Besikta me gumminilägg

ISpeed
4 augusti 2012 · 135 Inlägg
varför är alla så dryga?
BOLIN_
4 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

ISpeed skrev:
va säger besiktningen om http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … st-341710/ ?? ?

Jag TROR att du får en 2:a på det pga slitna fjädrar men jag vet inte om det är så!

Volvo - For Life
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 augusti 2012 · 14 060 Inlägg

BOLIN_ skrev:

ISpeed skrev:
va säger besiktningen om http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … st-341710/ ?? ?

Jag TROR att du får en 2:a på det pga slitna fjädrar men jag vet inte om det är så!

Det låter sannolikt att det ger 2:a.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
nixon89 klabbarpan
4 augusti 2012 · 3 041 Inlägg

Inget du får tvåa på. Besiktigat flertalet bilar med dessa, även frågat om det. Jag fick till svar att det inte är något som kan på verka bilen. Däremot biltemas ( sänkning/höjningsats) är strängt olaglig..

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Krucial VW-driver
22 januari 2014 · 291 Inlägg

Jag fick svar av Biltema att dessa gummimellanlägg inte är godkända enligt besiktningsorganen (förmodligen SBP i detta fall).

Men jag vill veta vad jag ska göra. Jag har nämnligen fått en tvåa på att fjädrarna fram (40mm) är lösa när bilen hissas upp. Tänkte på att dessa mellanlägg skulle lösa det men jag vettefan.

Finns det något vis att töja ut (expandera) dessa fjädrar eller är det bara att köpa nya? Något företag som kan renovera detta?

fadret
22 januari 2014 · 1 125 Inlägg

I bak är det godkänt.Men absolut inte i fram.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Krucial VW-driver
23 januari 2014 · 291 Inlägg

fadret skrev:
I bak är det godkänt.Men absolut inte i fram.

Okej, då är den billiga lösningen utesluten. Surt!

Men finns det firmor som kan återställa fjädrar till sin ursprungliga form?

Det är väl tänkt att en fjäder inte ska kunna roteras när axeln är upphissad. Finns det andra lösningar på detta problem? Kan jag "fixera" fjäderns nedre ände i ett svetsat "stopp", som finns bl.a. på stötdämpare till Volvo V40?

mange_240
23 januari 2014 · 1 562 Inlägg

Krucial skrev:
Jag fick svar av Biltema att dessa gummimellanlägg inte är godkända enligt besiktningsorganen (förmodligen SBP i detta fall).

Men jag vill veta vad jag ska göra. Jag har nämnligen fått en tvåa på att fjädrarna fram (40mm) är lösa när bilen hissas upp. Tänkte på att dessa mellanlägg skulle lösa det men jag vettefan.

Finns det något vis att töja ut (expandera) dessa fjädrar eller är det bara att köpa nya? Något företag som kan renovera detta?

du kan fästa dem med ett slangklammer i nedre fjäderbenstallriken.

KHRacing
23 januari 2014 ·

nixon89 skrev:
Inget du får tvåa på. Besiktigat flertalet bilar med dessa, även frågat om det. Jag fick till svar att det inte är något som kan på verka bilen. Däremot biltemas ( sänkning/höjningsats) är strängt olaglig..

Ett lotteri detta med besiktningar.

dessa gummi-inläggen är totalt förbjudna .

KHRacing
23 januari 2014 ·

mange_240 skrev:

Krucial skrev:
Jag fick svar av Biltema att dessa gummimellanlägg inte är godkända enligt besiktningsorganen (förmodligen SBP i detta fall).

Men jag vill veta vad jag ska göra. Jag har nämnligen fått en tvåa på att fjädrarna fram (40mm) är lösa när bilen hissas upp. Tänkte på att dessa mellanlägg skulle lösa det men jag vettefan.

Finns det något vis att töja ut (expandera) dessa fjädrar eller är det bara att köpa nya? Något företag som kan renovera detta?

du kan fästa dem med ett slangklammer i nedre fjäderbenstallriken.

Får man inte hller längre

Zmirro
23 januari 2014 · 183 Inlägg

KHRacing skrev:
Får man inte hller längre

Polarn fick ombes på sin Volvo 745 då fjädrarna var lösa pga att dom var kapade(Ifram). Borrade ett hål och satte dit en slangklämma och åkte igenom bes, inga problem. (Var för kanske 20 dagar sedan)

Sen att det inte är godkänt är kanske en annan fråga. Det är väl väldigt olika mellan varje besiktningsman.

BMW 330D "M-Performance" (2014)
MikkoHansen
23 januari 2014 · 265 Inlägg

har besiktigat bak o de har gått igenom!

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
fadret
23 januari 2014 · 1 125 Inlägg

Har bes både i Mariestad och Skövde med gummi i bakfjädrarna,det är ingen som sagt något

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
KHRacing
23 januari 2014 ·

Men om ni läser vad jag skriver exakt . istället för att gissa.. så ser ni att jag skrivit att det ej är lagligt med varken gummiinläggen eller slangklämmor på fjädrarna - men att de flesta besiktningsfolk skiter i det

alltså spelar det ingen som helst roll vad ni fått igen - era fordon är inte lagliga bara för att de sluppit genom besiktningen

Har själv förr hatt slangklämmor som de ej såg.. men är min bil laglig för det? NEJ

fadret
24 januari 2014 · 1 125 Inlägg

Nu har jag varit i kontakt med tekniskt ansvarig på SBP och det finns inget som förbjuder att använda dom i BAK,dom måste monteras i par om 3 per sida,det har med vinkel att göra så fjädern inte blir deformerad,däremot är det absolut förbjudet att montera fram.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
AVC
24 januari 2014 · 401 Inlägg

Samma här besiktat med såna bak.. Gick igenom utan problem..

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
Krucial VW-driver
27 januari 2014 · 291 Inlägg

Men min fråga gäller enbart fram. Det finns inget som kan återställa fjädrarna till sin ursprungliga form?

Annars blir det väl att köpa nytt.

KHRacing
27 januari 2014 ·

Krucial skrev:
Men min fråga gäller enbart fram. Det finns inget som kan återställa fjädrarna till sin ursprungliga form?

Annars blir det väl att köpa nytt.

är de (fjädrarna) nersjunkna så är de slut.  köp ny.. & du skall inte underskatta Biltemas fjädrar alls, sitter på MÅNGA racerbilar i landet

Krucial VW-driver
27 januari 2014 · 291 Inlägg

KHRacing skrev:

Krucial skrev:
Men min fråga gäller enbart fram. Det finns inget som kan återställa fjädrarna till sin ursprungliga form?

Annars blir det väl att köpa nytt.

är de (fjädrarna) nersjunkna så är de slut.  köp ny.. & du skall inte underskatta Biltemas fjädrar alls, sitter på MÅNGA racerbilar i landet

Nu är det FK-sänkfjädrar jag har fram och Biltema har inte fjädrar till Polo -96. Så jag behöver 40mm fram. Något företag som man kan rekommendera prismässigt? Kvittar märke, bara det är 40mm.

EDIT: Hade faktiskt coilovers liggande så dom åker på istället.

Senast redigerat av Krucial (27 januari 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang