2493
Sök

En högtalare, kan jag få både höger och vänster ljud i den?

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
Jag har en gammal merca, den har EN högtalare i mitten på instrumentbrädan original.

Där har jag nu satt i en ny 4 tums högtalare, och vill inte såga sönder och sätta i 2st.

Kan jag koppla kablar från både vänster och höger kanal på stereon till denna högtalare, eller blir något galet då?

En annan tanke jag hade var att man kanske kan "brygga" fronthögtalarportarna på stereon, men det kanske inte är så bra för stereon.

ännu en tanke, är det skadligt för stereon att bara vänster fram är inkopplad och höger fram är ledig? snedbelastning?

Kan jag lösa detta på något vis, eller får jag helt enkelt bara nöja mig med vänster som framhögtalare?

Tack på förhand.

6 851 Inlägg
3 augusti 2012
Du kan skaffa dej en RetroSound 4x10" högtalare så kan du använda både höger och vänster kanal till samma högtalare. Dessa har 3 talspolar, en för höger/vänster och sedan en för midbasen/basen.

Låter det konstigt, ja men de funkar riktigt bra wink
Senast redigerat av TT-Avant (3 augusti 2012)

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Du kan skaffa dej en RetroSound 4x10" högtalare så kan du använda både höger och vänster kanal till samma högtalare. Dessa har 3 talspolar, en för höger/vänster och sedan en för midbasen/basen.

Låter det konstigt, ja men de funkar riktigt bra wink

hålet som finns är 4X8" sad

OO=00=OO
132 Inlägg
3 augusti 2012
kollat i inställningarna utifall de går att ställa in den på mono? smile

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen

2 126 Inlägg
3 augusti 2012
evilaudio skrev:
http://www.dnbilradio.se/kategori/Hogtalare-retrocars-cadillachogtalare-4x10-instrumentbrada-tunnahogtalare-retrosound

Ska nog satsa på en 4*6 som jag kan sätta i mitten på instrumentpanelen i Caddyn, då mina ben hamnar i vägen för dörrhögtalarna roll
Jag tackar för tipset iallafall big_smile

1 727 Inlägg
3 augusti 2012
SoL skrev:

Pula i ett par bra 3.5or i en tunn mdf-skiva el. liknande så kan du bara koppla vänster till vänster,
och höger till höger.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
SoL skrev:

Pula i ett par bra 3.5or i en tunn mdf-skiva el. liknande så kan du bara koppla vänster till vänster,
och höger till höger.

Pierre

jovisst det kan jag göra, men då måste jag kapa upp intrumentbrädan en del, så det är en nödlösning jag gärna undviker.

så jag vill ändå veta om det går att koppla höger + vänster till samma högtalare eller liknande

6 851 Inlägg
4 augusti 2012
Big_JN skrev:
evilaudio skrev:
http://www.dnbilradio.se/kategori/Hogtalare-retrocars-cadillachogtalare-4x10-instrumentbrada-tunnahogtalare-retrosound

Ska nog satsa på en 4*6 som jag kan sätta i mitten på instrumentpanelen i Caddyn, då mina ben hamnar i vägen för dörrhögtalarna roll

Dock så är den du nämner en SVC, alltså singel voice coil..en talspole och går inte köra höger vänster.

Det går inte göra hålet lite större och få ner en 4x10" eller 5x7" då?

1 727 Inlägg
4 augusti 2012
SoL skrev:
Horsyhorse skrev:
SoL skrev:

och höger till höger.

Pierre

jovisst det kan jag göra, men då måste jag kapa upp intrumentbrädan en del, så det är en nödlösning jag gärna undviker.

så jag vill ändå veta om det går att koppla höger + vänster till samma högtalare eller liknande

Kapa?
2st 3.5or tar ju mindre plats än en komplett 4*8.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
SoL skrev:
Horsyhorse skrev:
och höger till höger.

Pierre

Kapa?
2st 3.5or tar ju mindre plats än en komplett 4*8.

Pierre

möjligt, men hålet är snävt ovalt och har inte två att prova med, + att jag försöker att hålla en låg budget och de billigaste 3,5 jag hittat kostar betydligt mer än den gratis 4 tum som sitter i wink
Senast redigerat av SoL (4 augusti 2012)

2 126 Inlägg
4 augusti 2012
TT-Avant skrev:
Big_JN skrev:
evilaudio skrev:

Dock så är den du nämner en SVC, alltså singel voice coil..en talspole och går inte köra höger vänster.

Ja där ser man hur dåligt man läser när man är trött tongue Får bli en 4*10 då

Sök