29 juli 2012
Trådstartare
240 L - med gummimattor istället för textilmattor, ingen klocka och den gamla B20 motorn på 82 hk 1975-76 och med B19 90 hk 1977-78.
240 DL - Lite bättre utrustad, och med B21-motorn med överliggande kamaxel, 97 hk. Kunde även köpas med B20 1975-76.
240 DLS - Exportmodell till Östtyskland som hade 264-front. Exportantal omkring 1000 stycken åren 1977/78.[1] Modellen fanns till försäljning en kort period 1977 och enbart i Östberlin och med fem olika karossfärger att välja mellan. S står för Sondermodell (specialmodell).[2]
240 GL - I början en lyxmodell med till exempel taklucka och bränsleinsprutning, blev senare lite enklare i utförandet och basmodell i 240-programmet.
240 GLE - "Lyxmodellen" sedan GL blev basmodell, i grund och botten en Volvo 260 fast med fyrcylindrig motor.
240 GLT6 - en mycket ovanlig modell försedd med B27E sexan på i detta utförande 141hk.
240 GLT - Efterträdaren till GT. Svarta lister, insprutning och elektrisk överväxel. Såldes i två utföranden, 4-cylindrig eller 6-cylindrig, som 6-cylindrig utrustad med servostyrning.14" fälgar (Turbin). Fanns ej som tvådörrars, till skillnad från GT som enbart fanns med två dörrar. I början av 1980-talet fanns tvådörrars GLT som exportmodell, vilka bland annat såldes till USA.
242 GT - Motorstarkare (140 hk)version från slutet av 1970-talet. Såldes endast modellår -78 och -79. Tvådörrars i silvermetallic med dekorstripes. Inredning i svart och orange. Extraljus i grillen
240 Turbo, 155 hk, andra fälgar (15" Virgo), styvare fjädring. Fanns även som tvådörrars för export, bland annat till USA.
240 Polar, exportmodell för bland annat Italien och Belgien.
240 GL Blackline - Var ett utrustningspaket som endast fanns på modellerna 88a (d.v.s. de var tillverkade under det första halvåret, 1988). Det som utmärkte sig för Blackline var; Svarta dekor lister, växelspaksdamask i läder, nackkuddar fram och back, centrallås, elhissar fram, 25-ekrade Corona 14' fälgar (även kallade Turbin). Motormässigt så var det en 116 hk B230F med katalysator. Detta utrustningspaket fanns även till 340 och 740.
240 Classic Vit 1991-1992, bland annat 136 hk, scorpiofälgar, träpanel
240 Classic 1993, blåmetallic, vinrödmetallic, bland annat färganpassad grill, scorpiofälgar, träpanel, extrautrustning bland annat rails, 136 hk med mera
245 T - en förlängd herrgårdsvagn, använd som bland annat taxi och skolskjuts. Chassiet användes även som grund för ambulanser och likbilar.
245 varuvagn, med förhöjt tak, byggdes hos Yngve Nilssons Karosseri AB i Laholm.