Bmw: Går varm efter x antal timmars körning??

Darkie dARKiE
26 juli 2012 · 5 031 Inlägg

Hej garaget..

Behöver råd nu..

Det är så att min Alpina går varm.. men bara ibland?

Ibland kan jag köra i 3 dagar utan problem, ibland tar det 2 timmar innan den börjar vandra uppåt i värmen och mot det röda.

Jag har bytat viskofläkten men problemet kvarstår, även luftat den ett ex antal gånger med nosen uppåt och full värmen och blås på fläktarna.

Extra fläktarna startar när den når första strecket innan det röda, den går tillbaka till normal när dessa börjar gå. Men kör jag vidare så orkar den till slut inte att hålla den där och tempen går uppåt igen..


Vad kan vara fel??

Om det varit vattenpumpen skulle den ju gått varm direkt??
Likaså temostaten??

Bilen går bra annars, ingen vitrök osv.

Som sagt kan köra 2-3timmar konstant körning (Har testat detta med endast stadskörning utan problem..)vissa dagar, och andra kanske det börjar gå uppåt efter 1timme..?!

tycker den borde gå varm direkt..  speciellt i stadsköring inte efter x antal timmar.. då hade det varit lättare att felsöka.. 

Vad tror ni? Börjar bli irreterad..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
trocade
26 juli 2012 · 194 Inlägg

Nån tempgivare som glappar?

Darkie dARKiE
26 juli 2012 · 5 031 Inlägg

trocade skrev:
Nån tempgivare som glappar?

Nej inte det heller, hör att vattnet börjar fräsa så smått..

funderar på om det är vattenpumpen som inte orkar leverera cirkulation, men tycker den borde visa symptom nästan direkt då.. går iofs upp lättare och snabbare om jag kör hårt hela tiden.. Men när jag cruisar så kan jag ibland köra 3 timmar i sträck utan problem.. men sen vissa dagar bara 45minuter..  även det i cruising mode..

Kan en termostat fastna eller något ibland? Eller något skumt fel på kylaren? hmm

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
filllepillle
27 juli 2012 · 135 Inlägg

Hade samma problem på min 323a och då var det Vattenpumpen! smile

BMW E39 540I "V8" (1999)
Tjulin
27 juli 2012 · 242 Inlägg

Dom äldre vattenpumparna hade skovelhjul i plast som brukar spricka, då kan den bli varm lite när den känner för det. ibland snurrar skoveln, ibland gör den det inte.
kolla det, dom nya pumparna som säljs har hjul i metall som inte går sönder på samma sätt smile

BMW 535I (1991)
Darkie dARKiE
27 juli 2012 · 5 031 Inlägg

får väl testa med ny pump grabbar. Är den jag misstänkt med så ! tack för hjälpen!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang