Nytt busbil projekt.Turbomotor, Samlad

Här lägger jag upp lite info med bilder om mitt nya projekt, Tänkte ta en riktigt sleten gammal bil och renovera + krutmaskin under huven!
  • 240 Följare
  • 262 358 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 juli 2014
NoFantasy Garaget Anhängare!
10 mars 2013 · 2 068 Inlägg

zemet skrev:

NoFantasy skrev:
Kan inte sluta tänka på hur kul man skulle kunna ha med
Chippad bmw 540 motor med turbo i en strippad bmw E30.. riktigt dödsfälla!
en ja känner chippade sin till 330hk. med turbo så borde det ju bli bra med trycka i klarinetten tongue
sånt är ju kul. Ut å skidda lite smile

Lite av en drömbil för mig! Fyfan va nice med en 540 turbo i E30. Tror dock att man har pulver så man klarar sig utan turbokonverteringen:)

nått ja måste göra nångång!
ja det tror jag med! men när man endå är igång och krånglar så varför inte ta med en turbo också! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
ffroojd
10 mars 2013 · 48 Inlägg

jag kan lova dig att den går bra utan turbo å min släpper 1-2-3-4 på torrt dock ganska lågt utväxlad

NoFantasy Garaget Anhängare!
10 mars 2013 · 2 068 Inlägg

ffroojd skrev:
jag kan lova dig att den går bra utan turbo å min släpper 1-2-3-4 på torrt dock ganska lågt utväxlad

ja just ja, du har ju byggt en!
ja nu har du gjort mej osäker.  smile turbo eller inte smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
Lilljegern däcksparkare
10 mars 2013 · 1 046 Inlägg

turbo såklart! big_smile

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
SylvesterStallone
10 mars 2013 · 1 433 Inlägg

Haha länge sedan jag tittade in haft fullt upp med nya Projekttråden att jag knappt varit inne på garaget!; och det första jag ser är frågan TURBO eller EJ ?! WHAT THE FUUUUUCCCCKKKK ?  ? ? ? ? ?? ? !!!!
SJÄLVKLART TURBO!

BMW 730D (2005)
allenalle snickare
10 mars 2013 · 612 Inlägg

kompressor skulle vara 100 times häftigare,finns fan inge som slår kompressorviiinet big_smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
NoFantasy Garaget Anhängare!
10 mars 2013 · 2 068 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
Haha länge sedan jag tittade in haft fullt upp med nya Projekttråden att jag knappt varit inne på garaget!; och det första jag ser är frågan TURBO eller EJ ?! WHAT THE FUUUUUCCCCKKKK ?  ? ? ? ? ?? ? !!!!
SJÄLVKLART TURBO!

haha, bara å börja logga in oftare då vettja! ja jag är bra sugen på att köra med turbo isf. men men! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
NoFantasy Garaget Anhängare!
11 mars 2013 · 2 068 Inlägg

allenalle skrev:
kompressor skulle vara 100 times häftigare,finns fan inge som slår kompressorviiinet big_smile

inte så insatt i dom där! ja ljudet är ju grymmt! men vad fan kostar det inte att skaffa fram en då? + att det tillkommer en hel del för att få allt att fungera! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
SylvesterStallone
11 mars 2013 · 1 433 Inlägg

Kompressor är tråkigt sad Turbo äger för man vänjer sig aldrig riktigt om man har ordenkligt med ladd dvs wink   kolla gärna min nya BMW Turbo Tråd bro smile

BMW 730D (2005)
NoFantasy Garaget Anhängare!
11 mars 2013 · 2 068 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
Kompressor är tråkigt sad Turbo äger för man vänjer sig aldrig riktigt om man har ordenkligt med ladd dvs wink   kolla gärna min nya BMW Turbo Tråd bro smile

har inga erfarenheter så kan inte säga! men ljudet är ju grymmt! helt klart särskillt från amerikanska bilarna smile

Yess ska kolla den smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
allenalle snickare
11 mars 2013 · 612 Inlägg

Beror på va du ska ha men en eaton kompressor ca 3000. sen kan man ju handla vortex från usa beg för ett par tusen smile och dom är ju lite enklare finns ju olika typer av kompresorer,såna som ser ut som en generator i princip och såna som man ser på tex charger i fast and the furious smile enklast är ju turbo men kompressor är inte så svårt som folk tror smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
NoFantasy Garaget Anhängare!
11 mars 2013 · 2 068 Inlägg

allenalle skrev:
Beror på va du ska ha men en eaton kompressor ca 3000. sen kan man ju handla vortex från usa beg för ett par tusen smile och dom är ju lite enklare finns ju olika typer av kompresorer,såna som ser ut som en generator i princip och såna som man ser på tex charger i fast and the furious smile enklast är ju turbo men kompressor är inte så svårt som folk tror smile

Ja alltså till bmwn så tänker jag på en sån där vortech historia!

men föredrar den tradionelle sortens som snurrar med hjälp av avgaserna! big_smile TURBO!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
zemet
11 mars 2013 · 4 045 Inlägg

allenalle skrev:
Beror på va du ska ha men en eaton kompressor ca 3000. sen kan man ju handla vortex från usa beg för ett par tusen smile och dom är ju lite enklare finns ju olika typer av kompresorer,såna som ser ut som en generator i princip och såna som man ser på tex charger i fast and the furious smile enklast är ju turbo men kompressor är inte så svårt som folk tror smile

Men är det värt att driva en kompressor med en liten 2,3L motor? Dom är ju ganska tunga att dra runt så jag tror att det kostar nästan mer än det smakar på en såpass liten motor.

Jag vet dock inte speciellt mycket om kompressorer så upplys mig gärna om jag har fel:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
NoFantasy Garaget Anhängare!
11 mars 2013 · 2 068 Inlägg

zemet skrev:

allenalle skrev:
Beror på va du ska ha men en eaton kompressor ca 3000. sen kan man ju handla vortex från usa beg för ett par tusen smile och dom är ju lite enklare finns ju olika typer av kompresorer,såna som ser ut som en generator i princip och såna som man ser på tex charger i fast and the furious smile enklast är ju turbo men kompressor är inte så svårt som folk tror smile

Men är det värt att driva en kompressor med en liten 2,3L motor? Dom är ju ganska tunga att dra runt så jag tror att det kostar nästan mer än det smakar på en såpass liten motor.

Jag vet dock inte speciellt mycket om kompressorer så upplys mig gärna om jag har fel:)

aha nu tänker jag på bmwn som jag planerar lite på! den där med 8a i 540ns motor i en liten fin  e30!
Bra med ös i den med bara ett chip å avgassystem har ja hört! och sen sätta motorn i en mindre å lättare bil är ju bara roligare! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
zemet
11 mars 2013 · 4 045 Inlägg

NoFantasy skrev:

zemet skrev:

allenalle skrev:
Beror på va du ska ha men en eaton kompressor ca 3000. sen kan man ju handla vortex från usa beg för ett par tusen smile och dom är ju lite enklare finns ju olika typer av kompresorer,såna som ser ut som en generator i princip och såna som man ser på tex charger i fast and the furious smile enklast är ju turbo men kompressor är inte så svårt som folk tror smile

Men är det värt att driva en kompressor med en liten 2,3L motor? Dom är ju ganska tunga att dra runt så jag tror att det kostar nästan mer än det smakar på en såpass liten motor.

Jag vet dock inte speciellt mycket om kompressorer så upplys mig gärna om jag har fel:)

aha nu tänker jag på bmwn som jag planerar lite på! den där med 8a i 540ns motor i en liten fin  e30!
Bra med ös i den med bara ett chip å avgassystem har ja hört! och sen sätta motorn i en mindre å lättare bil är ju bara roligare! big_smile

Jaha ja, ja en v8a bör ju orka dra runt en kompressor utan större problem:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
allenalle snickare
11 mars 2013 · 612 Inlägg

zemet skrev:

allenalle skrev:
Beror på va du ska ha men en eaton kompressor ca 3000. sen kan man ju handla vortex från usa beg för ett par tusen smile och dom är ju lite enklare finns ju olika typer av kompresorer,såna som ser ut som en generator i princip och såna som man ser på tex charger i fast and the furious smile enklast är ju turbo men kompressor är inte så svårt som folk tror smile

Men är det värt att driva en kompressor med en liten 2,3L motor? Dom är ju ganska tunga att dra runt så jag tror att det kostar nästan mer än det smakar på en såpass liten motor.

Jag vet dock inte speciellt mycket om kompressorer så upplys mig gärna om jag har fel:)

Nej så tunga är dom inte,ska man tänka så så måste man ju ta bort alla remmar på motorn (generator,vatten,styrservo etc) Dock så blir man begränsad då en kompressor efter ett viss varv tal stryper sig sj men å andra sidan laddar kompressorn tex 0.8 bar så har du dom 0.8 baren så fort du gasar big_smile alltså är kompressor bättre teoretiskt sätt om man ska drifta tex,men turbo har ju blivit så vanligt då det är enklare och installera plus att marknaden är full av olika agg så priserna är ju därefter oxså smile dock skulle jag vilja bygga kompressor och gärna v8 om jag ska skulle bygga en busbil.

Kan aldrig få nog av Kranky big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=CfFTOUfhOu8

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
zemet
11 mars 2013 · 4 045 Inlägg

allenalle skrev:

zemet skrev:

allenalle skrev:
Beror på va du ska ha men en eaton kompressor ca 3000. sen kan man ju handla vortex från usa beg för ett par tusen smile och dom är ju lite enklare finns ju olika typer av kompresorer,såna som ser ut som en generator i princip och såna som man ser på tex charger i fast and the furious smile enklast är ju turbo men kompressor är inte så svårt som folk tror smile

Men är det värt att driva en kompressor med en liten 2,3L motor? Dom är ju ganska tunga att dra runt så jag tror att det kostar nästan mer än det smakar på en såpass liten motor.

Jag vet dock inte speciellt mycket om kompressorer så upplys mig gärna om jag har fel:)

Nej så tunga är dom inte,ska man tänka så så måste man ju ta bort alla remmar på motorn (generator,vatten,styrservo etc) Dock så blir man begränsad då en kompressor efter ett viss varv tal stryper sig sj men å andra sidan laddar kompressorn tex 0.8 bar så har du dom 0.8 baren så fort du gasar big_smile alltså är kompressor bättre teoretiskt sätt om man ska drifta tex,men turbo har ju blivit så vanligt då det är enklare och installera plus att marknaden är full av olika agg så priserna är ju därefter oxså smile dock skulle jag vilja bygga kompressor och gärna v8 om jag ska skulle bygga en busbil.

Kan aldrig få nog av Kranky big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=CfFTOUfhOu8

Jag såg något top gear avsnitt när dom hade race mellan ett tåg och en merca om jag inte minns fel. Och då sa dom att det behövdes 120 hk för att dra runt kompressorn. Men det låter ju ganska orimligt?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Challe_
11 mars 2013 · 53 Inlägg

Det beror helt på storleken men i t.ex. Mercedes SLS AMG är kompressorn så pass stor att bara kompressorn behöver ca. 150hk för att kunna driva den. Men det ger ändå en vinst i sig.

Saab 9-3 SE (2000)
Skoda Superb "3T" (2010)
NoFantasy Garaget Anhängare!
11 mars 2013 · 2 068 Inlägg

håller mig till turbo endå! smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
NoFantasy Garaget Anhängare!
11 mars 2013 · 2 068 Inlägg

Är nå ski med garaget nu, var lika igår! kan inte ladda upp bilder! blir kaos i mitt album, försökte igår och dom kom det upp 7 bilder av samma!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang