BMW 1602 -73 får en andra chans efter 15 år i vila.

Nya projektet efter min M3a som såldes i våras. Vill lära mig mer om bilar och eftersom M3an var i så fint skick så fanns det inte så mycket som jag kunde göra med den. Så då kom denna BMW 1602 från -73 in i bilden. Är min kusins bil (numera min bil) som han ägt sen han var 16år, var hans första bil så jag antar att han hade svårt att skiljas från den så bilen ställdes undan på vår mormors gård i ett garage 1997. Han tyckte att det var kul om bilen kunde få en andra chans vilket jag nu jobbar på =) Det blir en helrenovering men inte till strikt orginal utan efter mina visioner om hur en tuff snabb och rolig 02a ska vara fast med BMW orginal former så klart. Hoppas att det kan vara av intresse att följa, välkommen =) ///Peter
  • 349 Följare
  • 333 934 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 augusti 2016
L.D. Peter Överpedantisk?
18 augusti 2012 · 411 Inlägg

Munther skrev:
Helt grön på Garaget, och detta blir min första prem, ser riktigt fin ut! smile

Vad roligt! Välkommen till Garaget smile Kul att lagt prem på mitt projekt, hoppas att du kommer att finna det intressant smile Mvh Peter

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Munther
18 augusti 2012 · 17 Inlägg

L.D. Peter skrev:

Munther skrev:
Helt grön på Garaget, och detta blir min första prem, ser riktigt fin ut! smile

Vad roligt! Välkommen till Garaget smile Kul att lagt prem på mitt projekt, hoppas att du kommer att finna det intressant smile Mvh Peter

Tackar, tackar! Känns som att det var bara en tidsfråga innan man trilla dit wink Alltid kul med dessa modeller! Själv kommer jag väl lägga upp lite biler på min 2002 så fort det blir tid till att putsa upp fanskapet!

BMW m635csi (1984)
BMW 2002ti "Nolltvåan" (1974)
L.D. Peter Överpedantisk?
18 augusti 2012 · 411 Inlägg

Munther skrev:

L.D. Peter skrev:

Munther skrev:
Helt grön på Garaget, och detta blir min första prem, ser riktigt fin ut! smile

Vad roligt! Välkommen till Garaget smile Kul att lagt prem på mitt projekt, hoppas att du kommer att finna det intressant smile Mvh Peter

Tackar, tackar! Känns som att det var bara en tidsfråga innan man trilla dit wink Alltid kul med dessa modeller! Själv kommer jag väl lägga upp lite biler på min 2002 så fort det blir tid till att putsa upp fanskapet!

Va kul så du äger en 02a smile Hojta gärna till när du lagt upp den smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Munther
21 augusti 2012 · 17 Inlägg

L.D. Peter skrev:

Munther skrev:

L.D. Peter skrev:
Vad roligt! Välkommen till Garaget smile Kul att lagt prem på mitt projekt, hoppas att du kommer att finna det intressant smile Mvh Peter

Tackar, tackar! Känns som att det var bara en tidsfråga innan man trilla dit wink Alltid kul med dessa modeller! Själv kommer jag väl lägga upp lite biler på min 2002 så fort det blir tid till att putsa upp fanskapet!

Va kul så du äger en 02a smile Hojta gärna till när du lagt upp den smile

Med lite tur så kommer det bilder i helgen, rätt kul för den har stått i varmgarage dom senaste 20 åren, ytterst lite rost, full bur osv. Har en far som bruka tävla med dessa bilar, och har bestämt sig för att i princip aldrig sälja, men jag lyckades extrudera en ur hans samling smile

BMW 2002ti "Nolltvåan" (1974)
BMW m635csi (1984)
L.D. Peter Överpedantisk?
21 augusti 2012 · 411 Inlägg

Munther skrev:

L.D. Peter skrev:

Munther skrev:

Tackar, tackar! Känns som att det var bara en tidsfråga innan man trilla dit wink Alltid kul med dessa modeller! Själv kommer jag väl lägga upp lite biler på min 2002 så fort det blir tid till att putsa upp fanskapet!

Va kul så du äger en 02a smile Hojta gärna till när du lagt upp den smile

Med lite tur så kommer det bilder i helgen, rätt kul för den har stått i varmgarage dom senaste 20 åren, ytterst lite rost, full bur osv. Har en far som bruka tävla med dessa bilar, och har bestämt sig för att i princip aldrig sälja, men jag lyckades extrudera en ur hans samling smile

Nu blev man ju inte mindre nyfiken precis smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
jimpa_jimmie Vem fan é Limmet?
25 augusti 2012 · 34 Inlägg

Skit fräckt detta ju Peter! Kommer följa!  Du kolla nya sneakpeak bilden på e30:in ;-)

"Vem fan é Limmet?"
BMW 330im "M-tech clubsport" (1989)
L.D. Peter Överpedantisk?
26 augusti 2012 · 411 Inlägg

jimpa_jimmie skrev:
Skit fräckt detta ju Peter! Kommer följa!  Du kolla nya sneakpeak bilden på e30:in ;-)

Kul! smile Du e varmt välkommen smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Ravestream
26 augusti 2012 · 285 Inlägg

Hade hoppats på en tråd om att få till en fin originalbil av en av dom få fräcka BMW, För den här såg ju verkligen ut att ha potentialen.
känns det inte synd att förstöra den ? En fin originalare av en så gammal bil måste ju vara både mer huvudvändare. och även värt mer på flera olika sätt ?

Självklart gör man som man vill, men det känns som att sånt kan man göra med vilken bil man vill, så varför ta en fin gammal kärra ?
Visst, lite sänkningar,trim & trevliga fälgar. Men plastkjolarna mm är inte min smak.

Senast redigerat av Ravestream (26 augusti 2012)

en satans jävla Volvo.
L.D. Peter Överpedantisk?
26 augusti 2012 · 411 Inlägg

Ravestream skrev:
Hade hoppats på en tråd om att få till en fin originalbil av en av dom få fräcka BMW, För den här såg ju verkligen ut att ha potentialen.
känns det inte synd att förstöra den ? En fin originalare av en så gammal bil måste ju vara både mer huvudvändare. och även värt mer på flera olika sätt ?

Självklart gör man som man vill, men det känns som att sånt kan man göra med vilken bil man vill, så varför ta en fin gammal kärra ?
Visst, lite sänkningar,trim & trevliga fälgar. Men plastkjolarna mm är inte min smak.

Har funderat på just detta många gånger och är själv kluven i frågan och tänker precis som du. Tanken är att den ska likna turbo versionen av 2002. Många som gjort detta bygge tidigare men målet är att få till en bil som kommer att ha kvar BMW själen utan att ha "förstört" bilen. Uppskattar din åsikt och ärlighet.

Med vänlig hälsning, Peter

Senast redigerat av L.D. Peter (27 augusti 2012)

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Ravestream
26 augusti 2012 · 285 Inlägg

Ja 2002 är en läcker kärra.

Tror nog det kan bli kul se tråden ändå smile

en satans jävla Volvo.
L.D. Peter Överpedantisk?
27 augusti 2012 · 411 Inlägg

Ravestream skrev:
Ja 2002 är en läcker kärra.

Tror nog det kan bli kul se tråden ändå smile

Jag hoppas att du kommer att gilla slutresultatet smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Tubbex
2 september 2012 · 1 517 Inlägg

ser fram imot slutresultatet  big_smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
L.D. Peter Överpedantisk?
2 september 2012 · 411 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-980d19451ca8e817aab00dbb9c585993.jpg
Framskärmarna är enklare, passa in, rita och kapa smile Baksärmarna har inner skärmar så det blir till att svetsa en del för att det ska funka bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-c9745bb795af2ac3edf9f64ca5c60379.jpg
Än så länge endast tillfälligt monterade med plåtskruv, tjäderlister ska inhandlas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-85e1955b217b0fd845d3cdccc4c9cee7.jpg
Bakskärmen som innan låg PÅ däcket sitter nu lite mer lagom smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-110cfc6cc8c1842d671e2636e2ad1d0b.jpg
Fortfarande för hög fram då vi inte gjort något åt saken ännu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21217/21217-1bfa221af541580a79268a11dae9db3f.jpg
En skärm kvar att kapa, sen ska fronten passas in. Börjar närma sig provkörning smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
L.D. Peter Överpedantisk?
2 september 2012 · 411 Inlägg

Tubbex skrev:
ser fram imot slutresultatet  big_smile

Samma här smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
frenger
2 september 2012 · 72 Inlägg

så nice! smile

L.D. Peter Överpedantisk?
2 september 2012 · 411 Inlägg

frenger skrev:
så nice! smile

It is going to be a wild one wink

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
patrik89
2 september 2012 ·

fett fett smile

eastmotorsport -sommar ska de va....
3 september 2012 · 4 524 Inlägg

Blir fränt! Ska du popnita breddarna sen? Finns ju en jäkla massa olika nitar nuförtiden. Har du hunnit med att svetsa bakskärmarna eller testar du bara nu?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
L.D. Peter Överpedantisk?
3 september 2012 · 411 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Blir fränt! Ska du popnita breddarna sen? Finns ju en jäkla massa olika nitar nuförtiden. Har du hunnit med att svetsa bakskärmarna eller testar du bara nu?

Ja det är frågan hur jag ska fästa dem, har du några tips? smile
Än så länge har vi bara skurit bort plåt så det blir till att lägga i en remsa mellan ytter och innerskärm. Har lite rost att laga i vänster hjulhus in till bagaget oxå samt se över stötdämpartornen fram.

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
eastmotorsport -sommar ska de va....
3 september 2012 · 4 524 Inlägg

L.D. Peter skrev:

eastmotorsport skrev:
Blir fränt! Ska du popnita breddarna sen? Finns ju en jäkla massa olika nitar nuförtiden. Har du hunnit med att svetsa bakskärmarna eller testar du bara nu?

Ja det är frågan hur jag ska fästa dem, har du några tips? smile
Än så länge har vi bara skurit bort plåt så det blir till att lägga i en remsa mellan ytter och innerskärm. Har lite rost att laga i vänster hjulhus in till bagaget oxå samt se över stötdämpartornen fram.

Jag är ju svag för eloxerade aluminiumskruvar. Finns det plats för en liten kragmutter på insidan ? Bak är det väl lugnt men hur går det fram? Ska du inte passa på att göra en lite förstärkning av kanten fram eller styvar breddaren upp tillräckligt?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang