan det se ut när man sätter ihop paketet.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/BBS19x925-02_zps5c00d208.jpg

Mooseville Performance - Tegheim

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
13 april 2013
#562
Jobbar du med Solidworks (Har för mig att det var det du använde?) dagligen eller? Har svårt att tro att man bara kastar ihop en fälg sådär annars tongue

Wankel-snubbe
325 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#563
Nej, solidworks är bara en fritidssysselsättning :-)

Jag är CNC-operatör och kör bara MasterCam i mitt yrke.

Mooseville Performance - Tegheim

112 Inlägg
13 april 2013
#564
helt sjukt detta!! fan va kul å se smile å en annan drar sig för ett bakaxelbyte å växellådsbyte, detta har ju gett en betydligt mer insperation till å ta tag i sitt eget, kommer premma detta så man få se va som händer.


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
13 april 2013
#565
Tegheim skrev:
Nej, solidworks är bara en fritidssysselsättning :-)

Jag är CNC-operatör och kör bara MasterCam i mitt yrke.

Ah, då förstår jag. Har själv nött på med Sketchup i 3 år nu men jag tänkte börja gå över till SW nu när Sketchup börjar nå sin gräns tongue

Wankel-snubbe
325 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#566
Solidworks har inga gränser ännu smile
Fälgen tog väl ungefär 2 timmar med allt mätande och ritande. Hade den på bänken bredvid mig.

Mooseville Performance - Tegheim

81 Inlägg
13 april 2013
#567
Hur mycket väger en plåtfälg?

The Devil is in the details...

Tokern
361 Inlägg
15 april 2013
#568
riktigt fänt bygge kommer följas big_smile

Det kallas volvo entusiast. Inte volvo nörd!

162 Inlägg
16 april 2013
#569
läste precis igenom alla 29 sidor o de tog 1,5 timmar (noggrann inspektion på bilderna) o de va nog dom mest välspenderade 1,5 timmarna någonsin!! yikes yikes

kom o tänka på en sak, du ska inte flytta bak motorn nånting för mer centrerad vikt?

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!

Wankel-snubbe
325 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#570
940hx35 skrev:
kom o tänka på en sak, du ska inte flytta bak motorn nånting för mer centrerad vikt?

Vart ska jag sitta då? smile
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130309_161442_zps8adbdfb4.jpg
Senast redigerat av Tegheim (16 april 2013)

Mooseville Performance - Tegheim

162 Inlägg
16 april 2013
#571
Tegheim skrev:
940hx35 skrev:
kom o tänka på en sak, du ska inte flytta bak motorn nånting för mer centrerad vikt?

Vart ska jag sitta då? smile
http://i815.photobucket.com/albums/zz71 … dbdfb4.jpg

jaha nu såg man placeringen på grejjerna lite bättre! tongue

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!

däcksparkare
1 046 Inlägg
16 april 2013
#572
hehe, svar på tal wink

Motor utan turbo suger >.>

3 860 Inlägg
16 april 2013
#573
Hahaha.. så skön!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

33 Inlägg
21 april 2013
#574
Förlängd rattstång och tilton pedalställ o bakåtflyttad stol wink? Grymt bygge!! Sjukt att du nästintill tillverkar allting ! Grymaste på länge! 5p!


Wankel-snubbe
325 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#575
Jag kommer sitta lååångt bak. Men det är trångt ändå. Om man tittar vart huvudbågen sitter, så kommer jag sitta strax framför.
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20130421_134103_zps588b4f43.jpg

Mooseville Performance - Tegheim

däcksparkare
1 046 Inlägg
22 april 2013
#576
Brutalt!, finns inget mer att säga!

Motor utan turbo suger >.>

162 Inlägg
22 april 2013
#577
Hur mycket delar kommer vara i glasfiber? Eller kanske t.om kolfiber? big_smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!

Wankel-snubbe
325 Inlägg
162 Inlägg
22 april 2013
#579
Tegheim skrev:
Hela bilen ska vara i plåt :-)

Okej orginal utseéndemässsigt förutom fälgar alltså?  smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!

Wankel-snubbe
325 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
#580
Ja, typ.
Det lär väl bli svårt att dölja allt.

Mooseville Performance - Tegheim


Sök