S-Max, Powershift automatlåda, Oljebyte?

CondorMckiller
3 juli 2012 · 2 Inlägg

Hej!

Har en S-max (´11) som snart gått 8000mil. Den har Powershiftlådan. Finns det något intervall när det gäller oljebyte på dessa?
Om det skall göras, var fyller jag på oljan igen. Tappningspluggen på undersida var lätt att hitta, men inte påfyllning.

Tack på förhand
Håkan

Ford S-Max (2011)
xXSammy
3 juli 2012 · 6 591 Inlägg

Såg inget om intervaller på dessa..men att byta vid 8k mil är ingen dum ide.

Inga felkoder får finnas på lådan, den ska vara 20grader varm och den ska "köras" på vissa växlar först innan bytet sker.
...TVÅ pluggar under samt ett filter vid sidan på lådan. Sen ska det i 6 liter utav Fords egna olja
Bäst är att låta en verkstad göra det åt dig medans du har garanti kvar..Ifall det värsta kan hända.

De/Dem
cheffer
3 juli 2012 · 1 422 Inlägg

en 11 på 8000 mil, låter tidigt att byta om det inte är en taxi men upplever du några konstigheter med växlingar så kör på smile Eftersom det är en så pass ny bil så låt en fordverkstad göra jobbet. Tror f.ö det ska vara så kallad livstidsolja i dessa men det är det i bmw, chrysler och många andra också och de byter ändå, skulle inte tro ford är ett undantag smile

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
CondorMckiller
4 juli 2012 · 2 Inlägg

Tackar för svar. Låter komplicerat värre. Har tittat på deras serviceschema för 8000mil. Där är bara "Kontrollera beträffande skada och läckage". Lådan är det inget fel på, så det får vara.
Det var min tidigare tjänstebil, därför de många milen. Går inte lika långt per år längre. 6000 av dessa kom på de 9 första månaderna.

Ford S-Max (2011)
cheffer
4 juli 2012 · 1 422 Inlägg

CondorMckiller skrev:
Tackar för svar. Låter komplicerat värre. Har tittat på deras serviceschema för 8000mil. Där är bara "Kontrollera beträffande skada och läckage". Lådan är det inget fel på, så det får vara.
Det var min tidigare tjänstebil, därför de många milen. Går inte lika långt per år längre. 6000 av dessa kom på de 9 första månaderna.

Låter precis som det ska smile Står säkert inget intervall på byte av olja va? Att byta olja i en nyare låda brukar inte vara aktuellt förns runt 20k mil då oljorna blivit så bra. Även om det är som jag sa i förra inlägget att tillverkarna ofta säger att det är livstidsoljor så stämmer inte det helt. Man brukar märka det på att växlingarna kan bli sega eller ryckiga och det avhjälps ofta med ny olja bara.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
mattish
12 februari 2015 · 29 Inlägg

I Powershiftlådan i Volvon ska oljan bytas var 8000 mil.
Nu är det en gammal tråd, men fick TS något intervall på oljebytet när lådan sitter i Forden?

Många blandar ihop PS med en vanlig automatlåda. DSG i Vw har oljebyte på 6000 mil.

xXSammy
12 februari 2015 · 6 591 Inlägg

Gammal tråd indeed, vilket är bra! För då kan jag rätta mig. smile

6000 mil /3år gäller på Powershift lådan.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang