Supra MKIII 7M-GTE trim?

MrVain
17 december 2012 · 904 Inlägg

Andyy90 skrev:
Här har du en som är färdig och riktigt billig.. http://www.supras.nu/forum/showthread.p … adid=14122

Ja billigare än så lär man inte komma undan smile

De ska va gött å leva
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
17 december 2012 · 1 163 Inlägg

MrVain skrev:

Andyy90 skrev:
Här har du en som är färdig och riktigt billig.. http://www.supras.nu/forum/showthread.p … adid=14122

Ja billigare än så lär man inte komma undan smile

Ifall man har alla maskiner hemma så går det nog annars får man nog dubbla det innan man är färdig.. smile

~Andy~
tekniknissen1
17 december 2012 · 866 Inlägg

Nästan för billigt ? Men det är klart 7Mgte är inte poppis nu för tiden.

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
17 december 2012 · 1 163 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Nästan för billigt ? Men det är klart 7Mgte är inte poppis nu för tiden.

Alla byter till 1jz eller 2jz idag inklusive mig.. tongue Dock ger jag ju 5000 kr mer för min 2jz än vad denna motorn kostade och 7mgten är ju minst lika stark som 2jzan i detta läget..

~Andy~
Zazze SRF Performance
18 december 2012 · 188 Inlägg

Hela grejen är ju att jag ska lära mig något. Köper jag en färdig motor så har jag inte lärt mig något. Målet är att jag ska renovera och trimma den motorn jag har och få den att gå bra och stabilt med mycket kräm.

Målet är som sagt:
Supra MK3, 2JZ-GTE, V160 (MK4 bakaxel?)
Supra MK2, 7m-GTE, R154 (MK3 bakaxel?)
Hoppar helt enkelt upp lite i båda modellerna.

Motorn ska inte renoveras över en natt och jag är mer än högst medveten på att de kommer bli dyrt. När motorn är renoverad och trimmad så kommer jag börja med lite motorbyten. Kan renovera med de garaget jag har just nu men hålla på och byta motorer o grejer så kommer jag behöva större plats än jag har just nu. Ska försöka bli klar med motorn tills sommaren 2014 och under vintern så ska jag göra ett eller snarare sagt 2 motorbyten om allt går som planerat.

Har läst mycket och pratat med folk som gjort det jag ska göra. Så kommer få erfaren hjälp och massor av tips. Men vet inte riktigt hur jag ska göra med den kommande växellådan och bakaxel. Vet inte hur mycket kräm originalbakaxeln på min tål om man kanske ska byta till MK4ans? Vet inte heller om jag ska köra med V160 eller R154 i motorbytet. Blir förmodligen MK4 bakaxel och en V160 låda och kanske ZF eller R154 med MK3 bakaxel på andra bygget.

Målet är i första hand att fixa MK3an. MK2an kom till eftersom de kostar hyffsat lite och när jag ända tänkt trimma och renovera så känna det dumt att sälja direkt så tänkte att man kunde bygga nått kul av de som "blir över".

Känns som en kul grej att göra innan man dör :-)

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 december 2012 · 7 229 Inlägg

Zazze skrev:
Hela grejen är ju att jag ska lära mig något. Köper jag en färdig motor så har jag inte lärt mig något. Målet är att jag ska renovera och trimma den motorn jag har och få den att gå bra och stabilt med mycket kräm.

Målet är som sagt:
Supra MK3, 2JZ-GTE, V160 (MK4 bakaxel?)
Supra MK2, 7m-GTE, R154 (MK3 bakaxel?)
Hoppar helt enkelt upp lite i båda modellerna.

Motorn ska inte renoveras över en natt och jag är mer än högst medveten på att de kommer bli dyrt. När motorn är renoverad och trimmad så kommer jag börja med lite motorbyten. Kan renovera med de garaget jag har just nu men hålla på och byta motorer o grejer så kommer jag behöva större plats än jag har just nu. Ska försöka bli klar med motorn tills sommaren 2014 och under vintern så ska jag göra ett eller snarare sagt 2 motorbyten om allt går som planerat.

Har läst mycket och pratat med folk som gjort det jag ska göra. Så kommer få erfaren hjälp och massor av tips. Men vet inte riktigt hur jag ska göra med den kommande växellådan och bakaxel. Vet inte hur mycket kräm originalbakaxeln på min tål om man kanske ska byta till MK4ans? Vet inte heller om jag ska köra med V160 eller R154 i motorbytet. Blir förmodligen MK4 bakaxel och en V160 låda och kanske ZF eller R154 med MK3 bakaxel på andra bygget.

Målet är i första hand att fixa MK3an. MK2an kom till eftersom de kostar hyffsat lite och när jag ända tänkt trimma och renovera så känna det dumt att sälja direkt så tänkte att man kunde bygga nått kul av de som "blir över".

Känns som en kul grej att göra innan man dör :-)

Men bygg du en maskin du vill ha istället för att jiddra..  Du snackar om jätte mycket pengar om du ska bygga 2 maskiner

Vet inte vad du har kört innan men en bil med 400hk är snabb så börja där.  Sen är inte effekt allt se till att få en motor med bra gasrespons och en jämn och fin kurva istället, det är lite mer utmaning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Zazze SRF Performance
18 december 2012 · 188 Inlägg

Men bygg du en maskin du vill ha istället för att jiddra..  Du snackar om jätte mycket pengar om du ska bygga 2 maskiner

Vet inte vad du har kört innan men en bil med 400hk är snabb så börja där.  Sen är inte effekt allt se till att få en motor med bra gasrespons och en jämn och fin kurva istället, det är lite mer utmaning

Jag jiddrar inte. Orkar inte sånna som dig.

Jag är som jag skrev, fullt medveten om de.

Nej de vet du inte, tänker byta topp, studds, turbo, intercooler, avgassystem mm till sommaren och landar förhoppningsvis runt 350hk. Kommer inte hinna eller ha råd med mer som det ser ut med min utbildning just nu. Men under nästa vinter så kör det igång rejält. Bilen ska som jag också skrev gå bra och allt vad det innebär. Effekt och hållbarhet och efter de inställningar för att få en bra effektkurva.

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang