E30 m60b40 V8

E30 v8 projekt med syfte att drifta och lägga feta burnout vid korvmojen!
  • 110 Följare
  • 148 792 Visningar
  • Projektet avslutat 14 november 2013
spetsen
12 oktober 2012 · 168 Inlägg

Fronten är så gott som klar. Ska bygga 2 fästen till. Slipas lite mer och snyggas till och och lägga på färg. blev iallafall kanon bra:) smidigt somfan att skruva av fronten cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-5ec55e216c53a14518abf8387a62b7ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-ae7933dac695946e75a8c51a01cb84f3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-8e4c599b2437171f14fe1a7d3d31da2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-55ae09b67ec48e5bcb0eef381ccbe3d6.jpg

BMW E30 (1989)
spetsen
12 oktober 2012 · 168 Inlägg

Christian_N skrev:
Klart som satan du ska fortsätta med V8 smile

Polaren har en E30 med M62B44 i och Vems.. Emil har bara knåpat ihop en snabb mappning så en riktigt mappning väntar men det är en extremt trevlig maskin!

Jo nog ska jag fortsätta med det:) Dock ska jag fokusera på att få ordning på karossen först nu smile krävs lite arbete på väghållningen tongue

BMW E30 (1989)
spetsen
16 oktober 2012 · 168 Inlägg

Mindre lycklig kille. Fått ut e30in ur garaget och åkt kanske 2 mil? den hackar och går konstigt. tänkte att det går väl över. Numera så sprutar det olja ur hålet på bild. Samtidigt som den suger i sig luft i samma hål.

(Sitter på baksidan av insuget)  http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0d5201210105535b9


knappt så det går att köra den. rör jag gasen så smäller den och poffar och svartrycker som satan. så blir väl att riva ur motorn igen då :lol

Senast redigerat av spetsen (16 oktober 2012)

BMW E30 (1989)
zemet
16 oktober 2012 · 4 047 Inlägg

spetsen skrev:
Mindre lycklig kille. Fått ut e30in ur garaget och åkt kanske 2 mil? den hackar och går konstigt. tänkte att det går väl över. Numera så sprutar det olja ur hålet på bild. Samtidigt som den suger i sig luft i samma hål.

(Sitter på baksidan av insuget)  http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0d5201210105535b9


knappt så det går att köra den. rör jag gasen så smäller den och poffar och svartrycker som satan. så blir väl att riva ur motorn igen då :lol

Gött att du har snabbfästen till fronten nu dåsmile Underlättar väll lite:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
BengtAchmed
16 oktober 2012 · 66 Inlägg

Behöver du verkligen riva ur hela motorn för att byta insugsmembranet?

Christian_N
16 oktober 2012 · 663 Inlägg

Bror på hur nära motorn sitter på torpedväggen.. Men går det inte och lossa kylare och kardan och sen lyfta upp motorn litegran och bara dra den fram långt nog så du kommer åt?

spetsen
20 oktober 2012 · 168 Inlägg

10 timmar senare med kylare som gått sönder för att jag tappa en rörtång ned framför motorn så är det fixat tongue fifan vilket helvete. fick skära och hacka sönder locket och slipa ner skallen på 3 bultar. Och trångt? Har aldrig varit med om nå så jäkligt. Rekommenderar alla som tänkt lyfta ur motorn att byta detta när den är ur innan problemen kommer. Bytte även ut skit torxbultarna till vanliga m6 bultar. Förstår inte ur bmw tänkte när dom satt dit torx bultar.

Dock så gick inte bilen riktigt bra efter att jag bytt detta och fortsatte att söka vidare. Noterade att bilen stängdes av om jag smällde igen dörren hårt.. Provade även att sparka på däcket fram så stängdes bilen av. Både jag. christoffer och min farbror stod som frågetecken haha roll Efter lite sökande och mycket svordomar så hittade vi ett relä som halkat ur lite granna så det tappa kontakt big_smile

BMW E30 (1989)
Christian_N
20 oktober 2012 · 663 Inlägg

Skönt att det är fixat iaf smile Jag sågade även ur kardan/växellådstunneln litegran och gjorde en box så man kommer åt bultarna bättre och kan skjuta lådan ur bilen på ett enklare sätt smile

Det är trångt men det är de värt wink

spetsen
27 oktober 2012 · 168 Inlägg

Har funkat helt ok sen jag fick ut den på vägen igen:) Haft lite problem med kylaren. blir sånt jävla tryck i systemet så han trycker ur sig vatten ur locket hmm Ibland funkar det och ibland inte:P

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-59ac8bd85e8fcacdcd9461c8b5c7ec73.jpg

Riktigt stolt över denna haha lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-ac3b5e4139f1f099654b93fd7c96077d.jpg

Fick agera jobb bil i fredags. Blev inte så imponerad när jag såg att det var massa snö ute.tongue Motorbroms är inget alternativ då han låser bakhjulen nästan direkt cool har nog aldrig åkt så mycket tomgångskörning big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-33ea59c8229da3b2d98a65b54b5eeb16.jpg


ÄR PÅ JAKT EFTER ISDÄCK OM NÅGON HAR:P dubbdäck lär vara helt meningslöst på detta koncept wink

BMW E30 (1989)
norges02
27 oktober 2012 · 61 Inlägg

har inte läst igenom hela tråden men tycker att om du ändå ska bygga om fram o bakvagn så mycket så tycker jag du ska ta kontakt med närmaste sfro hos dej o regga om bilen som ombyggt fordon för det går nämligen få till, dock högst med 3L v8an. men regga med en sån o sen byt tillbaka till 4L, är ju tråkigaste som finns o köra en olaglig bil, spec om de händer något o f-bolaget ser att bilen är kraftigt omgjord utan att regga in de.

fräsigt bygge annars:)

BMW E30 325 (1989)
Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
ffroojd
27 oktober 2012 · 48 Inlägg

hört folk som reggat med 4l också bara att dom sagt att det är en 3liters

norges02
27 oktober 2012 · 61 Inlägg

ffroojd skrev:
hört folk som reggat med 4l också bara att dom sagt att det är en 3liters

då har dom ju i så fall haft tur att inte nån orkat kolla motornr och sånt. men funkar säkert, bara testa de:p

bra lösning på fronten, byggde själv om så på min bmw 1602a, har varit så värt de flera gånger:p

Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
BMW E30 325 (1989)
Christian_N
27 oktober 2012 · 663 Inlägg

Jag har samma problem med att den skjuter ur sig vatten ur locket tongue

Först med trasig 2 bars lock så den sköt ur sig ur locket.. Hittade sen ett helt 1,4bars lock i garaget som fick fungera tills jag hittar ett 2 bars lock igen. Men den orkar inte hålla emot trycket istället så skjuter ur pga det istället fast genom luftningsslangen haha.. Dock så är det bättre nu men inte helt bra..

Och precis som för dig så fungerar det ibland och ibland inte..

spetsen
27 oktober 2012 · 168 Inlägg

Christian_N skrev:
Jag har samma problem med att den skjuter ur sig vatten ur locket tongue

Först med trasig 2 bars lock så den sköt ur sig ur locket.. Hittade sen ett helt 1,4bars lock i garaget som fick fungera tills jag hittar ett 2 bars lock igen. Men den orkar inte hålla emot trycket istället så skjuter ur pga det istället fast genom luftningsslangen haha.. Dock så är det bättre nu men inte helt bra..

Och precis som för dig så fungerar det ibland och ibland inte..

Funderar på att svetsa dit en nippel uppe på och leda vattnet rätt upp i expansions kärlet så det kan cirkulera runt hela tiden. Då borde man ju slippa det problemet med övertryck smile

BMW E30 (1989)
holmpa94
27 oktober 2012 · 103 Inlägg

Säger bara, FAN VA FRÄNT!

spetsen
27 oktober 2012 · 168 Inlägg

holmpa94 skrev:
Säger bara, FAN VA FRÄNT!

Kul du gillar det big_smile

BMW E30 (1989)
spetsen
27 oktober 2012 · 168 Inlägg

norges02 skrev:
har inte läst igenom hela tråden men tycker att om du ändå ska bygga om fram o bakvagn så mycket så tycker jag du ska ta kontakt med närmaste sfro hos dej o regga om bilen som ombyggt fordon för det går nämligen få till, dock högst med 3L v8an. men regga med en sån o sen byt tillbaka till 4L, är ju tråkigaste som finns o köra en olaglig bil, spec om de händer något o f-bolaget ser att bilen är kraftigt omgjord utan att regga in de.

fräsigt bygge annars:)

Har haft tankarna kring det där. Får se i vinter när motorn ändå ska ur. Kanske köper mig en bmw 530 och tar motor och papper så kan jag ju bevisa att den är där ifrån smile

BMW E30 (1989)
norges02
27 oktober 2012 · 61 Inlägg

spetsen skrev:

norges02 skrev:
har inte läst igenom hela tråden men tycker att om du ändå ska bygga om fram o bakvagn så mycket så tycker jag du ska ta kontakt med närmaste sfro hos dej o regga om bilen som ombyggt fordon för det går nämligen få till, dock högst med 3L v8an. men regga med en sån o sen byt tillbaka till 4L, är ju tråkigaste som finns o köra en olaglig bil, spec om de händer något o f-bolaget ser att bilen är kraftigt omgjord utan att regga in de.

fräsigt bygge annars:)

Har haft tankarna kring det där. Får se i vinter när motorn ändå ska ur. Kanske köper mig en bmw 530 och tar motor och papper så kan jag ju bevisa att den är där ifrån smile

kostar ju 4000kr att sfro bes men är ju så sjukt värt det ifall olyckan är framme. vet precis hur lätt de sker:p kört som ett svin både sommar som vinter i 6 år o aldrig krockat, i förrgår körde jag 20km/h under hastighetsbegränsningen och som folk pga snö och planterade ändå bilen rätt in i bergsväggen så de blev stora skador o bärgning. så de är lätt hänt, o då vill man verkligen att bilen är laglig:) finns ju lösa 530 motorer på blocket annars:).

Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
BMW E30 325 (1989)
spetsen
27 oktober 2012 · 168 Inlägg

norges02 skrev:

spetsen skrev:

norges02 skrev:
har inte läst igenom hela tråden men tycker att om du ändå ska bygga om fram o bakvagn så mycket så tycker jag du ska ta kontakt med närmaste sfro hos dej o regga om bilen som ombyggt fordon för det går nämligen få till, dock högst med 3L v8an. men regga med en sån o sen byt tillbaka till 4L, är ju tråkigaste som finns o köra en olaglig bil, spec om de händer något o f-bolaget ser att bilen är kraftigt omgjord utan att regga in de.

fräsigt bygge annars:)

Har haft tankarna kring det där. Får se i vinter när motorn ändå ska ur. Kanske köper mig en bmw 530 och tar motor och papper så kan jag ju bevisa att den är där ifrån smile

kostar ju 4000kr att sfro bes men är ju så sjukt värt det ifall olyckan är framme. vet precis hur lätt de sker:p kört som ett svin både sommar som vinter i 6 år o aldrig krockat, i förrgår körde jag 20km/h under hastighetsbegränsningen och som folk pga snö och planterade ändå bilen rätt in i bergsväggen så de blev stora skador o bärgning. så de är lätt hänt, o då vill man verkligen att bilen är laglig:) finns ju lösa 530 motorer på blocket annars:).

Ursh tråkigt. hoppas det gick bra med dig iallafall. Ja men underlättar om man tar allt från en donator bil så har man ju papper på var motorn kommer ifrån osv smile

BMW E30 (1989)
ffroojd
28 oktober 2012 · 48 Inlägg

jag har en 530 motor jag säljer med databox lmm osv i borlänge om du e intresserad för jag ska inte regga min

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang