Skillnad mellan dubbelturbo och singelturbo?

-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
21 juli 2012 · 469 Inlägg

Har hört folk med t.ex Supra diskutera om de ska singelkonvertera eller köra dubbelt, och jag undrar, vad är skillnaden?

Läste i en tråd att när man kör dubbelt så har man en liten turbo som laddar från låga varv och sedan en större som tar över på högre varv. Men man diskuterade också att folk singelkonverterar för att få ut mer effekt, men borde man inte få mer effekt om man byter de två små turbona till två stora?

Kan nån förklara hur det funkar?

SportPilot Ubåtsingenjör
21 juli 2012 · 7 235 Inlägg

folk byter till singel för att de är billigare att köpa en jätteturbo istället för två stora smile sen finns det även många färdiga singelkit och nästan inga alls för uppgradering med dubbla snurror (tyvär)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
NoFantasy Garaget Anhängare!
22 juli 2012 · 2 068 Inlägg

hänger på den här tråden och hoppas på att nån ställer en fråga jag alltid undrat om, när de gäller dubbelturbo!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Janneutanb
22 juli 2012 · 7 272 Inlägg

Sålänge som man inte har en avancerad konstruktion med t ex en mindre och en större, att dom sitter i serie eller att man snurrar igång ena med alla cylindrar och sedan kopplar in den andra så ser jag ingen mening med att ha 2st likadana agg.

Skylinens konstruktion med 2st agg som går direkt på 3 cylindrar vardera är helt meningslös i mina ögon. Det är billigare, enklare och mindre som kan krångla med en lite större jämfört mot 2st mindre.
Det skulle väl vara om man har en V motor och därav kanske inte har möjlighet att bara kunna ha en enda turbo.

Det var väl skillnad förr när aggen inte hade kommit lika långt i utvecklingen som nu.

Senast redigerat av Brains (22 juli 2012)

Lundgrenens
22 juli 2012 · 27 Inlägg

Det finns väll två sätt att ha dubbelturbo. Ett är väll att man har två som jobbar på olika varvtal= sekventiell turbo eller om man t.ex. har en V- motor så har man en turbo att mata den ena halvan och en som matar den andra= paralell dubbel turbo

Opel Omega (1998)
Opel Kadett B "Vilddjuret" (1969)
Big Al Dr. Turbo
22 juli 2012 · 459 Inlägg

NoFantasy skrev:
hänger på den här tråden och hoppas på att nån ställer en fråga jag alltid undrat om, när de gäller dubbelturbo!

Ställ den själv? smile

Finns väldigt många olika sätt att bygga en dubbelturbo-anläggning. Alla har dem olika fördelar och nackelar.

De vanligaste är att ha både kompressorerna och turbinerna antingen i serie eller parallellt.

Använder man en dubbelturbo-anläggning på rätt sätt så blir den alltid bättre än en anläggning med endast en turbo.

Om vi tar skyline exemplet (parallell turbo) så har den fördelen att har man en motor som laddar relativt lite så får man snabb respons och endå hög effekt.
Man kan säga att har man en stor motorvolym (läs låga laddtryck) så är en parallell lösning bland det bästa då man har högt flöde att tillgå.
Har man istället en liten motorvolym (läs höga laddtryck) så är serielösning bland det bästa då man kan uppnå väldigt höga laddtryck.

BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
NoFantasy Garaget Anhängare!
22 juli 2012 · 2 068 Inlägg

Big Al skrev:

NoFantasy skrev:
hänger på den här tråden och hoppas på att nån ställer en fråga jag alltid undrat om, när de gäller dubbelturbo!

Ställ den själv? smile

Finns väldigt många olika sätt att bygga en dubbelturbo-anläggning. Alla har dem olika fördelar och nackelar.

De vanligaste är att ha både kompressorerna och turbinerna antingen i serie eller parallellt.

Använder man en dubbelturbo-anläggning på rätt sätt så blir den alltid bättre än en anläggning med endast en turbo.

Om vi tar skyline exemplet (parallell turbo) så har den fördelen att har man en motor som laddar relativt lite så får man snabb respons och endå hög effekt.
Man kan säga att har man en stor motorvolym (läs låga laddtryck) så är en parallell lösning bland det bästa då man har högt flöde att tillgå.
Har man istället en liten motorvolym (läs höga laddtryck) så är serielösning bland det bästa då man kan uppnå väldigt höga laddtryck.

Har aldrig direkt tänkt på hur det fungerar med dubbelturbo, För det är lixom bortom mina gränser på bilar! skylines och andra svindyra sportbilar, Men nog har man lite funderingar allt på hur saker och ting fungerar!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
22 juli 2012 · 469 Inlägg

En fråga till: Om man har parallellturbo, och man har t.ex en rak fyra, och man har aggregat 1 att mata cylinder 1 och 3 och aggregat 2 att mata cylinder 2 och 4, blir det inte obalans i motorn då?

Jag menar, det måste ju vara svårt att få båda aggregaten ladda exakt lika mycket, vilket borde resultera i att cylindrarna inte presterar exakt likadant. Om då kolvarna far iväg med olika hastighet, borde inte det stressa vevaxeln och leda till slitage och haverier? Eller är det så liten skillnad att det inte gör nått?

Marlboroman
22 juli 2012 · 8 234 Inlägg

-Westerlund- skrev:
En fråga till: Om man har parallellturbo, och man har t.ex en rak fyra, och man har aggregat 1 att mata cylinder 1 och 3 och aggregat 2 att mata cylinder 2 och 4, blir det inte obalans i motorn då?

Fast nu hjälps ju båda aggregaten i regel åt att mata alla 4 cylindrar, väldigt sällan man bygger 2 separata insug, det skulel bara göra allt onödigt krångligt. Att få båda aggregaten att ladda lika kan beroende på grenrör lösas genom att bara en använda en wastegate som styr båda aggregaten. Annars blir det krångligt att mäta så att båda wastegatearna öppnar lika, men det går.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
22 juli 2012 · 469 Inlägg

Okej, nåmen bra, då förstår jag lite mer i alla fall big_smile

SportPilot Ubåtsingenjör
22 juli 2012 · 7 235 Inlägg

kanske lite ot men finns det uppgraderings kit med dubbla snurror till supran så man kan behålla en sekventiell anläggning ? Just det upplägget lockar mig lite smile att ha en liten snurra som laddar på låga varv och ha en större som tar över lite högre upp i registret.

tyvär bottnar ju orginal snurrorna i en euro supra vid ca 500 hk

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
22 juli 2012 · 469 Inlägg

CHEEVA skrev:
tyvär bottnar ju orginal snurrorna i en euro supra vid ca 500 hk

Duger inte det då? lol

SportPilot Ubåtsingenjör
22 juli 2012 · 7 235 Inlägg

-Westerlund- skrev:

CHEEVA skrev:
tyvär bottnar ju orginal snurrorna i en euro supra vid ca 500 hk

Duger inte det då? lol

wink klart inte de duger hehe

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
AndreasPlars
22 juli 2012 · 1 062 Inlägg

Så har vi ju BMW:s nya raka sexa med trestegs turboladdning  wink

Lite mycket flashig reklam över denna men man ser hur det är paketerat och fungerar:  http://www.youtube.com/watch?v=95vQpR2jMcQ


M.V.H.

Saab 900i (1989)
Nybergrobin
23 juli 2012 · 2 383 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Så har vi ju BMW:s nya raka sexa med trestegs turboladdning  wink

Lite mycket flashig reklam över denna men man ser hur det är paketerat och fungerar:  http://www.youtube.com/watch?v=95vQpR2jMcQ


M.V.H.

Herre jävlar! 740nm..... yikes

Lundgrenens
23 juli 2012 · 27 Inlägg

Jäklar va häftigt system men det verkar lite komplicerat tongue

Opel Kadett B "Vilddjuret" (1969)
Opel Omega (1998)
kannebanne
23 juli 2012 · 2 046 Inlägg

Man får en till turbo?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Lundgrenens
23 juli 2012 · 27 Inlägg

Ja de e ju sant tongue

Opel Kadett B "Vilddjuret" (1969)
Opel Omega (1998)
AndreasPlars
23 juli 2012 · 1 062 Inlägg

Tvåstegsladdning är ju klart mera avancerat att få till än en singelturboinstallation.
Hur mycket svårare det blir att få en med trestegsladdning att fungera bra kan man ju bara gissa, dessutom när två av aggregaten har variabel turbingeometri.
För mig känns det som en mardröm att kalibrera....

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Ibanezman Skåning
19 maj 2013 · 739 Inlägg

Finns det någon kan beskriva hur man går till väga för att bygga
tvåstegsturbomatning med en liten turbo för att få tidigt ladd och en stor
som kickar in och tar över när trycket stiger?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang