Oldsmobile 98 Lux Totalrenovering

Tjena! Nu ska gamla trotjänaren renoveras. Jag har fått bilen i arv av min morfar som har ägt bilen sen 80-talet ungefär. Det är en Oldsmobile 98 Lux som endast tillverkades 1976. Senast vi kollade fanns det bara 2st exakt lika dana i hela europa, vilket gör den ännu mera speciell. Jag ska då totalrenovera bilen. Jag ska börja med att se så att motorn startar så man vet att drivlinan är hel, sedan ska motorn lyftas ut ur bilen och renoveras. Alla packningar och slangar ska bytas ut och motorrummet ska lackas om. Sedan ska bromsarna renoveras runt om och till sist är det rostlagningen och lackeringen kvar. Bilen ska givetvis lackas om i originalfärgen. Målet är att få den körduglig och besiktigad till sommaren 2013 så att man sedan kan köra den till Wheels and Wings 2013. Efter det kommer det mest handla om finlir med bland annat lacken, listerna och stötfångarna. Det slutgiltiga målet är att ha en finare bruksbil.
  • 29 Följare
  • 16 518 Visningar
  • Projektet avslutat 3 februari 2013
JohnWayne
13 oktober 2012 · 5 071 Inlägg

Kul med en väldigt udda vagn smile

Jimmyboy94
13 oktober 2012 · 137 Inlägg

JohnWayne skrev:
Kul med en väldigt udda vagn smile

Ja, det är just därför jag tyckte att man skulle försöka rädda den smile

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
JohnWayne
14 oktober 2012 · 5 071 Inlägg

Jag håller tummarna och kommer att följa dit projekt. Lycka till big_smile

Jimmyboy94
14 oktober 2012 · 137 Inlägg

JohnWayne skrev:
Jag håller tummarna och kommer att följa dit projekt. Lycka till big_smile

Tack! Det lär behövas smile

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
MSGFidde
15 oktober 2012 · 115 Inlägg

Jimmyboy94 skrev:
Jaaa big_smile Det är som att skruva i en muterad B20 ungefär wink

Haha, de e ju nästan samma motor........ bara de att B20 saknar 4 cylindrar å några ventiler wink

Jimmyboy94
15 oktober 2012 · 137 Inlägg

MSGFidde skrev:

Jimmyboy94 skrev:
Jaaa big_smile Det är som att skruva i en muterad B20 ungefär wink

Haha, de e ju nästan samma motor........ bara de att B20 saknar 4 cylindrar å några ventiler wink

Ungefär, fast denna är på ca 400hp original wink Tänk då hur mycket man kan få ut om budgeten tillåter tongue

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
Jimmyboy94
19 oktober 2012 · 137 Inlägg

Idag fick vi ut alla kolvarna + vevaxeln. Sedan fick vi även in motorn i kemtvätten så att den blir ren och fin smile Till nästa vecka ska jag skaffa en speciell spray som man har för att kolla efter sprickor i svetsar och använda den för att kolla efter eventuella sprickor i motorblocket. Om allt är helt och hållet så börjar vi äntligen skriva inköpslistorna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138969/138969-d45d591f7e8737e931a53c0a06a6133e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138969/138969-02ecb0f3bf74103e583011603fd58799.jpg

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
Jimmyboy94
20 oktober 2012 · 137 Inlägg

JohnWayne skrev:
Blir det strikt original eller trimning?

Det beror helt på hur långt budgeten räcker. I första hand ska det åtminstone vara lika bra som original, men om det blir några slantar över så kommer det gå till trimning. Men tanke på att det inte är originalmotorn som sitter i så ser jag ingen anledning till varför man inte skulle kunna modda lite wink

Men vad gäller exteriör och interiör ska jag försöka hålla allt så original som bara möjligt. Bortsett då från ljudsystemet där jag kommer ersätta originalstereon med en så kallad nytillverkad retrostereo som klarar usb och cd skivor. Kommer eventuellt förbättra ljudet i hela bilen men inte på ett sådant sätt att det syns.

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
JohnWayne
20 oktober 2012 · 5 071 Inlägg

Det låter vettigt. Det går ju att trimma lite utan att det syns på utsidan  wink

Jimmyboy94
28 oktober 2012 · 137 Inlägg

Motortvätten bjöd på en inte så värst trevlig överraskning när vi upptäckte ca 8 sprickor i motorblocket. Det var så pass skadat att det inte går att rädda tyvärr. Så nu är vi på jakt efter en ny V8 som kan passa med växellådan till den gamla motorn. Får bli att ringa till norrlandscustom i nästa vecka... 

Bilder på 2 av dom värsta sprickorna...
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138969/138969-bb1c94cc781386e45f167490c33a4c5c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138969/138969-269dd9216562ad07ff337c84f3ff129f.jpg

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
JohnWayne
29 oktober 2012 · 5 071 Inlägg

Aj aj, det var inte kul sad
Är det svårt att hitta block till en sån här eller passar det från andra modeller?

Jimmyboy94
29 oktober 2012 · 137 Inlägg

JohnWayne skrev:
Aj aj, det var inte kul sad
Är det svårt att hitta block till en sån här eller passar det från andra modeller?

Jag satsar nog på en helt annan motor med tanke på att det mesta som finns i motorn har slitit in sig efter det här blocket. Topparna är nog det ända som går att återanvända.

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
MSGFidde
30 oktober 2012 · 115 Inlägg

Fy vad tråkigt, hoppas att du hittar en annan motor till den så den går å få på rull igen

Jimmyboy94
30 oktober 2012 · 137 Inlägg

MSGFidde skrev:
Fy vad tråkigt, hoppas att du hittar en annan motor till den så den går å få på rull igen

Ja, det vore ju synd att behöva ge upp nu!

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
Big_JN
30 oktober 2012 · 2 126 Inlägg

Jimmyboy94 skrev:

MSGFidde skrev:
Fy vad tråkigt, hoppas att du hittar en annan motor till den så den går å få på rull igen

Ja, det vore ju synd att behöva ge upp nu!

Ge inte upp... hmm

Sitter väl en 455 original på dessa eller?

Jimmyboy94
30 oktober 2012 · 137 Inlägg

Big_JN skrev:

Jimmyboy94 skrev:

MSGFidde skrev:
Fy vad tråkigt, hoppas att du hittar en annan motor till den så den går å få på rull igen

Ja, det vore ju synd att behöva ge upp nu!

Ge inte upp... hmm

Sitter väl en 455 original på dessa eller?

Såhär har jag fått för mig att det är: Den Oldsmobilen som jag har kommer med en 455 original, men bara på 200hk. Så när den kom till Sverige bytte ägaren som importerade den till en annan Oldsmobile motor från 71 som också var en 455 fast med ca 400hk istället. Det stora problemet är att dom registrerade aldrig om bilen med den nya motorn så går man efter reg.nr så kommer 455,an på 200hk fortfarande fram. Men jag vet inte om något annat också är bytt som tex växellådan vilket gör det mycket svårare att veta exakt vad man ska leta efter...

Jag har tagit precis tagit kontakt med Speedpro i Stockholm så jag får se om dom har nån lösning smile

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P
BMW 116i "Blue Line" (2010)
Big_JN
30 oktober 2012 · 2 126 Inlägg

Jimmyboy94 skrev:

Big_JN skrev:

Jimmyboy94 skrev:

Ja, det vore ju synd att behöva ge upp nu!

Ge inte upp... hmm

Sitter väl en 455 original på dessa eller?

Såhär har jag fått för mig att det är: Den Oldsmobilen som jag har kommer med en 455 original, men bara på 200hk. Så när den kom till Sverige bytte ägaren som importerade den till en annan Oldsmobile motor från 71 som också var en 455 fast med ca 400hk istället. Det stora problemet är att dom registrerade aldrig om bilen med den nya motorn så går man efter reg.nr så kommer 455,an på 200hk fortfarande fram. Men jag vet inte om något annat också är bytt som tex växellådan vilket gör det mycket svårare att veta exakt vad man ska leta efter...

Jag har tagit precis tagit kontakt med Speedpro i Stockholm så jag får se om dom har nån lösning smile

Tyvärr så var ju denna typ av "nedtrimmning" vanlig under Oljekrisens 70-tal sad

455 Rocket motorn fanns tydligen att få i dessa bilar:

Oldsmobile Vista Cruiser (1970–76)
Oldsmobile Custom Cruiser
Oldsmobile 442
Oldsmobile Delta 88
Oldsmobile 98
1968–1970 Oldsmobile Toronado, 375 hp (280 kW)
1968–1970 Oldsmobile Toronado GT (W34), 400 hp (300 kW)


Hoppas det löser sig big_smile

Big_JN
31 oktober 2012 · 2 126 Inlägg

JohnWayne skrev:
De 455 som satt i 4-4-2 och hette W-30. Vet någon varför de kallas så?

Verkar bero på att W-30 hade en typ av dubbla cold air intake och vassare kam eller nåt liknande, var tydligen top of the line!

Är säkert någon som vet mer än jag om detta...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang