Volvo 745 -88 tvärdör.

Varmland_volvo745
27 augusti 2012 · 27 Inlägg

Hej.

Min Volvo började bete sig konstigt när jag var ute och åkte, det hackade o bubblade precis som om det vore ett bensinstopp, detta var dock inte fallet.

Den gick och starta efteråt men gick bara om jag höll jämn gas och dog på tomgång. Efter ett tag börja varvmätaren gå upp o ner och den fick gaspådrag av sig själv och tvärdog helt.

Efter detta byttes tändkablar, tändspole, bränslerelät, relät vid expansionskärlet, stiften gjordes rent samt fördelaren och rotor. Har även kollat tändmodulen som sitter i karossen samt givaren under fördelaren. kollade även noga att den fick gnista samt bensin. Efter att dessa grejer var gjorda gick den till slut igång och gick klockrent. Vi bytte tillbaka del för del, relän, tändspole kablar osv för o se vad felet var men den gick fortfarande som den skulle och den gick helt perfekt. Körde ca 5 km med den och den tvärdog utan förvarning, nu har samma problem som det var i början uppstått.
Vad kan detta vara? 

Varmland_volvo745
27 augusti 2012 · 27 Inlägg

Nu tänder den inte längre, kommer inget ifrån tändspolen. Kanske kan vara (tändförstärkaren) i karossen på förarsidan som gett sig ?

zemet
27 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Jag fick liknande symtom på min 740 men då var det glapp i bränslereläet som sitter vid säkringarna. Alltså kablarna som går till relät från undersidan satt inte fast som dom skulle.

Men jag hade ju alltid gnista.

Tändförstärkaren kan ju vara något att kolla upp absolut. Annars skulle jag säga kolla rotor samt fördelare igen. Ska tydligen vara ganska vanligt att packningen på rotorn går vilket resulterar i lite olja i fördelaren vilket innebär att du inte får gnista.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Varmland_volvo745
27 augusti 2012 · 27 Inlägg

Har bytt till en annan tändförstärkare nu, ingen skillnad. bränslerelät matar och går felfritt, men kan ju alltid kolla kablarna. Fördelare och rotor ser nästan nytt ut, dock kommer det olja i som du sa. Kanske ska testa med en annan fördelare och rotor också. Tack så länge smile

Varmland_volvo745
27 augusti 2012 · 27 Inlägg

Har mätt anslutningskabeln till tändförstärkaren och den ger bara ut tolv på den första punkten resten ä stendöda. Styrboxen eller brott på några sladdar ?

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
27 augusti 2012 · 1 004 Inlägg

Är inte så att impulsgivaren (eller vad den nu heter) har börjat krångla? Kablarna till den kan ju murkna ihop om det har läckt in olja i fördelarlocket om kamaxeltätningen har gått, som inte är helt ovanligt på dom där..

"My drinkingteam has a racingproblem"
thomas_den_store
27 augusti 2012 · 4 Inlägg

Hallgivare/pulsgivare kan det vara. Har till uppgift att skicka motorns varvtal så att det blir rätt bränslemängd tror jag. Skickar den 0 varv till så dör motorn. Sitter bakom motorn nära kupén. Liten svart kabel med en kluns på. Brukar paja mellan 25-30000 mil.

Henkix
27 augusti 2012 · 6 737 Inlägg

hallgivaren tror ja inte på får då hade inte pumparna gått, när tändsystemets databox får signal från hallgivaren så säger den till reläet att starta pumparna, har du lh 2,2 eller 2,4? om du har 2,4 så kan du ju kolla felkoder tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Varmland_volvo745
27 augusti 2012 · 27 Inlägg

Impulsmätaren har vi kollat.
Är o grejar med kabeln som man fäster under hallgivaren nu, det är mkt möjligt att det vart kabelbrand o den eller att två kablar ligger och skaver och skapar kortis ? Vart sitter pulsgivaren tomas_den_store ? tänkte mäta allt där imorgon när det är lite ljusare ute.
Kan inte felsöka på denna tyvärr.

Tack för alla svar, fortsätt gärna att brainstorma smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang