3435
Sök

Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...

Wankel-snubbe
882 678 Visningar
Uppdaterades senast 27 juli 2017
Wankel-snubbe
325 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#621
Det är alldeles för många timmar i maskinen för att det skulle bli lönsamt att tillverka rotorer. Tror inte man kan få så mycket betalt för dem heller tyvärr.
Och då måste jag även skaffa mig en egen maskin hmm

Mooseville Performance - Tegheim

däcksparkare
1 046 Inlägg
10 maj 2013
#622
grymt att se att det händer något igen! big_smile lika roligt varje gång smile

Motor utan turbo suger >.>

10 164 Inlägg
10 maj 2013
#623
Riktigt fina jobb du gör big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

423 Inlägg
10 maj 2013
#624
Grymt!!!!! smile

Glöm inte att gå in på min blogg för mer info och större bilder på bygget. www.locost.bloggplatsen.se och http://www.kitcardirect.co.uk för glasfiber stolar

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
11 maj 2013
#625
Var är de olika toleranserna (dvs de på under 0.1mm) och hur har du tänkt göra apexspåren på 100% rätt plats? Antar att det krävs en extra uppspänning (eller tre)?


Wankel-snubbe
325 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#626
Det är toleranser överallt smile
Apexspåren är nästan det enklaste utav allt. Det är mycket annat som kan skita sig innan dess smile

Har kämpat alla lediga stunder denna veckan med dessa rotorer. Det har sammanlagt blivit 32 uppspänningar på 4 rotorer... Och då är det bara en liten bit på väg... hmm

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20130511_160329_zps8f20b7aa.jpg

Mooseville Performance - Tegheim

11 Inlägg
11 maj 2013
#627
Är det så här det skall bli?

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104618/104618-ba4b69a650a1614a75587e841ad47a07.jpg

Wankel-snubbe
325 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#628
Önskvärt. Dock har min 3st 50mm mittgavlar, den på bilden 1st, plus 2st tjockare

Mooseville Performance - Tegheim

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
11 maj 2013
#629
Tegheim skrev:
Det är toleranser överallt smile
Apexspåren är nästan det enklaste utav allt. Det är mycket annat som kan skita sig innan dess smile

Har kämpat alla lediga stunder denna veckan med dessa rotorer. Det har sammanlagt blivit 32 uppspänningar på 4 rotorer... Och då är det bara en liten bit på väg... hmm

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20130511_160329_zps8f20b7aa.jpg

Jo, någon typ av tolerans måste det ju alltid vara - men jag antar att t.ex. förbränningsrummet som brukar vara i kolvarna (som jag antar kommer när yttermåtten är korrekta) inte har samma betydelse om det ligger 2tiondelar förskjutet som att yttermåtten är korrekta...

När jag ser på det känns det bara som att tjockleken (bredden) på rotorn borde behöva vara inom 0.1mm - det övriga behöver enligt min vetskap bara ha en minustolerans så det inte slår i.
Det är ju trots allt fjäderbelastade tätningar som kommer täta allt.

Visst känns det lätt med tätningarna genom att 'bara' ställa den upp och köra ett rakt snitt med en 2mm fräs, men den toleransen borde enligt mig vara den viktigaste att den är helt vinkelrät mot sidan, så tätningen inte sliter på ena sidan och läcker på den andra.

Eller har jag förstått det fel? smile

Riktigt fint jobb du gör. smile


2 Inlägg
15 maj 2013
#630
Fett najs Tony! Grattis på din dag oxå! Present kommer på posten!


1 432 Inlägg
15 maj 2013
#631
rofuz skrev:
Fett najs Tony! Grattis på din dag oxå! Present kommer på posten!

Vilken diskret invikning om att han fyller år wink

Grattis iaf! smile

Hoppas Rofuz skicka något kul till bilen wink

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Wankel-snubbe
325 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#632
Haha, tackar! Bara 30år liksom. Idag skulle bilen varit klar enligt min första planering när jsg köpte karossen. Nåt gick snett...

Mooseville Performance - Tegheim

däcksparkare
1 046 Inlägg
15 maj 2013
#633
Grattis då! och det som gick snett.. det gjorde det åt rätt håll! big_smile

Motor utan turbo suger >.>

10 164 Inlägg
15 maj 2013
#634
Grattis smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
15 maj 2013
#635
grattis grattis big_smile

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

301 Inlägg
15 maj 2013
#636
Grattis! smile

If there's a will there's a way :)

181 Inlägg
15 maj 2013
#637
Lilljegern skrev:
Grattis då! och det som gick snett.. det gjorde det åt rätt håll! big_smile

+1 !

Grattis ! smile


1 Inlägg
16 maj 2013
#639
Grattis!
Denna tråd blir svårslagen, troligen den bästa på garaget.org.
Lycka till med bygget, stor beundran!

122 Inlägg
21 maj 2013
#640
finns inte ord hur galet detta projekt är:)



Sök