1939
Sök

Volvo 740 VR6 TURBO Drift Projekt!

Garage under uppbyggnad!

206 849 Visningar
Projektet avslutat 20 mars 2014
1 433 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#181
Oh Såja ! Tack Putte !


4 262 Inlägg
4 september 2012
#182
För att få bort studs så är det bästa att skaffa ett ordentligt momentstag. Finns på bakaxel.se Kör du med diff så kommer ditt original momentstag snart att gå sönder ändå så lika bra att beställa ett nytt direkt. Polaren körde sönder sitt original momentstag på 2 veckor med en vanlig 940 gl. Lägger man några burn på torr asfalt och drar några varv i rondellerna så går det snart.


Himma skruare
1 250 Inlägg
4 september 2012
#183
På min 740 så körde jag 7-8 månader innan den fick åka på skroten. Å då var bakaxlen hel.
Många varv i torra rondeller o korsningar. Stillastående start med varvstopp o bara släppa koppling.
Så det verkar nog vara olika då.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

766 Inlägg
4 september 2012
#184
zemet skrev:
För att få bort studs så är det bästa att skaffa ett ordentligt momentstag. Finns på bakaxel.se Kör du med diff så kommer ditt original momentstag snart att gå sönder ändå så lika bra att beställa ett nytt direkt. Polaren körde sönder sitt original momentstag på 2 veckor med en vanlig 940 gl. Lägger man några burn på torr asfalt och drar några varv i rondellerna så går det snart.

det är ju inte så svårt att förstärka upp orginal så det håller eller bygga ett eget istället för deras överprisade stag

766 Inlägg
4 september 2012
#185
Gizmo_ skrev:
På min 740 så körde jag 7-8 månader innan den fick åka på skroten. Å då var bakaxlen hel.
Många varv i torra rondeller o korsningar. Stillastående start med varvstopp o bara släppa koppling.
Så det verkar nog vara olika då.

beror ju på om du har ruttna smala däck eller nya fräscha breda 18tummare eller liknande oxå

Himma skruare
1 250 Inlägg
4 september 2012
#186
Det gick många däck, men tumen har ju ingen betydelse. Men bedden låg på mellan 195-215.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

4 262 Inlägg
4 september 2012
#187
Gizmo_ skrev:
På min 740 så körde jag 7-8 månader innan den fick åka på skroten. Å då var bakaxlen hel.
Många varv i torra rondeller o korsningar. Stillastående start med varvstopp o bara släppa koppling.
Så det verkar nog vara olika då.

Mjo verkar ju så. Min erfarenhet av 3st 7/940 är att momentstaget går efter några veckor bara med sån körning. Då har det inte heller varit 18" 245 däck utan vanliga skit 15" 195.

Men man får ju med massa polyuretan bussningar med momentstaget från bakaxel också. Och det blev en jävla skillnad på bilen efter det, kändes som att framdäcken nästan lyfte när man drog iväg från stillastående.

Man kan ju bygga själv också såklart om man är duktig och har tillgång till allt.


490 Inlägg
4 september 2012
#188
jag kör med 245-35-18 på min 940 turbo med ca 210hk aussie lockerdiff och blir rätt många rondeller och burnisar och det håller har aldrig behövt bytt momentstag på nån volvo jag haft....

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

1 433 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#189
Ja allt kommer att förstärkas och bytas ut undervintern nu ska jag bara få mer smak för att sladda så när vintern drar igång blir det ett jävla byggande!


300 Inlägg
4 september 2012
#190
Prenumeration lagd smile

4 262 Inlägg
4 september 2012
#191
sonaxvax skrev:
jag kör med 245-35-18 på min 940 turbo med ca 210hk aussie lockerdiff och blir rätt många rondeller och burnisar och det håller har aldrig behövt bytt momentstag på nån volvo jag haft....

Verkar vara väldigt stora kvalitetsskillnader på dom där momentstagen då...

740 GLT 90 aussielocker tog 3 veckor, inget hjulstuds
740 TIC 87 aussielocker 2 veckor, massor av hjul studs. Hjul studset försvann efter byte av momentstag.
940 gl 94 volvo original lamelldiff 3 veckor.

Men då är det väll lika bra att bara köra, rasar det så rasar det:) inget svårt att byta heller.


490 Inlägg
4 september 2012
#192
zemet skrev:
sonaxvax skrev:
jag kör med 245-35-18 på min 940 turbo med ca 210hk aussie lockerdiff och blir rätt många rondeller och burnisar och det håller har aldrig behövt bytt momentstag på nån volvo jag haft....

Verkar vara väldigt stora kvalitetsskillnader på dom där momentstagen då...

740 GLT 90 aussielocker tog 3 veckor, inget hjulstuds
740 TIC 87 aussielocker 2 veckor, massor av hjul studs. Hjul studset försvann efter byte av momentstag.
940 gl 94 volvo original lamelldiff 3 veckor.

Men då är det väll lika bra att bara köra, rasar det så rasar det:) inget svårt att byta heller.

Menar det.
kör tills det går sönder och uppgradera sen!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

1 433 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#193
Kommer update från gårdagen efter jobb!


2 121 Inlägg
5 september 2012
#194
prem lagd


1 433 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#195
Okey då kör vi update då!

först så lättade jag bort circa 20-30 kg lite snabbt

Draget!
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/199053_10151057107838170_1535509332_n.jpg

Bakaxel byte min vänn och förra ägaren Danne på bilden smile

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/546042_10151057105978170_34100605_n.jpg

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/377617_10151057109728170_1967754212_n.jpg

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/383266_10151057152993170_1829806354_n.jpg

i med olja och på med packning och locket på "nya" diffen (aga)
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/185036_10151057155668170_1557689642_n.jpg

trodde aldrig att jag skulle behöva bonde meka på detta sättet, men har inte fått tag i nått garaget än hmm kanske nån som har förslag eller kontakter inom Malmö regionen

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/540054_10151057167023170_1510839529_n.jpg

blev lite sent
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/185169_10151057168888170_1192098909_n.jpg

UPP med den nya
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/429803_10151057170438170_1289172931_n.jpg

på med "test" fälgar
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/316794_10151057171568170_1033363763_n.jpg

eftersom att baljan är bortskuren så ser det ganska rått ut bakifrån

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/564205_10151057172178170_1075877357_n.jpg

Här är en liten film på ett test i den lokala rondellen VÄLDIGT dålig kvalle dock hmm

http://www.youtube.com/watch?v=hZX_EwkX … e=youtu.be

passade även på att ;

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/402899_10151057161803170_226650425_n.jpg

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/404117_10151057164898170_839387650_n.jpg

kvällen slutade med en onsynlig trottoarkant

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/429922_10151058238718170_2040284521_n.jpg

drog till jobbet och jobbade åkte förbi Danne på vägen hem och plockade upp dessa!

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/253435_10151058239173170_2031889815_n.jpg

sen drog jag på Penta där bak igen tycker jag har fått bra bredd nu kanske en sån biltema ring till och sedan lite skärmvalsning och SÄNKA ned en bra bit till fram samt bak

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/578354_10151058239473170_463732201_n.jpg

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/424691_10151058239998170_1440240050_n.jpg

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/200455_10151058240688170_1173121195_n.jpg

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/643918_10151058241163170_1325736037_n.jpg

Det var allt för nu !
ska fortsätta lätta i form av borrning och rensa Asfaltsmattor smile
men nu i helgen ska jag ned i Tyskland och hämta hem en M3:a som ska byggas Remote Turbo på! (kommer projekt tråd om den också)

men hur som hur tycker jag att det börjar likna nått med Volvo´n nu så skulle gärna ta några röster på den nu också så in och rösta nu boys ! smile
MVH J.J!


4 262 Inlägg
6 september 2012
#196
Ser fint ut! Men du skulle ha målat bromsskivorna också alltså "trumman" på bakaxeln också. Hur breda var spacerplattorna?


1 433 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#197
zemet skrev:
Ser fint ut! Men du skulle ha målat bromsskivorna också alltså "trumman" på bakaxeln också. Hur breda var spacerplattorna?

20 eller 25 smile jo jag vet men under vintern åker ju fram och bakvagn ned för blästring och det blir nya skivor belägg etc och hela chassit ska lackas etc , så nu är det bara för att ha lite roligt innan jag hittat garage smile


85 Inlägg
6 september 2012
#198
fyy vilket jävla gangster åk du är ägare till! big_smile

ser ut att gå bra! stor skillnad att köra den efter allt lättande? smile


2 788 Inlägg
6 september 2012
#199
Ser bra ut, kul med en ordentligt uppdatering smile


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
7 september 2012
#200
Härligt med en updt, ser ju ut att gå bra för dej ju! smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått


Sök